ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392     |     کد : 67403

تصمیم دولت ؛ افزایش​63 درصدی نرخ سوخت

نوبخت: با وجود افزایش قیمت انرژی، تورم سال آینده به 25 درصد کاهش خواهد یافت ...

نوبخت: با وجود افزایش قیمت انرژی، تورم سال آینده به 25 درصد کاهش خواهد یافت
تصمیم دولت ؛ افزایش​63 درصدی نرخ سوخت
در حالی که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را مغایر با قانون اساسی دانسته و آن را رد کرده است، سخنگوی دولت دیروز از قصد دولت برای افزایش 63 درصدی قیمت سوخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، با تصمیم شورای نگهبان، سرنوشت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، زیرا هم الزام دولت از سوی مجلس به ارائه لایحه تکمیلی درباره نحوه اجرای مرحله دوم برداشته شده و هم ترکیب درآمد - هزینه مندرج در تبصره ویژه هدفمندی یارانه‌ها بر هم می‌خورد، بنابراین باید دید دولت و مجلس در روزهای آینده چگونه درباره ترکیب جدید تبصره هدفمندی توافق کرده و کمیسیون تلفیق بودجه چه چاره‌ای در این باره می‌اندیشد. با این حال دیروز سخنگوی دولت اعلام کرده دولت قصد دارد در اجرای مرحله دوم، قیمت حامل‌های انرژی را تا 63 درصد افزایش دهد. این نخستین اظهارنظر روشن دولت درباره برنامه‌اش برای افزایش قیمت انرژی در مرحله دوم است، چیزی که دولت تاکنون از بیان آن طفره رفته بود، اما ظاهرا رد تبصره ویژه هدفمندی یارانه‌ها از سوی شورای نگهبان و الزام دولت به روشن کردن حساب و کتاب دقیق بهای انرژی، این ناچاری یا فرصت را دراختیار دولت قرار داده است.

در این خصوص سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که افزایش قیمــــت حامـــل‌های انـرژی بر اساس تبصره پیشنهادی دولت بـرای هدفمندی یارانه‌ها ۶۳ درصد است، گفت: با وجود افزایش قیمت سوخت، تورم را سال آینده به ۲۱ تا ۲۵ درصد می‌رسانیم.

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگــــو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که با وجود تبصره پیشنهادی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بیش از 100 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در این تبـــصره باز هم دولت در سال آینده تورم را به کمتر از 25 درصد خواهد رساند، اظهار کرد: ما همه را می‌دانیم.

وی در باره این‌که طبق برآورد کارشناسان و نمایندگان مجلس با توجه به درآمد واقعی محقق شده از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، در صورت اجرای مرحله دوم رشد قیمت انرژی بیش از 127 درصد خواهـد بود، بارد این موضوع گفت: امسال 30 هزار میلیارد تومان از این محل محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: توجه داشته باشید هم‌اکنون از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 30 هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده در حالی که برای تحقق 38 هزار و 800 میلیارد تومان باید 38 درصد افزایش قیمت اعمال می‌شد. ولی 38 درصد را افزایش ندادیم و قصد داریم 38 هزار و 800 میلیارد تومان را به 51 هزار و 900 میلیارد تومان برسانیم. این می‌شود 24 تا 25 درصد.

نوبخت گفت: اگر افزایش 38 درصدی انجام می‌شد فقط 24 تا 25 درصد قیمت حامـــل‌های انـرژی افزایش پیدا می‌کرد. حال اگر فرض کنیم 38 درصد با 24 تا 25 درصد یعنی در مجموع 63 درصد افزایش قیمت در حامــل‌های انرژی خواهیم داشت باز هم به 127 درصد نمی‌رسیم.

وی درباره ایــــن‌که با فــــرض افزایش 63 درصدی قیمت حامل‌های انرژی آیا باز هم تورم سال آینده به 25 درصد می‌رسد، تصریح کرد: ما در محاسباتمان برای سال آینده تــورم را بین 21 تا 25 درصد در نظر گرفتیم.

وی با تاکید بر این‌که عزم دولت کاهش تورم است، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی سهمی در تورم خواهد داشت ولی تمام علت تورم نخواهد بود؛ زیرا دولت بنا دارد برای سال آینده با سناریوهای مختلف تورم را به کمتر از 25 درصد برساند.

توزیع سبد کالا تا رفع نیاز مردم ادامه خواهد داشت

سخنگوی دولت گفت: توزیع سبد کالا را تا آنجا که مردم نیاز داشته باشند ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در برنامه دیروز، امروز، فردا شبکه سه سیما افزود: یک رابطه وسیعی بین حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی وجود دارد و حماسه سیاسی بسترساز حماسه اقتصادی است.

وی اظهار کرد: ما در بودجه 93 به میزان 3 درصد وابستگی خودمان را به نفت تقلیل دادیم و اقتصاد ایران در سال 93 را بر اساس توان ملی طراحی کردیم.

وی تصریح کرد: دولت برنامه‌ای در اختیار دارد که اگر حتی ما یک قطره نفت نتوانیم صادر کنیم مشکلی پیش نیاید.معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: مذاکرات ژنو گرچه یک مذاکره برد ـ برد بود، ولی ما در این مذاکرات برنده شدیم. ما چیزی را از دست ندادیم، همین که توانستیم دیوار تحریم را کوتاه‌تر کنیم و بخشی از منابع خودمان را به داخل بیاوریم، بتوانیم تحریم‌های پتروشیمی را بشکنیم و معیشت مردم را بهبود بخشیم، این کار ارزنده‌ای است.

نوبخت تصریح کرد: موفقیتی که در مذاکرات ژنو به‌دست آمد یک موفقیت ملی است و درک درست و حمایت مردم از خادمان خود باعث می شود انگیزه ما بیشتر شود و با قاطعیت بیشتری مذاکرات هسته ای را پیش ببریم و از حقوق ملت ایران دفاع کنیم.


نوشته شده در   شنبه 26 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode