ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 دي 1391     |     کد : 48381

وضعيت مبهم چاوز در ونزوئلا

در حالي كه چند هفته از زمان جراحي جديد چاوز در كوبا مي‌گذرد، هنوز اطلاعات دقيقي از شرايط جسماني وي منتشر نشده و همين امر به گمانه‌زني‌ها درخصوص وضع جسماني چاوز دامن زده است و مخالفان را بر آن داشته تا دولت را براي انتخابات جديد متقاعد كنند. اما دولت ونزوئلا روز گذشته پاسخ اين‌گونه اظهارات را داد.

معاون چاوز پاسخ مخالفان را داد

وضعيت مبهم چاوز در ونزوئلا

در حالي كه چند هفته از زمان جراحي جديد چاوز در كوبا مي‌گذرد، هنوز اطلاعات دقيقي از شرايط جسماني وي منتشر نشده و همين امر به گمانه‌زني‌ها درخصوص وضع جسماني چاوز دامن زده است و مخالفان را بر آن داشته تا دولت را براي انتخابات جديد متقاعد كنند. اما دولت ونزوئلا روز گذشته پاسخ اين‌گونه اظهارات را داد.


به گزارش ايسنا، نيكولاس مادورو، معاون چاوز اعلام كرد، حتي اگر مراسم سوگند چاوز به تاخير بيفتد، وي مي‌تواند دور جديد رياست‌جمهوري شش ساله خود را از روز پنجشنبه هفته جاري آغاز كند.

وي همچنين درخواست‌هاي مخالفان را براي برگزاري انتخابات جديد رد كرد و گفت: چاوز در كوبا براي بهبودي هر چه سريع‌تر تلاش مي‌كند. معاون رئيس‌جمهور ونزوئلا در ادامه گفت: دليلي وجود ندارد كه بگوييم چاوز به طور كامل از حضور در قدرت غيبت دارد و راه را براي برگزاري انتخابات جديد باز كنيم.

وي افزود: مراسم تحليف، مراسمي نمادين است كه مي‌تواند در دادگاه عالي حل شود. نبايد ذهن مردم را با اين اظهارات مغشوش كرد و بايد به دموكراسي احترام گذاشت.

اين مقام ونزوئلا در ادامه تاكيد كرد: ما بار ديگر فرمانده خود را خواهيم داشت و پس از آن بار ديگر متحد مي‌شويم و كابينه نيز در مقابل هوگو چاوز سوگند ياد مي‌كند. از سوي ديگر، دادگاه عالي ونزوئلا نيز درخواست مخالفان را براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري جديد رد و اعلام كرد حتي اگر مراسم سوگند چاوز به تاخير بيفتد، انتخابات جديدي برگزار نخواهد شد.

با اين اوصاف، چاوز پنجاه و هشت ساله نمي‌تواند مسئوليت رياست‌جمهوري در دوره جديد را در تاريخ تعيين شده بپذيرد. در نتيجه، اين وضع موجب ارائه تفاسير و تعابير متعددي از سه اصل مشخص قانون اساسي ونزوئلا در اين زمينه و روند تحولات آينده شده و ديوان عالي قضايي اين كشور را در مركز اين مناقشات قرار داده است.

قانون اساسي ونزوئلا كه در دوره حكومت چاوز در سال 1999 ميلادي اصلاح شده، در فصل دوم خود چنين شرايطي را به خوبي پيش‌بيني كرده است و در اصل 231 مي‌گويد: رئيس‌جمهور منتخب، مسئوليت خود را در دهم ژانويه اولين سال دوره قانوني خود از طريق سوگند در برابر مجلس ملي برعهده خواهد گرفت؛ اگر او به هر دليلي نتواند مسئوليت خود را در برابر مجلس ملي بدست بگيرد، آن را در برابر ديوان عالي قضايي انجام خواهد داد. جنجالي كه اكنون در ونزوئلا رخ داده، ناشي از ابهامي است كه از بخش آخر اين اصل ناشي مي‌شود، زيرا توضيح نمي‌دهد كه رئيس‌جمهور منتخب در چه تاريخي بايد در برابر ديوان سوگند بخورد.

با اين وضع، صاحبنظران مي‌گويند اكنون ونزوئلا در برابر پنج گزينه قرار دارد كه عبارتند از: 1 ـ چاوز قدرت را در روز دهم ژانويه برعهده نگيرد و فراخوان انتخابات داده شود، 2 ـ چاوز بميرد يا قبل از دهم ژانويه، ناتواني دائمي وي اعلام شود، 3 ـ تحليف چاوز به دليل «فقدان قدرت» به تعويق بيفتد، 4 ـ غيبت چاوز بيش از شش ماه طول بكشد و 5 ـ چاوز بهبودي و سلامتي خود را بدست آورد.


نوشته شده در   يکشنبه 17 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode