ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392     |     کد : 56606

اعتراض شدید به تبرئه قاتل نوجوان سیاهپوست در آمریکا

اعلام حکم تبرئه قاتل یک نوجوان هفده ساله سیاهپوست در آمریکا، موجی از انتقادها را در این کشور به وجود آورده است.



اعلام حکم تبرئه قاتل یک نوجوان هفده ساله سیاهپوست در آمریکا، موجی از انتقادها را در این کشور به وجود آورده است. از زمان اعلام این حکم در روز شنبه، شهرهای مهم ایالات متحده شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود که خواستار بازنگری حکم این فرد بودند.

در این میان باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از مردم کشورش خواست خویشتن‌دار بوده و اندکی تفکر کنند.

ماجرای این پرونده به بیست و ششم فوریه سال گذشته میلادی بازمی‌گردد که در آن روز تریوان مارتین، نوجوان سیاهپوست هفده ساله با شلیک گلوله از سوی جورج زیمرمن، بیست و نه ساله کشته شد. در شب حادثه زیمرمن مسئولیت کشیک محل را برعهده داشت. وی در داخل خودرویش بود که مارتین را دید و به این نوجوان مظنون شد و با پلیس تماس گرفت. دقایقی بعد و پیش از رسیدن نیروهای پلیس، زیمرمن از خودرو خارج شد و دو نفر با یکدیگر درگیر شدند.

زیمرمن نیز با سلاح کمری به قلب این نوجوان سیاهپوست شلیک کرد. البته متهم در جریان دادرسی پرونده در دادگاه اظهار کرده بود که تریوان مارتین به سمت وی حمله‌ور شده و همین امر موجب شده تا آن نوجوان غیرمسلح را هدف قرار دهد.

این پرونده در زمان دادرسی بسیار مورد توجه افکار عمومی آمریکا قرار گرفت و واکنش‌های زیادی را در پی داشت، زیرا ظن آن می‌رفت که در ماجرای این قتل و نیز مواجهه پلیس با آن، انگیزه‌های نژادپرستانه وجود داشته باشد. در نهایت با گذشت بیش از 15 ماه از این حادثه، روز شنبه دادگاهی در فلوریدا زیمرمن را از اتهام قتل غیرعمد تریوان مارتین تبرئه کرد.

دبورا نلسون، قاضی دادگاه، نیز با تائید حکم صادره از سوی هیات منصفه خطاب به زیمرمن اعلام کرد که می‌تواند به عنوان فردی آزاد، سالن دادگاه را ترک کند. زیمرمن بعد از اعلام حکم ابتدا واکنشی از خود نشان نداد، اما سپس روی صندلی نشست و لبخند زد.

چنانچه جورج زیمرمن مقصر شناخته می‌شد، احتمال می‌رفت به حبس ابد محکوم شود. او در زمان دادرسی با وثیقه یک میلیون دلاری بیرون از زندان به سر می‌برد.

اعتراضات گسترده مردمی

اعلام حکم تبرئه زیمرمن، واکنش‌های گسترده‌ای را در آمریکا به همراه داشته است. به گزارش ایسنا، گروهی از فعالان حقوق شهروندی با اعتراض به حکم صادره از سوی دادگاه خواستار دخالت وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده شده‌اند.

در این میان بزرگ‌ترین سازمان دفاع از حقوق مدنی رنگین‌پوستان در آمریکا (NAACP) اعلام کرده است جورج زیمرمن باید به دلیل زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی مارتین محاکمه شود. ال شارپتون، چهره سرشناس در زمینه حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نیز حکم دادگاه را «سیلی به صورت ملت آمریکا» خوانده است.

از سوی دیگر، در شماری از شهرهای آمریکا، معترضان به این حکم به صورت خودجوش با برپایی تظاهرات تبرئه شدن زیمرمن را ناشی از «دیدگاه نژادپرستانه هیات منصفه» دانسته‌اند. در همین حال، اعتراضات خیابانی در سان فرانسیسکو و اوکلند با درگیری میان معترضان و پلیس همراه بوده است.

در اوکلند، گروهی از معترضان شیشه‌های فروشگاه‌ها را شکستند و به خودروهای پارک شده آسیب وارد آوردند و پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیدند. در لس‌آنجلس نیز مردم خشمگین یک‌ آزادراه را به طور کامل بستند و پلیس به سوی آنها گلوله پلاستیکی شلیک کرد. در نیویورک نیز با افزایش تنش‌ها، پلیس هفت نفر را دستگیر کرد. معترضان با سر دادن شعارهایی با مضمون عدالت‌خواهی در میدان تایمز تجمع کردند.

دعوت اوباما به آرامش

در واکنش به این ناآرامی‌ها باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از مردم کشورش خواست درباره نتیجه این پرونده، مدتی را «در آرامش به تفکر» بپردازند.

به گزارش بی.بی.سی، رئیس‌جمهور آمریکا مرگ تریوان مارتین را یک تراژدی، نه‌تنها برای خانواده و همسایگانش، بلکه برای همه آمریکایی‌ها دانست. در بیانیه او آمده: «می‌دانم این پرونده احساسات عمیقی را برانگیخته و می‌دانم اکنون پس از اعلام رای دادگاه، این احساسات بیشتر هم خواهد شد. با این حال ما ملتی قانونمند هستیم و هیات‌منصفه نظر خود را بیان کرده است.»

اوباما ضمن اشاره‌ به نیاز به تغییر در قوانین حمل سلاح در آمریکا اظهار کرد: ما باید از خود بپرسیم آیا همه تلاش خود را برای از بین بردن موج خشونت‌های ناشی از اسلحه در کشور که روزانه جان عده زیادی را می‌گیرد، انجام می‌دهیم؟ در این میان، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد گشایش پرونده حقوقی دیگری را علیه جورج زیمرمن بررسی می‌کند.

حسین خلیلی‌ /‌ گروه بین‌الملل


نوشته شده در   سه شنبه 25 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode