ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 تير 1392     |     کد : 55584

اهمیت ارتباط درون خانوادگی/ دستورهای عالی اسلام درباره ارتباط انسان ها

عالي ترين و زيباترين روشهاي ارتباطي انسانها با يكديگر در دستورهاي اخلاقي اسلام آمده است. اگر ما مسلمانان روشهاي ارزنده اسلامي و اخلاقي را صادقانه عملي سازيم بسياري از مشكلات خانوادگي از بين خواهد رفت.

عالي ترين و زيباترين روشهاي ارتباطي انسانها با يكديگر در دستورهاي اخلاقي اسلام آمده است. اگر ما مسلمانان روشهاي ارزنده اسلامي و اخلاقي را صادقانه عملي سازيم بسياري از مشكلات خانوادگي از بين خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بيان اهميت ارتباط همين بس كه هر طفلي كه چشم به جهان مي گشايد تنها از طريق ارتباط است كه مي آموزد چگونه حرف بزند، راه برود، بشنود و...پس ارتباط است كه استعدادهاي بالقوه كودك را به فعليت در مي آورد و او را با اصول اوليه زندگي و آداب و فرهنگ آشنا مي كند.



برقراري ارتباط است كه انسان زيباييهاي دنيا را مشاهده مي كند، به زندگي عشق مي ورزد، به ازدواج تن در مي دهد و به خاطر ارتباط با فرزندان به دشوارترين كارهاي زندگي با چهره اي گشاده روي مي آورد و آنها را به جان مي خرد.



ارتباط است كه سبب پويايي فكر و انديشه مي شود و انسان ا قادر مي سازد كه به سفر اعماق فضا و قعر اقيانوسها بپردازد و علوم بشري را از نقطه اي به نقطه ديگر انتقال دهد.پ س مي توان گفت كه آموزش و پرورش در كلمه ارتباط خلاصه مي شود.



از اين مقدمه به نقش حساس ارتباط پي مي بريم و در مي يابيم كه همه سقوط ها و صعودها در پرتو ارتباط تحقق مي يابند. البته ارتباط بر دو گونه است. گاهي ارتباط بر اساس عقل و منطق صورت مي گيرد و بديهي است كه چنين ارتباطي ارزشمندي هاي انسان را ظاهر مي سازد و گاه ارتباط بر مبناي هوي و هوس انجام مي شود و همه شرافتهاي خداداد و الهي انسان را بر باد مي دهد.



اگر در مدرسه ارتباط معلمان با شاگردان به خوبي و مهرباني انجام مي شد، هرگز هيچ شاگردي از مدرسه فرار نمي كرد و به قول معروف همه شاگردان جمعه ها نيز به مكتب مي رفتند. اگر پدران و مادران با مهر و محبت با فرزندان خود ارتباط برقرار مي كردند، هر گز دختريا پسري از خانه فرار نمي كرد و در منجلاب فساد و تباهي غوطه ور نمي شد. اگر زنان و مردان در محيط خانوادگي به جاي لجاجت ها و خودخواهي ها، زبان يكديگر را درك كرده، با مهر و محبت با هم رفتار مي كردند، هرگز كودكان معصوم آنان بي سرپرست و بي پناه نمي شدند.



اما آنچه مسلم است اين كه برقراري ارتباط با انسانها كار آساني نيست، چرا كه انسان موجود پيچيده و ظريفي است و ار تباط با چنين موجودي مهارت و ظرافت خاصي لازم دارد. به عبارت ديگر آدمي مي تواند فضا را تسخير كند و به اعماق اقيانوسها راه يابد، ولي فتح قله وجودي انسان به سادگي امكان پذير نيست. خداوندي كه انسان را ظريف آفريده است، خود با شيوه هاي تسخير فكري و روحي او آشنايي كامل دارد و بر همين اساس در آئين اسلام به روشهاي خود برخورد با انسانها اشاره شده است.



عالي ترين و زيباترين روشهاي ارتباطي انسانها با يكديگر در دستورهاي اخلاقي اسلام آمده است. اگر ما مسلمانان روشهاي ارزنده اسلامي و اخلاقي را صادقانه عملي سازيم بسياري از مشكلات خانوادگي از بين خواهد رفت.



يكي از اصول ارزنده اخلاق اسلامي اين است كه به مسلمانان دستور مي دهد در بر خورد با ديگان در سلام كردن سبقت بگيرند. و در تفسير آيه"و اذا دخلتم بيوتا فسلموا علي انفسكم تحيه" آمده است كه هرگاه مردي وارد خانه مي شود، شايسته است كه به همسر خود سلام كند.



از رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: اگر كسي با شما كاري دارد و به شما سلام نكرده باشد پاسخ او را ندهيد. همچنين در جايي ديگر فرموده اند: هرگاه يكديگر را ديدار كرديد در آغاز ديدار به يكديگر سلام كنيد و به مصافحه كردن بپردازيد.



همه ما بايد توجه داشته باشيم كه رعايت اصول اخلاقي در ارتباط انسان با انسان ضروري است؛ يعني هنر برقراري ارتباط با انسانها در خانواده و اجتماع اين است كه شخص متبسم و گشاده رو باشد و در سلام كردن سبقت بگيرد.



اشتباهي كه در محيط خانوادگي رخ مي دهد اين است كه زن و مرد پس از پيوند ازدواج خيال مي كنند خودماني شده اند و موظف نيستند اصول اخلاقي را در ارتباط با يكديگر رعايت كنند. در حالي كه با رعايت اصول اخلاقي در محيط خانوادگي ضرورتي تر از محيط اجتماعي است، زيرا اگر در اثر عدم ارتباط صحيح با فردي او را دچار رنجش كنيم درست است كه كار خوبي انجام نداده ايم، اما اين امر درزندگي ما نمي تواند آثار عميقي به جاي بگذارد، حال آنكه تحقق نقار و اختلاف در محيط خانوادگي تاثيرات عميق و جبران ناپذيري از خود به جاي خواهد گذاشت. طبق اين اصل اصول اخلاقي در محط خانوادگي ضرورت و اهميت بيشتري دارد، لذا براي حفظ تفاهم و صميميت در ميان زن و مرد،بايد اصول انساني و اخلاقي به دقت توسط آن دو عملي گردد.


نوشته شده در   دوشنبه 3 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode