ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 دي 1391     |     کد : 47705

گزارش رئيس‌جمهور از موفقيت‌هاي طرح هدفمندي

رئيس جمهوري شب گذشته در گفت‌وگويي زنده با مردم از آثار اجراي هدفمندي يارانه‌ها و چشم‌انداز اجراي اين قانون سخن گفت.

رئيس جمهوري شب گذشته در گفت‌وگويي زنده با مردم از آثار اجراي هدفمندي يارانه‌ها و چشم‌انداز اجراي اين قانون سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ما محمود احمدي‌نژاد در اين گفتگو كه همزمان با آغاز سومين سال اجراي هدفمندي يارانه‌ها و به مجري‌گري مرتضي حيدري از شبكه اول سيما پخش ‌شد، با اشاره به اثرات 2 سال اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: با اجراي بخش اول هدفمندي يارانه‌ها كه 30 درصد اين قانون را در برمي‌گيرد، رشد اقتصادي كشور در سال 90 نسبت به سال 89 به 2/5 درصد رسيده كه جزو رشدهاي بالاي دنياست. اين در حالي است كه بسياري از منتقدان پيش‌بيني مي‌كردند كه تا دو سال اول اجرا، رشد اقتصادي كشور منفي شود.

وي افزود: هم اكنون از 45 قلم كالاي اساسي كشور توليد 24 قلم از يك تا 92 درصد رشد و توليد 20 قلم از يك تا 21 درصد كاهش يافته است كه مي‌بينيم در مجموع توليد رشد يافته است. در بحث كنترل مصرف انرژي فقط در بخش بنزين مصرف ما در گذشته 135 ميليون ليتر در روز بود كه به 5/62 ميليون ليتر در روز رسيده است لذا اگر هدفمندي اجرا نمي‌شد ما سالانه 20 ميليارد دلار فقط واردات بنزين داشتيم. همچنين رشد مصرف برق از 4/7 درصد متوسط در 10 سال گذشته به 2/0 درصد در سال 90 رسيده است.

رئيس جمهور تصريح كرد: در بحث عدالت كه يكي از اهداف طرح بود نيز فاصله فقير و غني كاهش يافته است به طوري كه نسبت درآمد دهك بالا به دهك پايين درآمدي شهري از 45/12 برابر در سال 89 به 17/10 درصد رسيده است.

اين امر در روستاها بيشتر مشهود است به طوري از 63/12 برابر به 38/9 برابر رسيده است. ضريب جيني كل كشور نيز از 41/0 درصد در سال 89 به 37/0 در سال 90 كاهش يافته است.

نسبت تورم و هدفمندي يارانه‌ها

وي در پاسخ به پرسشي درباره رابطه تورم و هدفمندي يارانه‌ها، اين تورم را ساختاري دانست و گفت: هيچ رابطه اقتصادي بين هدفمندي و افزايش قيمت ارز وجود ندارد و آنچه درباره تورم گفته مي‌شود متوسط كشور است اما ممكن است در روش‌هاي محاسبه‌اي ديگر ارقام متفاوتي درآيد. افزايش قيمت‌هاي جهاني كه اثرش در قيمت‌هاي داخلي 8 به يك است، نيز در رشد تورم تاثير داشت. اما توجه كنيد كه تورم آن ارقامي كه مي‌گفتند نشد.

احمدي‌نژاد با اشاره به تحريم‌ها و تاثير آن بر موضوع ارز افزود: با اينكه تحريم‌كنندگان مي‌خواستند از هم‌گسيختگي اقتصادي ايجاد شود، با وجود وارد كردن فشارهاي سنگين اين اتفاق نيفتاد.

وي موضوع معوقات بانكي را مورد اشاره قرار داد و گفت: با اينكه مي‌خواستيم معوقات بانكي را پس بگيريم تا عده‌اي خاص نتوانند با اين پول‌ها در بازار و قيمت‌ها تاثير بگذارند كه متاسفانه با تصميم‌گيري‌هاي خارج از اراده دولت معوقات تا پنج سال استمهال شد. همچنين هرگاه بانك مركزي خواست سراغ دريافت اضافه برداشت از حساب‌هاي خودش برود، برخي بانك‌ها به مراجع ديگري مراجعه كردند و تلاش كردند بر عليه بانك مركزي اقدام بكنند.

وي با اشاره به ايجاد 11 اصلاحيه در قانون هدفمندي يارانه‌ها افزود: دولت با هيچكدام از اين اصلاحيه‌ها موافق نبود. بايد مي‌گذاشتند قانون اجرا شود و در حين اجرا اشكالات آن مشخص شود، اما مخالفان اقتصادي و سياسي آنقدر اطلاعات غلط به جامعه پمپاژ كرده و تكرار كردند كه فضا را تغيير دادند. توليد خبر دروغ در كشور ما كه هزينه ندارد.

وي تصريح كرد: اقتصاد بايد از يك مركز مديريت شود بايد مرزبندي دولت و مجلس مشخص و ناظر حق نداشته باشد وارد اجرا شود. شوراي نگهبان بايد اين مرزبندي‌ها را روشن و ابلاغ كند. وي با تاكيد بر اين كه نبايد فضاي اقتصادي را امنيتي كرد، افزود: اگر فعالان اقتصادي تصور كنند كه با آنان به خاطر ثروتشان برخورد مي‌شود فضا ناامن مي‌شود.

نهادهاي امنيتي هم كه مسئول اين كنترلها هستند بايد در اين مراقبت‌ها دقت كنند. مثالي بزنم. سال گذشته با برخورد امنيتي با چند واردكننده علوفه، آنها را از واردات بازداشتند در نتيجه براي تغذيه دام‌ها از گندم استفاده شد و مجبور به واردات گندم شديم. ضمن اين كه تاخير در واردات علوفه و مشكل ارزي باعث رشد قيمت مرغ شد. لذا بايد فضا را آرام كرد نه امنيتي.

رئيس جمهور هر گونه ارتباط ميان رشد قيمت ارز و هدفمندي را منتفي شده دانست و گفت: دشمن روي مساله ارز تمركز كرده است و شبكه‌‌هاي داخلي خارجي هم روي موضوع كار مي‌كنند اما ما موضوع ارز را مديريت مي‌كنيم. قيمت ارز نيز از نظر ما 1226 تومان است و يك ريال مابه‌التفاوت آن نيز به خزانه نرفته است. وي با اشاره به اجراي 900 طرح ملي مهر ماندگار در سراسر كشور گفت:‌اميدواريم قبل از پايان عمر دولت بتوانيم اين طرح‌ها را به اتمام برسانيم و با عبور از تحريم‌ها و طرح‌هاي اساسي تحولي راه را براي دولت بعدي هموار كنيم.

كمك دولت به برگزاري انتخاباتي پرشور


احمدي‌نژاد با اشاره به انتخابات پيش روي رياست جمهوري گفت: وظيفه دولت بستر سازي براي حضور حداكثري مردم در انتخابات آينده است تا دولت را تحويل منتخب مردم بدهيم و همه از او حمايت كنيم البته وقتي رهبر معظم انقلاب مي‌گويد من يك راي بيشتر ندارم ديگران هم بايد بگذارند كه اراده ملت جاري شود. در اين صورت مردم هم قدرت خود را به تحريم‌كنندگان نشان خواهند داد.

وي در پايان از حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب،‌ همراهي مردم، مجلس، قوه قضاييه و همه دستگاه‌ها در اجراي موفق هدفمندي يارانه‌ها تشكر كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 3 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode