ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 مرداد 1392     |     کد : 57894

نكاتی برای داشتن زندگی بهتر/ رعايت انصاف با خانواده

رئيس دانشگاه مذاهب اسلامی با بيان نكاتی در خانواده برای داشتن زندگی بهتر تصريح كرد: در قرآن كريم نكته‌هايی در مورد خانواده ذكر شده كه رعايت آنها در رشد انسان‌ها تاثير عجيبی می‌تواند داشته باشد.


رئيس دانشگاه مذاهب اسلامی با بيان نكاتی در خانواده برای داشتن زندگی بهتر تصريح كرد: در قرآن كريم نكته‌هايی در مورد خانواده ذكر شده كه رعايت آنها در رشد انسان‌ها تاثير عجيبی می‌تواند داشته باشد.




حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغی، رئيس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اولين شاخصه‌ يك خانواده اين است كه اعضای خانواده نسبت به همديگر تكريم ‌كنند (سوره اسرا آيه 70) دومين شاخصه محبت و مهربانی نسبت به همديگر است تا جايی كه نبی‌اكرم‌(ص) می‌فرمايند: اگر اعضای خانواده، در كنار هم با محبت بنشينند ثواب آن برتر از اعتكاف در مسجد است(بحارالانوار جلد 103)

وی اشاره كرد: كانون خانواده يك كانون خاص و در نوع خود بی‌نظير است، كه در آيين اسلامی به اين كانون توجه خاصی شده و رعايت برخی موارد دينی كه باعث تحكيم اين كانون خواهد شد مورد تاكيد آموزه‌های قرآن و ائمه معصومين قرار گرفته است.

وی با تأكيد بر اين‌كه در كانون خانواده، صفت‌های اصيل انسانی به صورت ويژه مورد تاكيد قرار گرفته است، گفت: مهربانی و عاطفه، محبت و لطافت، دلسوزی، خيرخواهی، انسانيت و صميميت به صورتی لذت بخش در محيط خانوادگی موج می‌زنند كه توجه به اين موارد مانند ديوارد ضد نفوذ، از كانون خانواده محافظت خواهد كرد.

حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به اين‌كه وجود صفت‌های انسانی در خانواده از سفارشات قرآن است خاطر نشان كرد: رعايت صفات انسانی در همه امور مورد توجه دين مبين اسلام بوده است و رعايت اين صفات كاردبردهای زيادی را در پی دارد يكی از اين كاركردها، تقويت مناسبات بين اعضای خانواده است، به اين معنا كه چنين خصلت‌های نيكوی دينی و انسانی در كانون خانواده، موجب رشد و تقويت كننده مناسبات سالم و اخلاقی بين افراد خانواده است كه به دنبال آن در جامعه هم اين خصايص، بسط پيدا كرده و جامعه هم از معضلات دور خواهند شد.

رئيس مركز تحقيقات اسلامی مجلس تصريح كرد: كانون خانواده می‌تواند خاستگاه صدور اخلاق، انسانيت و عاطفه و دلسوزی به جامعه باشد پس بايد با احيای اين خصايص ناب كانون خانواده را از بروز مشكلات و سستی‌ها بيمه كرده و در ادامه به تقويت اين خصلت‌ها همت گماريم.

حجت الاسلام مبلغی:
در يك خانواده دينی، هيچ موقع نبايد از شخص مقابل بخواهيم آدم خوبی باشد، بايد آدم خوبی باشيم و زمينه خوب بودن را برايش ايجاد كنيم.

حجت الاسلام مبلغی يادآور شد: اگر در حال حاضر شاهد افزايش آمار در بخش، ازهم‌پاشيدگی كانون گرم خانواده‌ها هستيم بايد گفت كه برای مقابله با اين معضل اجتماعی هيچگاه تلاش نكرده‌ايم كه فرصت‌های مربوط به خانواده و آموزه‌های دينی را در خدمت به‌سازی جامعه و اخلاق آن قرار دهيم.

نهادينه كردن صفت‌های نيكوی دينی در محيط خانوادگی

رئيس دانشگاه مذاهب اسلامی بيان كرد: بايد كوشش، برنامه‌ريزی، تلاش ما و همه نگاه‌های ما معطوف به اين باشد كه چگونه می‌توان راهی باز كرد تا اين چشمه جوشان عاطفه و انسانيت و اين صفت‌های نيكوی دينی در محيط خانوادگی نهادينه و سپس به سمت جامعه سرازير شود و ابعادی اجتماعی پيدا كنند.

وی اضافه كرد: در يك خانواده دينی، هيچ موقع نبايد از شخص مقابل بخواهيم آدم خوبی باشد، بايد آدم خوبی باشيم و زمينه خوب بودن را برايش ايجاد كنيم.

حجت‌الاسلام مبلغی گفت: اينها نكته دينی است كه بايد در زندگی بيشتر به آنها توجه كنيم، ولی متأسفانه كمتر توجه كرده‌ايم در قرآن كريم نكته‌هايی در مورد خانواده ذكر شده كه رعايت آنها در رشد انسان‌ها تاثير عجيبی می‌تواند داشته باشد. در متون دينی ما نيز تأكيد شده است كه با اهل منزل با انصاف صحبت كنيد، اگر با انصاف صحبت كنيد شيطان در آن راه پيدا نمی‌كند.



نوشته شده در   سه شنبه 22 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode