ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 اسفند 1391     |     کد : 50792

وداع ونزوئلا با چاوز

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت. نیكلاس مادورو ، معاون چاوز عصر سه‌شنبه این خبر را به صورت رسمی اعلام كرد...


هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت. نیكلاس مادورو ، معاون چاوز عصر سه‌شنبه این خبر را به صورت رسمی اعلام كرد و به انبوهی از شایعات درباره سلامت او پایان داد. اعلام این خبر ونزوئلا را در غم و اندوه سنگینی فرو برد و دولت هفت روز برای این كشور عزای عمومی اعلام كرد. مادورو كه هم‌اكنون به عنوان رئیس‌جمهور موقت زمام امور را به‌دست دارد، اعلام كرد ظرف 30 روز آینده دراین كشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. مرگ چاوز با واكنش‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد. او پس از چهار بار درمان سرطان در كوبا، سرانجام در پنجاه و هشت سالگی دار فانی را وداع گفت. دولت ونزوئلا از مقام‌های خارجی دعوت كرد، در مراسم یادبود چاوز كه فردا در این كشور برگزار می‌شود، شركت كنند.

به گزارش ایسنا، نیكلاس مادورو، پیش از این‌كه مرگ چاوز را اعلام كند، دو افسر نیروی هوایی آمریكا را به جاسوسی نظامی و توطئه علیه این كشور متهم و به آنها 24 ساعت فرصت داد تا از ونزوئلا خارج شوند. وی در همین حال گفت، دشمنان هوگو چاوز او را مسموم كرده و به بیماری سرطان دچار كردند. چاوز خود نیز پیشتر در پیام‌هایی گفته بود به خاطر ملتش با سرطان مبارزه كرده و بر آن غلبه خواهد كرد. روز جمعه نیز مادورو گفت چاوز همچنان در حال دست و پنجه نرم كردن با سرطان است. با این حال از مدت‌ها پیش مخالفان چاوز شایعاتی را مبنی بر مرگ او منتشر كرده و از دولت می‌خواستند به صورت رسمی وضع سلامت او را به اطلاع مردم برساند.

اندوه و ماتم

صدها نفر از مردم اندوهگین ونزوئلا با شنیدن خبر مرگ چاوز به خیابان‌های كاراكاس آمدند و شعارهایی در حمایت از رئیس‌‌جمهور فوت شده خود سر دادند. به گزارش فارس، مردم غمگین ونزوئلا در حالی كه اشك می‌ریختند، همدیگر را در آغوش گرفتند و شعارهایی را در حمایت از رئیس‌جمهور متوفی خود سر دادند. گروهی از زنان در حالی كه اشك می‌ریختند در كنار كاخ ریاست‌جمهوری «میرافلورز» تجمع كردند. گروهی نیز مقابل بیمارستان نظامی كه چاوز در آنجا درگذشت، تجمع كردند. بسیاری از مردم ونزوئلا كار را رها كردند و پس از شنیدن مرگ رئیس‌جمهور خود به سمت خانه دویدند و مغازه‌ها نیز همه بسته شد و همه به خیابان‌ها آمدند. خیابان‌ها با خودروها بسته شد و فقط موتورسیكلت‌ها در آن حق عبور و مرور داشتند.

واكنش‌ها

در پی درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا، رهبران كشورهای مختلف به ابراز همدردی با مردم این كشور آمریكای جنوبی پرداختند. به گزارش ایسنا، باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریكا اعلام كرد، كشورش از مردم ونزوئلا حمایت می‌كند. وی همچنین ابراز امیدواری كرد، روابط سازنده با دولت بعدی ونزوئلا، فصل جدیدی در روابط بین دو كشور رقم زند.

جیمی كارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریكا، در اظهارنظری گفت: هوگو چاوز به خاطر ادعاهای جسورانه و خودكامه‌اش و نیز تلاش‌هایش برای استقلال دولت‌های آمریكای لاتین، در یادها خواهد ماند.

اولیور استون، فیلمساز آمریكایی و شان پن بازیگر هالیوودی، درگذشت چاوز را عمیقا تسلیت گفتند.

همچنین، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، درگذشت هوگو چاوز را تسلیت گفت و وی را به خاطر عزمش برای برپایی عدالت تحسین كرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا ابراز تاسف كرد. وزارت امور خارجه كلمبیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف نسبت به درگذشت چاوز اعلام كرد: رئیس‌جمهور ونزوئلا نقشی چشمگیر در روند صلح دولت كلمبیا با شورشیان فارك داشت. وزارت امور خارجه اكوادور با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد: درگذشت چاوز ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای آمریكای لاتین به شمار می‌رود. دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در واكنش به درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا، اظهاراتش را با یك دقیقه سكوت آغاز كرد. روسف، چاوز را «رهبری بزرگ و یك دوست برزیل» خواند و گفت كه درگذشت وی ضایعه‌ای جبران‌نشدنی است.كریستینا فرناندز كرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین پس از اطلاع از خبر درگذشت چاوز همه برنامه‌های خود را به حالت تعلیق در آورد. آرژانتین به مناسبت درگذشت چاوز، سه روز عزای عمومی اعلام كرد.

بان كی مون دبیركل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از درگذشت هوگو چاوز، با دولت و مردم ونزوئلا ابراز همدردی كرد. بان كی‌مون گفت: هوگو چاوز خدمات ارزنده‌ای به سازمان ملل كرده بود و فقدان وی بسیار غم‌انگیز است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیام تسلیتی برای دولت و ملت ونزوئلا، از مرگ هوگو چاوز ابراز تاسف عمیق كرده و از او به عنوان انسانی قدرتمند، آینده‌نگر و دوست بسیار نزدیك و قابل اطمینان روسیه نام برد. وزارت خارجه كره‌جنوبی نیز درگذشت هوگو چاوز را به مردم این كشور تسلیت گفت.

چه كسی جانشین چاوز خواهد بود ؟

نیكلاس مادورو، معاون چاوز و رئیس‌جمهور موقت فعلی برگزیده خود اوست؛ یعنی كسی كه چاوز سفارش كرده تا او را به جانشینی‌اش انتخاب كنند. اما برخی گمانه زنی‌ها از احتمال جانشینی دیوسدادو كابیو كه هم اكنون ریاست پارلمان را به‌عهده دارد، حكایت می‌كند.

مادورو و كابیو كه در ظاهر با یكدیگر رفاقت دارند، در خفا با یكدیگر رقابت می‌كنند. این دو هر یك مسیرهای متفاوتی را پیموده‌اند. كابیو فردی نظامی است كه به لحاظ سیاسی با تفكرات حاكمان كوبا همسو نیست. مادورو در عوض یكی از رهبران پیشین جنبش‌های كارگری بوده و بسیار به چاوز و برادران كاسترو نزدیك است. او اكنون خود را رهبر حزب حاكم سوسیالیست می‌داند و می‌گوید نامزد این حزب برای انتخابات آینده است. در بین مخالفان چاوز نیز هنریكه كاپریلش، رقیب سرسخت او بود كه در انتخابات قبلی توانست 45 درصد آرا را به دست آورد. در این انتخابات چاوز توانسته بود 54 درصد رای‌ها را به دست آورد. به طور قطع او در انتخابات آینده شركت خواهد كرد و این احتمال ضعیف نیز وجود دارد كه بتواند با كسب آرای بیشتری برجای چاوز تكیه زند. دراین صورت ونزوئلا بكلی مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت. قرار است حداكثر تا 30‌روز دیگر در ونزوئلا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

پیام تسلیت رئیس جمهور ایران

محمود احمدی‌نژاد كه روابط نزدیك و صمیمانه‌ای با رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا داشت، در پیامی درگذشت وی را به ملت‌ها و مردم ونزوئلا و خانواده چاوز تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در این پیام كه خطاب به نیكلا مادورو، كفیل ریاست جمهوری ونزوئلا صادر شده، آورده است: هوگو چاوز، انسانی عمیقا موحد و مومن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیای الهی و حاكمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود. او همزمان كه با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌های مستكبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی كودتاها را درهم می‌شكست، قامت بلندش در برابر كودكی خردسال فرو می‌افتاد و با دست‌های مهربانش او را نوازش و سرود آزادی و سرافرازی را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در اندیشه و جان او جاری می‌كرد.

در بخش دیگری از پیام احمدی‌نژاد با اشاره به بیماری مشكوك چاوز كه نهایتا به مرگ او منجر شد، آمده است: او در حقیقت شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی است. گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صمیمی و مهربان مردم در بین ما نیست، اما اطمینان دارم كه روح آسمانی و اندیشه پاك او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تك‌تك مردم آمریكای لاتین و ونزوئلا و همه ملت‌های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می‌كند و راه عزت و سربلندی را فراروی همگان قرار خواهد داد.رئیس‌جمهور با بیان این ‌كه تا عدالت و عشق و آزادی زنده است، هوگو چاوز هم زنده است، می‌افزاید: تردید ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقیمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهربانی و كمال یاری خواهد كرد.

احمدی‌نژاد همچنین طی سخنانی در جلسه دیروز هیات دولت با بیان این ‌كه هوگو چاوز یك مومن واقعی و انقلابی بود، گفت: چاوز همواره نگران ملت ایران و حقوق جمهوری اسلامی ایران بود و در تمام سخنان خود یاد، نام و راه امام راحل را تشریح می‌كرد و بر آن متذكر می‌شد.

هیات دولت، در مصوبه‌ای، دیروز را به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا عزای عمومی اعلام كرد. رئیس‌جمهور نیز پس از جلسه دولت در جمع خبرنگاران از احتمال سفر خود به ونزوئلا برای شركت در مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز خبر داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode