ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1391     |     کد : 48596

مردم داری بنیاد زندگی اجتماعی/ نمودهای معاشرت اسلامی

دین اسلام درباره سبک و نوع زندگی اجتماعی و معاشرت با مردم اصول و سفارش هایی دارد که اگر درست به کار گرفته شوند خیلی از معضلات و مشکلات اخلاقی که امروز در جامعه وجود دارد درمان می شوند.


خبرگزاری مهر- دین اسلام درباره سبک و نوع زندگی اجتماعی و معاشرت با مردم اصول و سفارش هایی دارد که اگر درست به کار گرفته شوند خیلی از معضلات و مشکلات اخلاقی که امروز در جامعه وجود دارد درمان می شوند.

یکی از ضرورتهای اخلاق مسلمانی و معاشرت "مردم داری" است؛ یعنی با مردم بودن، برای مردم بودن و شریک درد ورنج و راحت وغم دیگران بودن. همراهی، همدردی، همگامی، همخونی با دیگران وهر نام دیگری که بتوان بر آن گذاشت همه دارای یک واقعیت هستند یعنی خود را خدمتگزار وغمخوار دیگران دیدن ودانستن. این رمز وراز حیات اجتماعی یک مسلمان است وبرای او پایگاه مردمی وبرخورداری از رافت و رحمت ومودت حمایت مردم را فراهم می آورد.

ماهی به آب زنده است و یک مسلمان اجتماعی به حسن سلوک با دیگران. باید دید چه چیزهایی و چگونه رفتارهایی و چه روحیاتی این زمینه و موقعیت و پایگاه را برای انسان پدید می آورد؟

وقتی هدف یک مسلمان، خدمت بیشتر به همنوعان است باید راه و رسم آن را هم آموخت. مردم داری یکی از این رمزها است.

نمودهای مردم داری

بدون شناخت نمودها و شاخصهای مردم داری و این خصلت نیکو، نمی توان به رمز آن دست یافت. چه روحیه ها و خصلت هایی سبب جذب دیگران می شود؟ جذبی که راهگشای توفیق بیشتر برای صله رحم می باشد.

- خوش اخلاقی: حسن خلق کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر می کند. کیست که از برخورد شایسته خوشش نیاید و جذب چنین انسانی نشود. از امام صادق (ع) پرسیدند: حد و مرز اخلاق نیک در صله رحم چیست؟ فرمودند آن است که اخلاقتان را نرم کنید، کلامتان را پاکیزه سازید، با چهره ای باز و گشاده با برادران دینی تان رو به رو شوید.
گشاده رویی از بارزترین صفات رسول خدا(ص) بود که سهمی عمده در جذب مردم در معاشرت و حتی جذب آنه به اسلام بود.

- عفو و گذشت: کینه توزی و لجاجت ویژه روح های حقیر و همت های پایین است. مهمترین اصل در صله رحم عفو می باشد، چون برای خود انسان نوعی لذت روحی می باشد. گذشت و نادیده گرفتن لغزش های دیگران دانه های جلب محبت در صله رحم است.

- بخشش و محبت: آدمی زاد بنده احسان است. به هر کس نیکی کنی او را رام و مطیع خویش می سازی و به هرکس محبت و لطف کنی قله دلش را فتح کرده ای.این تعلیم حضرت رسول (ص) است که در وسائل الشیعه می فرماید: ای مردم می دانم که در صله رحم نمی توانید با اموالتان همه مردم را راضی کنید ولی با چهره باز و گشاده رویی و خوش اخلاقی می توانید.

- تفقد و رسیدگی: مردم به ویژه گرفتاران و درد مندان، نیازمند احوال پرسی، رسیدگی، سرکشی و در یک کلمه تفقد اند. گاهی یک احوال پرسی و سلام، شادابی روح و نشاط فراوانی برای هر دو طرف در معاشرت پدید می آورد. گاهی نوشتن یک نامه یا تلفن کردن به یک آشنا و فامیل، محبت ها و صفاهای بسیاری ایجاد می کند. گاهی سر زدن به همسایه و عیادت یک بیمار و شرکت در یک مجلس ختم یا عروسی مبدا بسیاری از معاشرت های ماندگار می شود. دید و بازدیدهای خانوادگی دل ها و زندگی ها را به هم پیوند می دهد. پرسیدن از گرفتاری ها و مشکلات اقوام و دیگران و تلاش در حل و رفع آنها در دل ها را به روی انسان می گشایـد. در صله رحم باید با عمل دیگران را جذب کرد نه با حرف.


نوشته شده در   دوشنبه 2 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode