ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 ارديبهشت 1392     |     کد : 52908

ملاک های انتخاب همسر؛ از ایمان واخلاق تا قدرت اداره زندگی

اسلام ايمان را ملاك همطرازی زن و مرد قرار داده و زن باید قبل از هر چيز درباره خواستگارش ايمان واعتقاد او را بسنجد كه شامل اعتقاد، اخلاق، تقوا، طهارت باطن، خودداري از گناه، دوري از انحراف و فساد است.


اسلام ايمان را ملاك همطرازی زن و مرد قرار داده و زن باید قبل از هر چيز درباره خواستگارش ايمان واعتقاد او را بسنجد كه شامل اعتقاد، اخلاق، تقوا، طهارت باطن، خودداري از گناه، دوري از انحراف و فساد است.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس حکم عقل و خرد تشكيل خانواده بدون در نظر داشتن اصول و ضوابطي پذیرفتنی نيست. فردی كه مي خواهد خانواده ای مطلوب وفرزنداني شريف داشته باشد قبل از ازدواج بايد كوشش بر انتخاب اصلح داشته و با تحقيق و مطالعه پيش رود. زندگي آينده هنگامي قابل اعتماد است كه جوانب مثبت ومنفي ازدواج در نظر گرفته شود، زيرا همان گونه كه همسر خوب در اوج دادن آدمي و رساندن فرد به قله هاي سعادت نقش اساسي دارد، همسر نامناسب نيز ممكن است فرد را به بدبختي بكشاند و روزگارش را تيره وسياه كند.

غلبه احساسات بر عقل در انتخاب همسر بدبختي به بار مي آورد و چون زن دارای قلب و عاطفه اي رقيق است اسلام پدر مجرب را در كنار او قرار داده تا در جنبه خواستگاري راهنما ومددكار او باشد. ازدواجي كه بر اثر يك نظر در خيابان و ر اه مدرسه، در راه اتوبوس و قطار و در سايه نامه نگاری و ابراز عشق شكل مي گيرد معلوم نيست عواقب ارزنده و آبرومندي داشته باشد.

آزاد بودن زن در انتخاب همسر

خوشبختانه اسلام زن را در انتخاب همسر آزاد گذارده و رضاي او را در پذيرش شوهر اصل دانسته است. اين آزادي مي تواند وسيله اي باشد تا او با چشم باز به دنبال زندگي رود و به خواستگاري فرد مورد نظر با استفاده از راهنمايي والدين مجرب و خير خواه كه در نقش مشاور او هستند پاسخ دهد. خانمي كه در برابر خواستگار قرار گرفته نخست بايد اين ملاك ها را در باره آن بررسي كند.

ملاك ايمان و اخلاق
اسلام كه ايمان را ملاك كفويت قرار داده و آنچه قبل از هر چيز بايد درباره اش تحقيق شود بعد ايماني واعتقادي شوهر است كه شامل اعتقاد، اخلاق، تقوا، طهارت باطن، خودداري از گناه، دوري از انحراف و فساد است. با فردي كه همكيش نيست و يا همكيش است و بد اخلاق است نبايد پيمان زناشويي بست.

شرف واصالت
خواستگار مردي شريف(به معناي مذهبي كلمه) و از نظر خانواده داراي اصالت بوده از تربيت مادري پاكدامن و اصيل برخوردار باشد. فراموش نكنيم كه ممكن است جواني از خانواده فقير باشد وبيشتر از همسالان ثروتمند خود با شرف و نجيب باشد.

قدرت اداره زندگي
مرد بايد در حد متعارف قادر به اداره زندگي داراي شغلي معين باشد. اين غير از مساله ثروتمندي و داشتن رتبه و مقام است. آنچه مهم است كسب مال حلال و در طريق بدست آوردن آن است. شك نيست كه در شرايط مساوي آن كس كه داراي امكانات بيشتر است ارجح است.

مسائلي كه در ازدواج بايد كمتر مطرح گردد

تحصيلات و عنوان
نمي گوييم كه جنبه علمي وعنوان فرد هيچ است، بلكه مي خواهيم بگوييم عنوان و ميزان تحصيلات سعادت آفرين نيست، مهم تناسب فكري و روحي است يعني امري كه زوجيت را استوار مي کند.

ثروت ودارايي
عامل اقتصاد در انتخاب شوهر بد نيست كه لحاظ شود، ولي اين امر آن ارزشي را ندارد كه به خاطر آن از ديگر اصول مهمتر صرف نظر گردد و يا جنبه ايماني و اخلاقي تحت الشعاع قرار گيرد. اين اشتباه است كه دختر به دنبال شئون ظاهري شوهر باشد چه فايده كه شوهر ميليونر باشد ولي انسانيت نداشته باشد، چه سودي كه شوهر دكتر ومهندس باشد ولي از الفباي وظايف زوجيت بيخبر باشد

اتومبيل و باغ وخانه وسيع سعادت نمي آفريند. و چه جواني كه از لحاظ مالي فقير است ولي داراي اصالتند ذو چه جاهلانه است كه به خواستگاري آنها جواب رد به خاطر فقرشان داده شود.

زيبايي وتناسب اندام
وجود زيبايي نسبي، تناسب اندام، رشد كافي و فوق العاده در ازدواج مطلوب است وحتي در نسل اثر مي گذارد. ولي مهمتر از آن زيبايي معنوي، تعادل روحي وتوازن اخلاقي است.

به خواستگاري چه كساني نبايد پاسخ مثبت داد؟

- خواستگاري كه بي ايمان و سست عقيده است، شرابخوار ومعتاد است، چنين فردي روزگار زن را سياه مي كند و آينده اش را تلخ و ناكاميش را روزافزون مي سازد
- خواستگاري كه بي بندوبار است و خود را آزاد مي پندارد، تعهد هيچ گونه مسئوليت و وظيفه اي را ندارد.
- خواستگاري كه در طرز فكر، سليقه وتمنيات، هوسها با تو متفاوت است و اصرار به اعمال نظر شخصي دارد و ملاك ومعياري را در اين راه نمي پذبرد.
- خواستگاري كه تفاوت سني بسيار دارد. زيرا اين اختلاف سني خود موجب بروز اختلاف در فكر وسليقه است برخورد هايي را موجب مي شود و به زندگي زناشويي لطمه مي زند ومخصوصا كه اثر اين لطمات در نسل موثر است.


نوشته شده در   شنبه 7 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode