ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 آبان 1392     |     کد : 62045

شادی در گرای منفی بیست!

اصلا بیایید با همدیگر حساب کنیم! وقتی هر کیلو گوشت بیش از ۳۰ هزار تومان، هر کیلو برنج حداقل ۶۰۰۰ تومان، هر کیلو مرغ بیش از 6000 تومان و حتی یک شانه ...

اصلا بیایید با همدیگر حساب کنیم! وقتی هر کیلو گوشت بیش از ۳۰ هزار تومان، هر کیلو برنج حداقل ۶۰۰۰ تومان، هر کیلو مرغ بیش از 6000 تومان و حتی یک شانه تخم‌مرغ بیش از 8000 تومان قیمت داشته باشد، از حقوق متوسط 8۰۰ ـ7۰۰ هزار تومانی یک کارمند با چهار سر عائله چیزی هم باقی می‌ماند؟! حالا به این خرج‌ها، کرایه خانه‌های حداقل ۲۰۰ هزار تومانی را هم اضافه کنید؛ دیگر نور علی نور می‌شود.
وقتی همه این خرج ها در کنار هم قرار گیرد، بودجه چندانی برای تفریح باقی نمی ماند، اما همین کارمندهای عزیز هرکدام با شیوه های خاص خودشان به تفریحاتی می پردازند که با کمترین هزینه ممکن، بیشترین لذت را می برند. تفریحات زیادی در دنیا وجود دارد که نیاز به صرف هزینه های بالا دارند؛ تفریحاتی از جمله مسافرت های خارجی، بازی گلف و بولینگ، کایت سواری، قایق سواری، اسکی، تله کابین، پینت بال، کارتینگ، بانجی جامپینگ و... از تفریحاتی است که با توجه به هزینه های بالا، میزان هیجان بیشتری را به افراد منتقل می کنند، اما در کنار همه این تفریحات جذاب و گران، افرادی هستند که مجبورند حساب و کتاب بیشتری در خرج کردن پولشان داشته باشند و همین باعث می شود به تفریحات کم خرج تر دست بزنند. کارمندان دولتی جزو این دسته هستند، اما کارهایی که آنها معمولا برای آخر هفته ها و روزهای تعطیل انجام می دهند، از این قرار است:

1ـ مسافرت های نیم روزه خارج شهر: چادرهای مسافرتی، از ضروری ترین ملزومات زندگی کارمندی است! این چادر قرار است کار هتل و مسافرخانه را انجام دهد و به خانواده کارمندان اجازه می دهد در هر تعطیلی، باروبندیل را جمع کنند و به خارج شهر و دشت و دمن بزنند. برای ناهار و شام نیز یا خانم خانه، غذای سبکی درست می کند یا با تهیه جوجه، به جوجه پزی دست می زنند. مقصد برای تهرانی ها معمولا دماوند، لواسان، اوشان و فشم و حتی سد کرج خواهد بود. خرجی که در این میان روی دوش خانواده قرار می گیرد، هزینه بنزین و بستنی و تنقلاتی است که در میانه های راه صرف می شود.

2ـ پارک: از عمومی ترین محل های تفریح مردمی است که دارا و ندار نمی شناسد! اما این پارک ها برای داراها صرفا گزینه ای محض رفع دلتنگی، آن هم در دفعات معدود است و برای ندارها یا کارمندان، یکی از مکا ن های ثابت برای تفریح خانوادگی. گاهی خانواده ها با منقل و جوجه به پارک می آیند و در کنار بازی بچه ها، جوجه ها را کباب می کنند. هزینه ای که در این میان صرف می شود، باز هم پول بنزین و پول جوجه هاست که شاید سرجمع، ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود؛ البته مراسم جوجه پزان، شاید در نهایت دو بار در ماه اتفاق بیفتد، اما پارک رفتن همچنان ادامه دارد!

3ـ کوهنوردی: هم ورزش است و هم تفریح. بعضی خانواده ها هم برای عوض کردن هوا و رساندن هوای پاک به بدن، آخر هفته ها معمولا به کوه می روند؛ البته خانواده های مرفه تر با لوازم و ادوات کوهنوردی به کوه می آیند که از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه همین تجهیزات است، اما خانواده های متوسط رو به پایین چنین هزینه ای برای کوهنوردی شان نمی کنند و اگر کوهنورد حرفه ای باشند، با ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان این داستان را برگزار می کنند. لوازم کوهنوردی هزینه بالایی دارد، اما اگر یک بار بخرید، برای یک عمر می توانید استفاده کنید.

4ـ سینما: با متوسط قیمت بلیت 5000 تومانی اش هم یکی از تفریحات خانواده هاست. بعضی خانواده ها با خرید ساندویچ، چیپس و پفک به سالن سینما می روند تا لحظاتی شاد را در کنار خانواده سپری کنند. همین قضیه باعث می شود فروش فیلم های کمدی بیشتر از فیلم های دیگر باشد! سینما رفتن هم شاید یک بار در ماه اتفاق بیفتد.

5ـ رستوران گردی: شاید رستوران رفتن برای مرفهین یک کار روتین باشد، اما برای خانواده هایی که باید حساب جیبشان را داشته باشند، تفریح هیجان انگیزی محسوب می شود؛ آن هم وقتی خرج یک خانواده چهار نفره در یک بار رستوران رفتن حداقل صد هزار تومان می شود؛ البته اگر به فست فودفروشی بروند با ۵۰ هزار تومان هم می توانند سر و ته قضیه را جمع کنند!

6ـ مسافرت شمال: تعطیلی های چندروزه معمولا خوراک شمال رفتن هستند. خانواده هایی که اتومبیل شخصی دارند و می خواهند با کمترین هزینه، به یک مسافرت باحال بروند، معمولا راهی شمال می شوند. کرایه پلاژ با شبی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان حل می شود. هزینه خورد و خوراک هم حساب جداگانه ای دارد؛ البته این تفریحی است که در نهایت یک یا دو بار در سال اتفاق می افتد و تفریح خانواده هایی است که نمی خواهند هزینه های سنگین کرایه هتل و بلیت هواپیما را بدهند.

7ـ دربند، درکه و فرحزاد تهران: این اماکن برای خوردن ترشیجات و کباب، یکی از مقاصد جذاب برای خانواده هاست؛ البته به خاطر اندکی بالا بودن قیمت خوراکی ها در این مناطق، باعث می شود این تفریح به تفریح ماهی یک بار خانواده های کارمندی تبدیل شود.

8ـ بازدید از اماکن دیدنی: بازدید از موزه ها، کاخ ها، غارها و اماکن دیدنی هم یکی دیگر از تفریحات کارمندی است. بلیت موزه ها و اماکن دیدنی چندان بالا نیست و می تواند برای تفریح ماهانه، سوژه خوبی باشد.

9ـ دورهمی های دوستانه: خانواده های کم درآمدتر برای این که بتوانند خودشان را شاد کنند، معمولا به دورهمی ها دست می زنند. مهمانی های ساده ای که معمولا با جمع شدن خانواده ها به دور هم شکل می گیرد. در این مهمانی ها با صرف شیرینی و چای و در بعضی موارد یک شام سبک، مهمانی خوبی برگزار می شود و علاوه بر شاد بودن چندساعته، به گرم شدن روابط خانواده ها نیز کمک می کند.

محبوبه شعاعی / جام جم


نوشته شده در   شنبه 11 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode