ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آبان 1391     |     کد : 44691

آخرين مناظره اوباما و رامني با چاشني ايران

نتايج نظرسنجي‌ها پس از آخرين مناظره تلويزيوني نشان داد اوباما همچون مناظره دوم بار ديگر رامني را شكست داد ...

نتايج نظرسنجي‌ها پس از آخرين مناظره تلويزيوني نشان داد اوباما همچون مناظره دوم بار ديگر رامني را شكست داد
آخرين مناظره اوباما و رامني با چاشني ايران
سومين و آخرين مناظره رودررو و مستقيم نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا دوشنبه شب در دانشگاه لين شهر بوكا راتون ايالت فلوريدا برگزار شد. در دو مناظره قبلي كه به ترتيب در ايالت‌هاي كلرادو و نيويورك برگزار شده بود، بار نخست رامني و بار دوم اوباما به‌زعم كارشناسان پيروز مناظره‌ها بودند.
در دو مناظره نخست موضوع شرايط اقتصادي و سياست داخلي محور اصلي گفت‌وگوها بود، اما همان‌طور كه از قبل گفته شده بود، محور اصلي مناظره سوم موضوع سياست خارجي آمريكا بود. مجري اين مناظره 90دقيقه‌اي كه انتظار مي‌رفت 60 ميليون بيننده داخل آمريكا داشته باشد، باب شيفر از شبكه خبري سي‌بي‌اس بود.

محور اصلي ايران

در اين ميان بحث بر سر ايران موضوع اصلي آخرين مناظره دو نامزد رياست‌جمهوري آمريكا بود. به گزارش بي‌بي‌سي، دوطرف اين مناظره به‌طور نسبتا مفصل در مورد برنامه اتمي ايران و تلاش‌هاي آمريكا براي مقابله با آن به بحث پرداختند.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين بحث شيفر با اعلام اين كه هر كانديدا دو دقيقه فرصت دارد، اين سوال را پرسيد: آيا هيچ‌يك از شما قصد داريد اعلام كنيد حمله به اسرائيل، حمله به آمريكاست؟ اوباما كه به آراي حاميان صهيونيست‌ها نياز دارد، در پاسخ گفت اسرائيل يك دوست واقعي و بزرگ‌ترين متحد ما در منطقه است. وي افزود: اگر اسرائيل مورد حمله قرار گيرد، آمريكا در كنار اسرائيل خواهد ايستاد و من در سراسر دوران رياست‌جمهوري‌ام به آن اشاره كرده‌ام. رئيس‌جمهور آمريكا بار ديگر سلاح هسته‌اي را به برنامه صلح‌آميز ايران ربط و ادامه داد: در مورد مساله ايران، مادامي كه من رئيس‌جمهور آمريكا هستم،‌ ايران به سلاح هسته‌اي دست نخواهد يافت. من وقتي عهده‌دار اين سمت شدم به‌وضوح اين را گفتم. سپس ما قوي‌ترين ائتلاف را سازماندهي كرديم و قوي‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ را عليه ايران اعمال كرديم. اوباما مدعي شد اين تحريم‌ها ايران را فلج كرده است.

در پايان وقت اوباما براي صحبت كردن نوبت به رامني رسيد كه بلافاصله بر سرسپردگي دولت احتمالي خود به رژيم صهيونيستي تاكيد كرد و گفت: قبل از هر چيز مي‌خواهم بر همان نكته‌اي كه رئيس‌جمهور گفت تاكيد كنم،‌ كه اگر من رئيس‌جمهور آمريكا باشم در كنار اسرائيل خواهيم ايستاد و اگر به اسرائيل حمله شود،‌ از آنها حمايت خواهيم كرد، نه فقط به شكل ديپلماتيك و فرهنگي، بلكه به لحاظ نظامي.

در بخش ديگر از اين مناظره باراك اوباما در پاسخ به پرسش مجري، تروريسم را بزرگ‌ترين چالش آينده آمريكا دانست. ميت رامني گفت به نظر او «ايران اتمي» بزرگ‌ترين مساله آمريكاست. پس از اين اظهارنظر از سوي رامني، اوباما خطاب به او گفت: چند ماه پيش وقتي از شما درخصوص بزرگ‌ترين تهديد ژئوپلتيكي كه آمريكا با آن مواجه است، سوال شد، شما گفتيد كه اين خطر روسيه است. اوباما همچنين با انتقاد شديد از رامني، خطاب به وي گفت: مي‌دانم كه شما در جايگاهي نيستيد كه واقعا سياست خارجي را اجرا كنيد، اما هر بار كه پيشنهاد مي‌دهيد، اشتباه از كار درمي‌آيد. با اين حال هر دو نامزد بر اين مورد تاكيد داشتند كه در قبال ايران دست زدن به اقدام نظامي آخرين راه چاره ـ پس از به نتيجه نرسيدن همه راه‌هاي ديگر ـ خواهد بود.

ديگر موضوعات مناظره

علاوه بر موضوع ايران، دو نامزد در اين مناظره در قبال سوريه‌، ابرقدرت نوظهور چين و خروج نيروها از افغانستان و عراق صحبت كردند. اوباما در آغاز اين مباحث، رامني را متهم به «رنگ پاشيدن به تاريخ» با استفاده از موضع جنگ‌طلبانه كرد.

با اين حال رامني جمهوريخواه كه چند ماه تلاش كرده تا اوباما را يك رئيس‌جمهور ضعيف نشان دهد، در اين مناظره از بخش اعظم سياست خارجي اوباما حمايت كرد. وي تصميم اوباما براي خروج از افغانستان در سال 2014 را تائيد و از سياست او براي انجام حملات هواپيماهاي بدون‌سرنشين آمريكا در پاكستان و يمن و برخي نقاط ديگر حمايت كرد و به خاطر كشته شدن اسامه بن لادن به اوباما تبريك گفت. رامني همچنين قول داد كه در حوزه تجارت و ارز به چين فشار بيشتري وارد كند. اوباما در بخش ديگري از اين مناظره به اوضاع اين روزهاي سوريه اشاره كرد و گفت: دخالت نظامي آمريكا در سوريه يك بار سنگين براي آمريكا خواهد بود، حتي اگر با ايده كنار گذاشتن بشار اسد يا مسلح كردن مخالفان سوري صورت گيرد. رامني نيز از مواضع سابق خود در قبال سوريه عقب‌نشيني كرد و به نوعي تلاش كرد تا خود را به موضع اوباما نزديك كند.

به عقيده كارشناسان، رامني كه در اين مناظره بسيار محتاط عمل مي‌كرد تا يك اشتباه فاجعه‌آميز انجام ندهد در موضع دفاعي قرار گرفته بود. اين در حالي است كه در مناظره‌هاي پيشين در زمينه اقتصاد، حمله‌هاي شديدي به اوباما مي‌كرد.

نظرسنجي‌ها

نظرسنجي‌ مشتركي را كه شبكه «سي‌ان‌ان» و «اوآرسي» پس از پايان مناظره نهايي اوباما و رامني تهيه كردند، نشان مي‌داد 48 درصد از آنهايي كه اين مناظره را دنبال مي‌كردند، اوباما را پيروز اين مناظره دانسته و تنها 40 درصد اعلام كردند رامني پيروز اين مناظره بود. نظرسنجي شبكه سي‌بي‌اس نيز نشان مي‌داد 53 درصد پرسش‌شوندگان، اوباما و 23 درصد نيز رامني را فرد برتر مناظره دانسته‌اند. اين در حالي است كه آخرين نظرسنجي‌هاي انجام شده در مورد ميزان محبوبيت اين دو نامزد نشان مي‌دهد هر كدام از آنها 47 درصد حمايت مردمي را به‌دنبال دارند.

برژينسكي: رامني تحت‌‌ تاثير جريان بوش است

زبيگنيو برژينسكي، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا پس از پايان سومين و آخرين دور از مناظره‌هاي تلويزيوني باراك اوباما و ميت رامني در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سوئيس (SF) گفت: جهان‌بيني رامني، نامزد جمهوريخواهان آمريكا بسيار ساده است.

وي در ادامه تصريح كرد كه با اوباما درخصوص چالش‌هاي آمريكا گفت‌وگو كرده و متقاعد شده كه وي جهان و پيچيدگي‌هاي آن را مي‌شناسد، اما درباره رامني چنين اطميناني ندارد. اين مقام سابق آمريكا در ادامه عنوان كرد: باراك اوباما به‌دنبال دسترسي به ائتلاف بين‌المللي است، نظير آنچه در ليبي رخ داد، اما رامني چنين استراتژي را رد مي‌كند و بر نقش رهبري آمريكا در جهان تاكيد دارد.

وي افزود: براي مثال آمريكا در 1990 در يك موقعيت خاص تاريخي قرار داشت. نقش رهبري آمريكا در جهان نه‌تنها يك واقعيت بلكه كاملا مشروع به‌نظر مي‌رسيد. سياست خارجي رامني بر اين اساس قرار دارد. رامني تحت‌تاثير مشاوران سياسي بوش قرار دارد، همان‌ها كه مدعي سلطه آمريكا بر جهان هستند، اما آمريكا در دهه اول هزاره جديد مشروعيت رهبري جهان را از دست داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode