ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1391     |     کد : 45158

آمريكا در گرداب

توفان سهمگين «سندي» كه پس از درهم كوبيدن سواحل كوبا به آمريكا رسيد، ده ايالت اين كشور را در وضع اضطرار قرار داد، برق 53 ميليون نفر را قطع كرد و مسئولان اين كشور را در گرداب مشكلات گرفتار كرد.

توفان سهمگين «سندي» كه پس از درهم كوبيدن سواحل كوبا به آمريكا رسيد، ده ايالت اين كشور را در وضع اضطرار قرار داد، برق 53 ميليون نفر را قطع كرد و مسئولان اين كشور را در گرداب مشكلات گرفتار كرد.

به گزارش خبرگزاري‌ها اين توفان با سرعت 130‌كيلومتر در ساعت موجب شكسته شدن موج‌شكن ايجادشده در سواحل نيوجرسي شد و شهرهاي آتلانتيك‌سيتي و نيويورك را زير آب فروبرد.
بيش از 60 ميليون شهروند آمريكايي با نگراني تمام نزديك شدن توفان سهمگين «سندي» به سواحل شرقي اين كشور در ساعات اوليه بامداد روز سه‌شنبه را انتظار مي‌كشند.

رئيس‌‌جمهور اين كشور در شهرهاي واقع در سواحل شرقي حالت فوق‌العاده اعلام كرد. اين توفان سبب نگراني ميليون‌ها شهروند و تخليه شماري از شهرهاي اين مناطق شده است. در نيويورك زندگي از حالت طبيعي خارج شده، بازارهاي اصلي پايتخت از جمله بازار بورس به حالت تعطيل درآمده و ساختمان اصلي سازمان ملل تخليه شده است.

خطر جدي در راه است

باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا با نيمه‌كاره گذاشتن فعاليت‌هاي تبليغاتي‌اش براي انتخابات رياست جمهوري، پرده از خطري جدي براي كشورش برداشت. وي تاكيد كرد: توفاني بزرگ و مخرب در راه است. وي از شهروندان خواست به توصيه‌هاي مقامات محلي توجه كرده و در كوتاه‌ترين زمان ممكن مناطق متاثر از توفان را تخليه كنند. به گفته وي اين توفاني جدي است و بي‌توجهي به آن مي‌تواند عواقب ناگواري براي شهروندان داشته باشد.

اين حادثه بيش از 13 هزار و 700 پرواز را لغو كرد و باعث سرگرداني مسافران شده است. اين در حالي است كه علاوه بر مسافرت‌هاي هوايي، سفرهاي جاده‌اي، ريلي و دريايي نيز لغو شده و عملا سيستم حمل و نقل كارايي و توانايي خود را از دست داده است.

به گزارش يونايندپرس، تنها در نيويورك هفت پل بزرگ اين شهر به دليل تدابير ايمني بسته شده و در ديگر پل‌هاي شهر نيز محدوديت‌هاي عبور و مرور اعمال شده است. افزون بر نيويورك در نيوجرسي نيز شاهراه‌هاي زميني به دليل احتمال جاري شدن سيل مسدود و برق 130 هزار خانه قطع شده است و مردم در شهرهاي منهتن، نيويورك، سافرلك، كوئينز در شرايط بسيار سختي به سر مي‌برند.

گزارش‌هاي لحظه‌اي شبكه‌هاي تلويزيوني بلومبرگ و سي.‌ان.‌ان نيز از توفان سندي، نشان از تعطيلي مدارس، مراكز اداري و دانشگاهي دارد و برآوردهاي اوليه حاكي از ميلياردها دلار خسارت به تاسيسات شهري است.

شديدترين توفان آمريكا

كارشناسان از توفان سندي به عنوان شديدترين توفان ثبت شده در تاريخ آمريكا نام مي‌برند. ارتفاع آب در تونل‌هاي مترو به چهار فوت (120 سانتي‌متر) مي‌رسد، به طوري كه فعاليت قطارها عملا تا يك هفته آينده امكانپذير نخواهد بود.

گزارش‌ها حاكي است منازل ميليون‌ها نفر در خاموشي به سر مي‌برد و آب دريا و موج‌هاي توفاني گاه به 5‌/‌13 پا مي‌رسد و بخش‌هاي مهمي از منهتن نيويورك پوشيده از آب درياست.

سرعت وزش باد تا 90 مايل در ساعت است و تاكنون نام 20 كشته در مراكز رسمي به ثبت رسيده است.

آتش‌سوزي‌هاي متعدد

شهردار نيويورك نيز در يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني با فاجعه خواندن توفان سندي از آن به عنوان يك ابرتوفان نام برد و گفت: علاوه بر خسارت سيل و ويراني تاسيسات شهري، قطع شدن كابل‌هاي برق موجب آتش‌سوزي‌هايي شده است، طوري كه تاكنون ده‌ها خانه مسكوني دچار آتش‌سوزي شده و تلاش امدادگران آتش‌نشاني براي مهار آتش بي‌نتيجه مانده است. فرماندار نيويورك اعلام كرد: سقوط درختان و تابلوهاي تبليغاتي، تاكنون موجب مرگ برخي شهروندان شده است.

خطر نيروگاه‌هاي اتمي آمريكا

توفان سندي همچنين فعاليت نيروگاه‌هاي اتمي در ايالت‌ نيوجرسي آمريكا را متوقف كرد.

اين نيروگاه با يك رآكتور هسته‌اي آب‌جوش با توان توليد 636 مگاوات برق، يكي از قديمي‌ترين نيروگاه‌هاي اتمي در آمريكا به شمار مي‌رود.

تعطيلي سازمان ملل

توفان سندي با خسارت‌هاي فراوان موجب تعطيلي سازمان ملل متحد شد. بسياري از نمايندگان كشورهايي كه براي نشست‌هاي تخصصي به نيويورك آمده‌اند، همچنان بلاتكليف هستند و به دليل لغو پروازها عملا قادر به ترك اين شهر نيستند. بازار سهام بورس نيز تعطيل است تا ركودي بي‌سابقه در مبادلات مالي در جهان ثبت شود.

اظهارنظرهاي كارشناسان در ارتباط با ميزان خسارت‌هاي مالي نشان مي‌دهد اين توفان وقتي از سواحل شرقي آمريكا بگذرد، در خوشبينانه‌ترين حالت 88 ميليارد دلار خسارت بر جا خواهد گذاشت و شايد يكي از نگران‌ترين سازمان‌ها، شركت‌هاي بيمه باشند كه مجبورند بخش اعظمي از خسارت‌ها را پرداخت كنند.

مقام‌هاي آمريكايي بيان كردند، توفان سندي كه سرعت آن به 130 كيلومتر در سرعت مي‌رسد، زندگي ميليون‌ها نفر را در شمال شرق آمريكا تحت تاثير قرار داده و به دليل تخريب شبكه‌هاي حمل و نقل و تاسيسات برق، مي‌تواند تا روزها فعاليت در ايالت‌هاي ساحل شرقي آمريكا را با اخلال مواجه كند.

شهر آتلانتيك در زير آب

براساس آخرين خبرها كه بعدازظهر ديروز انتشار يافت، توفان سندي بخش عمده‌اي از شهر گردشگري آتلانتيك‌سيتي را به زير آب برد، به گونه‌اي كه ده‌ها هزار نفر از ساكنان اين شهر در محاصره سيل گرفتار شده‌اند. بسياري از مردم از هشدار ندادن بموقع مسئولان ناراضي‌اند و شهردار اين شهر را مقصر حادثه مي‌دانند.

تاكنون بيش از يك ميليون نفر در شهرهاي مختلف كه در مسير توفان سندي قرار داشتند، مجبور به ترك خانه‌هاي خود شده‌اند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، شهر نيويورك را شهر فاجعه‌زده اعلام كرده است.

ارتش، نيروهاي مردمي و امدادگران از ايالت‌هاي مختلف به مناطق آسيب‌ديده فراخوانده شده‌اند و هر لحظه احتمال افزايش تلفات وجود دارد.

توفان بزودي فروكش نمي‌كند

بر اساس آخرين خبرها سازمان هواشناسي آمريكا اعلام كرد سرعت توفان سندي رو به افزايش است و بزودي اين توفان فروكش نخواهد كرد و وضعيت بحراني ممكن است روزها ادامه داشته باشد.




نوشته شده در   چهارشنبه 10 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode