ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 3 آبان 1392     |     کد : 61697

غفلت از الگوهای قرآنی عامل زایش بزهکاریهای اجتماعی/نقش آموزه های دینی در پیشگیری از جرایم

آسیب های اجتماعی شرایط آزار دهنده و درگیرانه برای اعضاء جامعه محسوب می ­شود، که زاییده زندگی گروهی، پیچیدگی روابط اجتماعی و تحولات عظیم صنعتی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و روانی عصر الکترونیک همچون ...

 آسیب های اجتماعی شرایط آزار دهنده و درگیرانه برای اعضاء جامعه محسوب می ­شود، که زاییده زندگی گروهی، پیچیدگی روابط اجتماعی و تحولات عظیم صنعتی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و روانی عصر الکترونیک همچون سایه ­ای تمامی ابعاد انسان را تحت احاطه گرفته و از او موجودی آسیب ­پذیر ساخته است.و تنها راه حل این شرایط آزاد دهنده تمسک به قرآن و آموزه های دینی است.به گزارش خبرنگار مهر، مسائل اجتماعی ماهیتی پویا، فعال و زاینده داشته و با نشست در بستر جامعه ضمن اثرگذاری در کل جامعه، در قالب پدیده های جدید نیز باز تولید می شوند.

بر اساس این گزارش، بنابر این بخاطر تاثیرگذاری مسایل اجتماعی همچون فقر اقتصادی در لایه های مختلف جامعه، مدل های مختلف برخورد با آن در علوم مختلف ازجمله جامعه شناسی برای پیش بینی، پیشگیری و مدیریت مطرح است و می توان ضمن پردازش به این مدل های برخورد، رویکرد قرآن (مدل حضرت حق در مدیریت مسائل اجتماعی- اختصاص در حوزه فقر اقتصادی) را با استناد به برخی آیات قرآن مورد تحلیل قرارداده و در قالب مدل اجتماعی ارگانیسمی (درگیری نقشمند تمامی شبکه های اجتماعی) ارائه کرد.

نقش الگوهای قرآنی برای پیشگیری از جرایم در جامعه است

رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در گفتگو با مهر نقش الگوهای قرآنی را برای پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی دانست و گفت: استفاده از الگوهای قرآنی برای پیشگیری از جرایم در جامعه موثر است و اگر تحقیقی در این باره ارایه شود می توان با کاربردی کردن آن در جامعه از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

اژدر شریفی با اشاره به نقش قرآن در زندگی مردم در جامعه گفت: در قرآن کریم به تمامی مسائل پرداخت شده است و برای داشتن زندگی سالم می توان به آن مراجعه کرد و عواقب جرایم را دانست.

وی اضافه کرد: جامعه کنونی ما با اسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند و برای پیشگیری از این امر داشتن راهکارها و تحقیق های موثر در جامعه جزو الزامات است.

شریفی ادامه داد: معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري آذربایجان شرقی برای پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی به صورت جدی تلاش می کنند و رسانه ها نیز باید برای رسیدن به اهداف این معاونت با دادگستری همکاری داشته و راهکارهای مناسبی را ارائه دهند.







دستگاه های متولی برای پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی باید استفاده از الگوهای قرآنی را جدی بگیرند

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نقش الگوهای قرآنی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: افرادی که الگوهای قرآنی را در سرمشق زندگانی خود قرار داده اند همواره در آرامشی روحی و جسمی به سر می برند.

حجت الاسلام میکاییل اسکندری افزود: قرآن کتاب کاملی است که از سوی پروردگار جهانیان برای راهنمای بشر فرستاده شده است و برای داشتن زندگی سالم باید از آن برای کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کرد.

وی نقش الگوهای قرانی را در کاهش آسیب های اجتماعی موثر دانست و گفت: الگوهای قرآنی عواقب ستمکاران را به صورت آشکار مشخص کرده است و مجرمان باید از الگوهای قرآنی درس بگیرند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی به کاربردی کردن الگوهای قرآنی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر الگوهای قرآنی در جامعه و در زندگی مردم گنجانده شود بدون شک شاهد جامعه ای عاری از آسیب های اجتماعی و جرایم خواهیم شد.

اسکندی گفت: متولیان امر برای پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی باید به صورت جدی پیگیری کنند تا باعث جامعه آرام به دور از جرم ها باشیم.

ارایه نقش الگوهای قرآنی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکی از مهم ترین وظایف مبلغان دینی است

رئیس حوزه های علمیه خواهران آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت الگوهای قرآنی در زندگی افراد جامعه گفت: افرادی که الگوهای قرآنی را در زندگی خود قرار می دهند زندگی آسان و هدفمندی دارند و نسبت به دیگر افراد جامعه مشکلات و اختلافات کمتری دارند.

مختار مسعود نیا با اشاره به فعالیت های حوزه علمیه خواهران استان گفت: کلاس های فوق برنامه ای برای تفسیر علوم قرآنی در حوزه علمیه خواهران صورت می گیرد و با الگوگیری از مدل های قرآنی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: مبلغان دینی با الگوگیری از مدل های قرآنی و کاربرد آن در پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی در جاهاییکه تبلیغ انجام می دهند، مورد استفاده قرار می دهند.

رئیس حوزه های علمیه خواهران آذربایجان شرقی خوابگاه های دخترانه را مهم ترین مکان برای برای ارایه الگوهای قرآنی مبلغان دینی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: مبلغان دینی برای تبلیغ به خوابگاه های دانشجویی اعزام شده و به دانشجویان دختر که ستون های خانواده در آینده خواهند بود الگوهای قرآنی را ارایه می دهند.

مسعودنیا استقبال دختران جوان از ارایه نقش الگوهای قرآنی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی رضایتمند دانست و گفت: دختران جوان در خوابگاه های دانشجویی با آشنا شدن الگوهای قرآنی برای داشتن زندگی بهتر و برای کاهش از آسیب های اجتماعی اظهار رضایت می کنند و نتیجه موثری در آنها به وجود می آورد.

وی ادامه داد: تاکنون 18 نفر از مبلغان به خوابگاه های دانشجویی در کلانشهر تبریز اعزام شده و تبلیغات دینی ارایه کرده اند.







ناکارآمدی و گسستگی نهادهای اجتماعی در ظهور آسیب های اجتماعی تاثیر مستقیم دارد

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به سبب سازهای مسائل اجتماعی در زمینه های ساختاری گفت: وجود شرایط ظهور مسائل اجتماعی در جامعه که بدون شک ساختار نظام سیاسی- اجتماعی در ظهور، بروز و رشد مسائل اجتماعی می­ تواند اثرگذار باشد.

موسی نیرومند با بیان این مطلب افزود: ناکارآمدی و گسستگی نهادهای اجتماعی و نقص در جریان اجتماعی شدن اعضاء جامعه در ظهور این گونه آسیب ها تاثیر مستقیم دارد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی همچنین با تاکید بر نقص درفرآیند یادگیری اجتماعی ادامه داد: بدنبال فشار عمومی ناشی از پیامدهای مسائل اجتماعی شرایط برای ظهور و توسعه و تولید آسیب ها فراهم می شود.

وی تصریح کرد: زمانیکه جامعه به وجود مسأله ای غیر قابل حل در یک حوزه ای می رسد شرایط را برای پیچیدگی و توسعه فراهم می کند.

نیرومند اضافه کرد: نوع رویکرد و برخورد جامعه در برابر مسائل اجتماعی می تواند به عنوان عوامل تشدید کننده عمل کند.

وی گفت: اسلام دین توجیه مسائل اجتماعی و فقر نیست، دینی است که فقر را همسایه دیوار به دیوار کفر می شمارد.

ایدئولوژی اسلامی مبتنی بر مفاهیم پایه ای قرآن استوار است و در جهان بینی توحیدی قرآن، حضرت حق انسان را موجودی مسئول شناخته، موجودی که نمی تواند نسبت به محیط طبیعی، انسانی و اجتماعی خود بی تفاوت باشد.
گویا طراح ساختار هستی و خلقت، او را در کثرت به وحدت رسانده و سعادتش را وابسته به سعادت کل جامعه دیده و از این منظر مدیریت جامعه و مسائل و پدیده­های آن را همواره در قالب نگرش توحیدی – اجتماعی (شبکه ای وارگانیسمی) دیده و روش برخورد خود را در قالب اقدام اجتماعی معرفی کرده است.
-------------------------------------------
گزارش از زهرا ناصران


نوشته شده در   جمعه 3 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode