ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 تير 1392     |     کد : 56835

تردید کنگره آمریکا برای ادامه تحریم‌ها

پس از ارسال نامه‌ای با بیش از 120 امضا از سوی نمایندگان کنگره آمریکا به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، برای افزاش تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این نهاد آمریکایی در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارائه نداد و اعلام کرد که این طرح ممکن است تا اکتبر (مهر ـ آبان) و حتی تا پایان سال‌جاری نیز آماده نشود.

اعضای کنگره، طرح سالانه تشدید تحریم ایران را به گردش در نیاوردند
تردید کنگره آمریکا برای ادامه تحریم‌ها

پس از ارسال نامه‌ای با بیش از 120 امضا از سوی نمایندگان کنگره آمریکا به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، برای افزاش تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این نهاد آمریکایی در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارائه نداد و اعلام کرد که این طرح ممکن است تا اکتبر (مهر ـ آبان) و حتی تا پایان سال‌جاری نیز آماده نشود.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به اقداماتی از جمله تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران، تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و ابراز تمایل آمریکا برای توسل به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران نوشت: از سال 2009 و زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا شد، دولتش سرسختی فوق‌العاده‌ای در قبال ایران داشت و کنگره آمریکا نیز معمولا راهی را برای سخت‌تر کردن مواضع آمریکا در قبال ایران پیدا می‌کرد.

این روزنامه با ذکر مثال‌هایی از تلاش‌های ضدایرانی هر دو حزب کنگره آمریکا در سال‌های اخیر افزود: به نظر می‌رسد در هفته جاری این مواضع کنگره کمی تغییر کرده است؛ ابتدا 131 نماینده مجلس نامه‌ای را برای دولت ارسال کردند و رئیس‌جمهور را به‌دنبال کردن دیپلماسی با ایران که حسن روحانی به‌تازگی به عنوان رئیس‌جمهور آن برگزیده شده است، ترغیب کردند. به نوشته این روزنامه، این نامه از آن جهت حائز اهمیت است که از سوی نهادی ارائه شده که به لحاظ سنتی با به‌کارگیری دیپلماسی در قبال ایران مخالف است اما اکنون تعداد زیادی از اعضای آن خواستار چنین رویکردی شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، نکته دوم به تحریم‌ها مربوط می‌شود. معمولا کنگره در تابستان هر سال بدون توجه به این که اقدامش از نظر کاخ سفید خوب است یا بد، طرحی قانونی را به کاخ سفید می‌فرستد که هدفش تشدید تحریم‌های ایران است اما در سال جاری اعضای کنگره این سنت را شکستند و فصلنامه کنگره با عنوان امیلی کادی گزارش می‌دهد که طرح سالانه تحریم‌ها آماده نشده است.

به نوشته کادی، به تعویق افتادن طرح قانونی تحریم‌ها، پنجره دیپلماتیک خوبی برای آمریکا و ایران فراهم می‌کند زیرا حسن روحانی در ماه آگوست (مرداد) دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات هسته‌ای بین‌المللی نیز برای سپتامبر (شهریور ـ مهر) برنامه‌ریزی شده است.واشنگتن‌پست افزود که دولت اوباما و روحانی هر دو مدت‌هاست که به تمایل برای ورود به دیپلماسی مستقیم و کار کردن در جهت توافقی گسترده‌تر به‌منظور پایان دادن به چند دهه خصومت اشاره کرده‌اند.

یک مانع اصلی، میزان توافقی است که ایران و آمریکا می‌توانند درخصوص اهداف و منافع مختلف‌شان به آن برسند. این مانع سختی است و این مصالحه از سوی دو رقیب فقط از طریق مذاکرات مفصل قابل انجام است.

به نوشته این روزنامه، مانع بزرگ دیگر نیز شامل سیاست‌های داخلی هر دو طرف و این است که هر طرف به فرهنگ سیاسی طرف دیگر بی‌اعتماد است.

گام واقعی هر چند کوچک

بنابراین گزارش دیپلماسی آمریکا ـ ایران بیشتر به بحث‌های داخلی در هر کشور درباره ارتباط خارجی بین دو کشور مربوط می‌شود و برای آنهایی که تمایل دارند شاهد پایان این چند دهه خصومت به شکلی مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک باشند، نرم شدن ظاهری کنگره در قبال ایران نشانه بالقوه، چشمگیر و یک گام واقعی هرچند کوچک به سمت صلح است.

این اقدام کنگره در حالی صورت گرفته که همانطور که روزنامه واشنگتن پست نوشته، چند روز قبل جمعی از نمایندگان کنگره که ابتدا تعداد آنها 118 نفر اعلام شده بود و بعدا تعداد آنها به 131 نفر رسیده در نامه‌ای از رئیس‌جمهور این کشور خواستند با توجه به انتخاب حسن روحانی از فرصت‌های دیپلماتیک بیشتری در برابر ایران استفاده کند. در این نامه که به همت «دیوید پرایس» نماینده کارولینای شمالی و «چارلز دنت» نماینده پنسیلوانیا تدوین شده آمده است: با توجه به شرایط بین‌المللی که آمریکا، اسرائیل و جامعه بین‌المللی در آن درگیر هستند این اشتباه است که از فرصت انتخاب دکتر حسن روحانی برای حصول یک توافق استفاده نکنیم.

این نامه می‌افزاید: اگر چه اعضای مجلس نمایندگان ممکن است دیدگاه‌های مختلفی دراین باره داشته باشند اما همه ما توافق داریم که رویکرد دیپلماتیک در مواجهه با ایران بخشی از استراتژی گسترده ماست.

البته در این نامه نیز ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی تکرار شده و یکی از اهداف مذاکره دولت آمریکا با ایران برای جلوگیری از این اتفاق است. این در حالی است که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا کنون موردی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران از اهداف صلح‌آمیز را گزارش نکرده‌اند.

چند روز قبل از این نامه هم 29 نفر از مقام‌های پیشین و سفیران آمریکا با ارسال نامه‌ای به اوباما، خواستار تلاش وی برای مذاکره مستقیم با تهران و ارسال پیام تبریک به رئیس‌جمهور منتخب همزمان با مراسم تحلیف حسن روحانی شدند. در آن نامه با اشاره به این‌که انتخاب حسن روحانی به‌عنوان یک شخصیت میانه رو فرصتی برای موفقیت رویکرد دیپلماسی برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف با ایران است، به دولت اوباما درباره هرگونه اقدام تحریک آمیز در این شرایط علیه ایران هشدار داده شده بود.

بروجردی: تغییر رویکرد کنگره جای تامل دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما برای مذاکره با رئیس‌جمهور منتخب ایران در این کمیسیون خبرداد و گفت: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا در مقطعی‌کوتاه جای تامل دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، علاءالدین بروجردی درباره نامه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور برای مذاکره با ایران، گفت: چندی پیش نمایندگان و اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از اوباما درخواست کردند با زیر سوال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رئیس‌جمهور آمریکا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تحریم‌های جدیدی را ضد کشورمان اجرایی کرد، تصریح کرد: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره و نوشتن نامه به باراک اوباما برای مذاکره با ایران در مقطعی کوتاه، نشان از بی‌‌ثباتی مسئولان آمریکایی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: تغییر رویکرد در کنگره آمریکا و نوشتن نامه به رئیس‌جمهور نکته قابل ملاحظه‌ای است که کمیسیون در جلسات خود به فراخور موضوع به آن می‌پردازد تا به یک جمع بندی مناسب برسد که این رویکرد گذرا و مقطعی است یا خیر؟

عراقچی: هیچ تحولی درباره موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا رخ نداده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیچ تحولی درباره موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا رخ نداده است.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر احتمال برگزاری مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در نیمه دوم سال 2013 خاطرنشان کرد: درباره انجام مذاکره مستقیم هیچ موضوع جدیدی مطرح نشده است، گمانه‌زنی‌هایی که از طرف‌های مختلف یا توسط افراد یا موسسات مطالعاتی مختلف مطرح می‌شود، هیچ مبنای مشخصی ندارد. وی تاکید کرد: برای تصمیم‌گیری درباره هرگونه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا منتظر تغییر در رویکردها و رفتارهای طرف آمریکایی هستیم.

عراقچی گفت: درباره انجام مذاکره با آمریکا از سوی دولت جدید هم تصمیمی گرفته نشده است.

نیکلاس برنز، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا این احتمال را مطرح کرده که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در نیمه دوم سال 2013 برای اولین بار پس از 34 سال با یکدیگر بر سر میز مذاکرات مستقیم بنشینند.

به گزارش ایسنا، برنز این احتمال را در مقاله‌ای با عنوان «سرگردانی آمریکا ـ اسرائیل درباره ایران» که روی وب‌سایت تایمز ریکورد قرار گرفته، مطرح کرده است.

وی به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.بی.اس در رابطه با ایران پرداخته و گفته است: اکنون زمان دیپلماسی است و دلیلی برای کوبیدن بر طبل جنگ وجود ندارد.

برنز در ادامه این مقاله آورده است: نمایش واقعی در نیمه دوم این سال (2013) احتمالا در میز مذاکرات در وین، استانبول یا ژنو رخ خواهد داد، که در آنجا دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی احتمالا اولین گفت‌و‌گوی اساسی را پس از 34 سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اینجاست که هشدار نتانیاهو مبنی بر این‌که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ممکن است پیش از آمریکا به ‌اقدام علیه ایران بپردازد، نسنجیده خواهد بود.

وی با اشاره به رابطه نزدیک آمریکا با رژیم صهیونیستی ادامه داد: اگر اسرائیل در حالی که همچنان شانس راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد، دست به حمله بزند، میان این دو دوست نزدیک بحرانی قطعی ایجاد خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 30 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode