ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 آذر 1391     |     کد : 46488

رئيس‌جمهور مصر با مخالفان به توافق رسيد

پس از شش روز كشمكش و التهاب در مصر، روز گذشته اعلام شد محمد مرسي رئيس‌جمهور اين كشور توانسته است با قضات مصر به توافق برسد. به اين ترتيب هرچند ادامه اعتراضات منتفي نيست...

آمريکايي‌ها اعلام کرده‌اند پرداخت وام‌هاي اين کشور به مصر در گروي حل بحران کنوني اين کشور است
رئيس‌جمهور مصر با مخالفان به توافق رسيد
پس از شش روز كشمكش و التهاب در مصر، روز گذشته اعلام شد محمد مرسي رئيس‌جمهور اين كشور توانسته است با قضات مصر به توافق برسد. به اين ترتيب هرچند ادامه اعتراضات منتفي نيست و روز گذشته نيز ميدان‌التحرير قاهره صحنه تجمع گسترده نيروهاي سياسي مخالف جنبش اخوان‌المسلمين بود، اما به نظر مي‌رسد در كوتاه مدت توافق حاصل شده بتواند فضاي سياسي اين كشور را تا حدودي آرام كند.
به گزارش ايسنا، روزگذشته ياسر علي، سخنگوي رياست جمهوري مصر در كنفرانسي مطبوعاتي پس از ديدار پنج ساعته محمد مرسي، رئيس‌جمهوري اين كشور با شوراي عالي قضات مصر اعلام كرد در نشست رئيس‌جمهور با اعضاي شورا، دو طرف بر سر اختلاف‌هاي موجود توافق كردند و بر اين اساس مقرر شد تا اعطاي اختيارات به مرسي براساس دستوري كه روز پنجشنبه صادر كرده بود تنها به مسائل حاكميتي و مهم كشور محدود شود.

بنا بر توافق دو طرف افزايش اختيارات مرسي در مورد تمامي قوانين موجود در كشور نيست و تنها به مسائلي مرتبط است كه داراي اهميت ويژه بوده و اين قانون به صورت موقت اجرا خواهد شد.

ياسر علي همچنين اعلام كرد: رئيس‌جمهور با شوراي عالي قضات مصر به توافق رسيد تا اين تصميم تا زمان روي كار آمدن پارلمان جديد مصر و تصويب قانون اساسي جديد كشور اجرايي باشد و پس از آن مجلس تصميم گيرنده در اين خصوص خواهد بود.

پافشاري مخالفان

پيش از اين 20 حزب و گروه سياسي با هم ائتلاف كرده بودند تا زمان لغو دستور‌هاي اخير محمد مرسي به اعتراض و تحصن خود ادامه داده و تا پيش از اين‌كه اين دستورات لغو نشود با او به گفت‌وگو نخواهند پرداخت. نيروهاي طرفدار اخوان‌المسلمين مصر نيز كه از ابتدا به حمايت از محمد مرسي برخاسته بودند با برگزاري تظاهرات مختلف خواستار ايستادگي مرسي در برابر مخالفان شدند. روزگذشته قرار بود از يك‌سو طرفداران رئيس‌جمهوري مصر در يكي از خيابان‌هاي قاهره تجمع كرده و از سوي ديگر مخالفان تصميم او نيز در ميدان التحرير گرد هم آيند. از آنجا كه احتمال درگيري بين موافقان و مخالفان بسيار بالا بود، جنبش اخوان‌المسلمين اعلام كرد تظاهرات خود را لغو كرده است. اين گروه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد به دليل «پرهيز از تشنج» و ادامه خشونت‌ها تصميم به لغو اين راهپيمايي گرفته است.

با اين حال مخالفان مرسي همچنان بر مخالفت خود تاكيد ورزيده و خواستار عقب نشيني كامل او از مواضع جديدش شدند. درهمين رابطه أيمن الصياد، عمرو اليثي و محمد عصمت سيف الدوله، سه نفر از معاونان محمد مرسي، رئيس‌جمهوري مصر در امور مختلف از جمله امور رسانه‌اي استعفا كردند و روز گذشته نيز هزاران نفر از مخالفان مرسي به ميدان التحرير آمده و با سردادن شعارهايي با نيروهاي پليس درگير شدند. پليس نيز براي متفرق كردن تظاهر‌كنندگان به استفاده از گاز اشك‌آور متوسل شد. (هنوز گزارش كاملي از درگيري‌هاي ديروز منتشر نشده است.)

روز پنجشنبه گذشته محمد مرسي با صدور بيانيه قانون اساسي از يك سو دادستان كل مصر را از كار بركنار كرد و از سوي ديگر دادستان ديگري را منصوب كرد كه به نوعي دخالت در امور قوه قضاييه مصر تلقي مي‌شد. همين مساله موج تازه‌اي از خشم و اعتراض را عليه او برانگيخت و تعدادي از احزاب او را به عنوان «‌يك فرعون ديگر »‌ لقب دادند. دراعتراض‌هاي دو روز گذشته درمصر دو نفر كشته و بيش از 400 نفر زخمي شدند.

فشار آمريكا و غرب

پس از چند روز سكوت، مقامات آمريكايي نيز نسبت به تصميمات اخير محمد مرسي ابراز نگراني كرده و دست به اعمال فشار زدند.

به گزارش ايسنا، جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد در مصاحبه با خبرنگاران خاطرنشان كرد: باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا خواهان برقراري آرامش در مصر و حل و فصل مسالمت‌آميز بحران است.

در همين راستا، ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز تصريح كرد: هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا با محمد كامل عمرو، همتاي مصري‌اش تماس تلفني برقرار و بر تمايل كشورش براي حل و فصل بحران سياسي در مصر به صورت دموكراتيك تاكيد كرده است. وي در ادامه افزود: آنچه باعث اميدواري ما مي‌شود، اين است كه مقامات عالي رتبه در مصر با يكديگر مذاكره مي‌كنند و مرسي نيز در خصوص راه‌‌حل‌ها رايزني مي‌كند، اما در خصوص نتايج اقدامات وي پيش‌داوري نمي‌كنيم. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا همچنين اظهار كرد: آينده ارائه كمك‌ها به اقتصاد متزلزل مصر از جمله اعطاي وام 8/4 ميليارد دلاري از صندوق بين‌المللي پول و معافيت احتمالي بازپرداخت‌ وام‌هاي مصر به ارزش يك ميليارد دلار، در گرو چگونگي حل و فصل بحران كنوني است.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode