ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 دي 1392     |     کد : 64466

فرهنگسازی وقف باید از درون خانواده ها آغاز شود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش دستگاه های دولتی در نهادینه کردن امر وقف در جامعه گفت: فرهنگسازی وقف باید از درون خانواده ها آغاز شود.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش دستگاه های دولتی در نهادینه کردن امر وقف در جامعه گفت: فرهنگسازی وقف باید از درون خانواده ها آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، درباره اهمیت سنت وقف در آموزه های اسلامی با اشاره به آیه 90 سوره نحل، گفت: این آیه از آیات محکمات و کلیدی قرآن است که برخی از مفسرین می گویند این آیه به تنهایی برای بیان عظمت قرآن کافی است و خداوند در این آیه شریفه فرمان به عدالت، احسان و رسیدگی به خویشاوندان و تهیدستان را می دهد که وقف نیز یکی از دستورات محکمه قرآن است، چرا که جامعه اسلامی چه در دوران حیات و چه بعد از حیات به احسان کردن توصیه بسیار می کند و وقف یک نوع از احسان است.

وی افزود: برای تبیین جایگاه وقف در جامعه باید این حقیقت را بپذیریم که حیات واقعی انسان از زمان ولادت به بعد است و مرگ به معنای فانی شدن وجود ندارد. با این وجود انسان می تواند با وقف کردن در کنار احسان و خدمت به مردم، حیات معنوی و متافیزیکی خود را تضمین کند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: به دلیل مشکلات و ناهمواری هایی که نظام سلطه بعد از پیروزی انقلاب برای انقلاب و نظام نوپای جمهوری اسلامی، از قبیل جنگ، انفجارها، ترورها، تحریم و امثال این ها ایجاد کردند، ذهن مسئولان صرف مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شد و به فرهنگ غنی اسلام و مباحث مهم دیگر مثل وقف و احسان پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف در جامعه آنگونه که باید جلوه پیدا نکرده است گفت: در زمینه وقف باید طوری در جامعه فرهنگسازی شود که هر انسانی که تا حدی توانایی مالی دارد یک سوم اموال خود را برای پس از مرگ در زمینه های مورد نیاز جامعه وقف کند.

اکرمی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به اقداماتی که با وجود شرایط حاضر انجام داده است کارنامه مقبولی دارد، اما مطلوب نیست چراکه اگر دستگاه های دولتی و غیر دولتی بدهی خود را به وقف پرداخت کنند اقدامات شایسته تری در این زمینه می توان انجام داد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه در فرهنگ اسلام باید به باقیات و صالحات بهای بیشتری داده شود افزود: با توجه به اینکه اسلام این شرایط را فراهم کرده که هر مسلمانی بتواند برای پس از مرگ یک سوم اموال خود را وقف کند، نشانگر این است که مسلمان باید هم در زمان حیات و هم پس از فوت، گره گشا باشد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به نقش دستگاه های دولتی در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه بیان داشت: دستگاه های دولتی با متخلفان در زمینه وقف باید برخورد کنند و نظارت داشته باشند، علاوه بر آن فرهنگسازی وقف باید از درون خانواده ها صورت بگیرد به این معنی که هر خانواده ای باید وقف و موقوفه و آثار و برکات آن را بشناسد تا هر فرد بر اساس توانایی اش در این موضوع سهم بایسته ای را ایفا کند.


نوشته شده در   سه شنبه 3 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode