ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 ارديبهشت 1392     |     کد : 53741

پاكستانی‌ها نواز شریف را انتخاب كردند

گرچه نتایج رسمی انتخابات پارلمانی پاكستان هنوز اعلام نشده است، اما آمار اولیه نشان می‌دهد حزب «مسلم‌لیگ» شاخه نواز پیروز این انتخابات است.



گرچه نتایج رسمی انتخابات پارلمانی پاكستان هنوز اعلام نشده است، اما آمار اولیه نشان می‌دهد حزب «مسلم‌لیگ» شاخه نواز پیروز این انتخابات است. به این ترتیب نواز شریف رئیس این حزب می‌رود تا پس از 14 سال یك بار دیگر به مقام نخست‌وزیری پاكستان برسد.

به گزارش كمیسیون انتخابات، از میان حدود 82 میلیون واجد شرایط رای دادن، نزدیك به 60 درصد آنها در انتخابات شركت كردند. بنا به گزارش آمار رسمی دولت، این میزان مشاركت از سال 1977 بی سابقه است. میزان مشاركت در انتخابات گذشته پاكستان در سال 2008، حدود 44 درصد بود.اگرچه شمارش آرا همچنان ادامه دارد، اما شبكه الجزیره گزارش داد كه تاكنون حزب نواز شریف توانسته است از 272 كرسی پارلمان 119 كرسی را به خود اختصاص دهد. این به این معنا است كه نواز شریف راه دشواری تا نخست‌وزیری ندارد و بزودی او برای سومین بار نخست‌وزیر كشور 180‌میلیونی پاكستان خواهد بود.

در همین حال، كمیسیون انتخابات پاكستان، دستور برگزاری مجدد رای‌گیری در بیش از 30 مركز اخذ رای در كراچی را صادر كرده است. صدور این دستور از سوی كمیسیون انتخاباتی پاكستان به دلیل اتهام‌های مطرح شده مبنی بر تخلف انتخاباتی در این حوزه‌ها بوده است.

منطقه كراچی در شمار تاثیرگذارترین مناطق در عرصه سیاسی پاكستان است. این منطقه در انتخابات‌های گذشته نیز شاهد وقوع برخی تخلفات بوده است. از سوی دیگر، جناح‌های سیاسی مختلف در پاكستان تلاش می‌كنند یكدیگر را به تخلف در انتخابات متهم كنند.

برنامه شریف برای تغییر

با اعلام نتایج اولیه، 300 نفر از طرفداران نوازشریف در ستاد انتخاباتی‌اش در شهر لاهور حاضر شدند و او برای آنها سخنرانی كرد. وی در این سخنرانی اظهار كرد: این آرا و مبارزات انتخاباتی نشان داد كه پاكستان تا چه میزان برای من اهمیت قائل است. از خدا و از تمام كسانی كه به من فرصت كمك به شما و پاكستان را دادند، تشكر می‌كنم. ما به تمام وعده‌های داده شده خود جامه عمل می‌پوشانیم.

با ادامه اعلام نتایج، نواز شریف مطمئن است كه حزب متبوعش بزرگ‌ترین حزب را در پارلمان تشكیل خواهد داد. وی در این زمینه عنوان كرد: «حزب ما می‌تواند بدون ائتلاف با هر حزبی یا تكیه به فرد دیگری، دولت جدید را تشكیل دهد. اگر ما از دیگران برای ائتلاف درخواست كمك كنیم، در تشكیل یك دولت قدرتمند با مشكل رو به‌رو خواهیم شد.»

وی افزود: ما از تمام افرادی كه در این مسیر باعث رنجش خاطر آنها شدیم، عذرخواهی می‌كنیم. ما می‌خواهیم پاكستان را از چنگال مشكلات و سختی‌ها نجات دهیم. ما برنامه جامعی برای تغییر دولت داریم. من از تمامی گروه‌ها و احزاب می‌خواهم برای كمك به پاكستان، اختلافات را كنار گذاشته و با هم بر سر یك میز بنشینیم. به گزارش منابع خبری، افراد حاضر در این ستاد انتخاباتی، دائما با تشویق خود نواز شریف را همراهی می‌كردند. كارشناسان می‌گویند گرچه نواز شریف در مورد تشكیل دولت آینده بدون ائتلاف با دیگر احزاب مطمئن است، اما با نهایی نشدن انتخابات، این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پایان فعالیت حزب مردم

برخلاف محتوای برخی از نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات حزب تحریك انصاف به رهبری عمران خان تاكنون نتوانسته برای حزب نواز شریف چالشی جدی و مهم به وجود آورد. حال عمران خان باید به رتبه دومی در این انتخابات چشم دوزد كه این موفقیت برای حزب او مرهون شعارهایش در پایان دادن فساد و مقابله با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریكایی است.

این به این معناست كه ائتلاف چند دهه‌ای پارلمان پاكستان كه در دست حزب مسلم لیگ و حزب مردم پاكستان بود، به پایان راه خود رسیده و حال حزب جدیدی وارد عرصه سیاسی شده است. فوزیه كوثری، یكی از اعضای موسس حزب تحریك انصاف در مصاحبه با شبكه الجزیره اظهار كرد: ما انتظار نتایج بهتری را داشتیم، اما در اختیار گرفتن 40 كرسی نیز موفقیت مهمی به حساب می‌آید. عمران خان توانست طی این مدت یك نوع حس دوستی و حضور گسترده را میان مردم بخصوص جوانان و زنان ایجاد كند.

كمال حیدر، خبرنگار این شبكه نیز در گزارشی اعلام كرد حزب متبوع عمران خان در استان خیبر پختوانخواه عملكرد فوق العاده‌ای داشت. وی اعلام كرد: اعضای حزب او نه تنها در انتخابات سراسری، بلكه در كسب كرسی‌های استانی پارلمان نیز عملكرد قابل قبولی داشتند. این اتفاق، موفقیت بزرگی برای او و حزبش به حساب می‌آید. بنا به گفته تحلیلگران، موفقیت عمران خان زمانی نمود بیشتری پیدا می‌كند كه بدانیم حزب او تا به‌حال در پارلمان هیچ نماینده‌ای نداشته است.

فراز و فرود زندگی نواز شریف

میان محمد نواز شریف بیست و پنجم دسامبر 1949 در شهر لاهور پاكستان به دنیا آمد. او یكی از سیاستمداران پاكستانی است كه تاكنون دو بار به عنوان نخست‌وزیر كشورش ایفای نقش كرده است. دوره نخست او در فاصله سال‌های 1990 تا 1993 بود. دوره دوم نیز از فوریه سال 1997 آغاز شد اما در دوازدهم اكتبر 1999 پایانی ناخوشایند برای نواز شریف داشت.

در همان روز، ارتشبد پرویز مشرف، رئیس ارتش پاكستان كه از سوی خود نواز شریف انتخاب شده بود، علیه دولت كودتا و آن را سرنگون كرد. نواز سال 2000 به خاطر فساد مالی و سوء استفاده از مالیات، مجرم شناخته شد. در دسامبر همان سال او و خانواده‌اش به عربستان سعودی تبعید شدند.

سپتامبر 2007 بود كه نواز دوباره به سمت پاكستان پرواز كرد تا در زمان انتقال قدرت حضور داشته باشد و شانسش را بیازماید، اما به سرعت به عربستان بازگردانده شد. وی در نهایت در ماه نوامبر سال 2007 دوباره به كشورش بازگشت. یكی از كارهای مهم و جنجال برانگیز نواز شریف، صدور مجوز آزمایش بمب اتمی پاكستان در سال 1998 (در پاسخ به آزمایش بمب اتم هند) بود. یكی دیگر از اتفاقات مهم دوران دوم نخست‌وزیری نواز شریف جنگ كارگیل بود. این جنگ بین هند و پاكستان در سال 1999 روی داد. بروز این جنگ سبب افزایش فشارهای بین‌المللی بر دولت او شد.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل 


نوشته شده در   دوشنبه 23 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode