ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391     |     کد : 40971

استقبال از پيشنهاد ايران در نشست مشورتي سوريه

نمايندگان نزديک به 30 کشور پنجشنبه گذشته با حضور در تهران، راه‌هاي برون‌رفت سوريه از بحران را بررسي کردند

نمايندگان نزديک به 30 کشور پنجشنبه گذشته با حضور در تهران، راه‌هاي برون‌رفت سوريه از بحران را بررسي کردند
استقبال از پيشنهاد ايران در نشست مشورتي سوريه
نشست مشورتي تهران درباره سوريه درحالي به كار خود پايان داد كه طرح ايران براي اجراي آتش‌بس سه ماهه در سوريه از ابتداي عيد فطر مورد استقبال شركت‌كنندگان در اين اجلاس قرار گرفت.
روز پنجشنبه، تهران كانون رايزني‌هاي دوستان سوريه بود. نمايندگان نزديك به 30 كشور جهان در جلسه‌اي در هتل آزادي درباره كمك به حل معضل سوريه حاضر شدند. در اين نشست نمايندگان كشورهاي بلاروس، موريتاني، اندونزي، قرقيزستان، گرجستان، تركمنستان، بنين، سريلانكا، اكوادور، افغانستان، پاكستان، الجزاير، عراق، زيمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجيكستان، هند، روسيه، چين، قزاقستان، ارمنستان، نيكاراگوئه، كوبا، سودان، اردن، تونس و فلسطين در قالب سه وزير امور خارجه، دو قائم مقام وزير، هفت معاون وزير، 15سفير و نماينده سازمان ملل در تهران گرد هم آمدند تا زمينه مناسبي براي گفت‌وگوي كشورها براي كمك به حل بحران سوريه به دور از خشونت‌ها فراهم كنند.

مخالفت ايران با كشتار شهروندان غير مسلح

اين نشست به رياست وزير امور خارجه تشكيل شد و علي‌اكبر صالحي در سخنان خود گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است بايد به خواسته‌ها و مطالبات مردم در فرآيند تحولات منطقه پاسخ داده شود.

صالحي هدف از برگزاري اين نشست مشورتي را كمك به مردم سوريه و يافتن راه حلي براي پايان خشونت و برون رفت اين كشور از بحران عنوان و تاكيد كرد: ايران با كشتار مردم و شهروندان غير مسلح از سوي هر طرفي مخالف است.

به گفته رئيس دستگاه ديپلماسي ايران، تنها راهكار حل بحران سوريه گفت‌و‌گوي جدي و فراگير ملي مخالفان داراي پايگاه مردمي با دولت سوريه است كه بر اين اساس تهران براي ميزباني گفت‌و‌گوي مخالفان با دولت سوريه همواره اعلام آمادگي كرده است.

صالحي افزود: جمهوري اسلامي ايران ضمن رد هرگونه مداخله خارجي و نظامي در حل بحران سوريه از اقدام دبيركل سازمان ملل متحد در حل مسالمت‌آميز بحران اين كشور حمايت و پشتيباني مي‌كند.

تاكيد بر لزوم حل موضوع سوريه

پس از اين سخنان، حاضران پس از دو ساعت گفت‌وگو پشت درهاي بسته، با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان دادند.

در اين بيانيه كشورهاي شركت‌‌كننده بر لزوم حل موضوع سوريه بر اساس رعايت موازين بين‌المللي، عدم دخالت در امور داخلي كشورها و احترام به حق حاكميت ملي و تماميت ارضي آنها تاكيد و با خانواده قربانيان درگيري‌هاي مسلحانه و اقدامات تروريستي در سوريه همدردي كردند.

همچنين در بيانيه پاياني اين اجلاس بر لزوم انجام بررسي‌هاي لازم براي ايجاد يك گروه تماس با هدف پايان دادن به خشونت و آغاز مذاكرات فراگير بين دولت سوريه و مخالفان تاكيد شد و از طرح جمهوري اسلامي مبني بر دعوت از گروه‌هاي درگير براي پايان دادن به خشونت‌ها به مدت سه‌ماه همزمان با فرا رسيدن عيد فطر استقبال شد.

ديدار با رئيس‌جمهور

حاضران در اين نشست با پايان يافتن آن عازم نهاد رياست جمهوري شدند و با محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان ديدار و گفت‌وگو كردند.

رئيس‌جمهور ضمن تشكر از هيات‌هاي مشاركت‌كننده در اين اجلاس، اظهار اميدواري كرد كه اين اجلاس به عنوان مقدمه و روندي مؤثر براي ايجاد صلح و امنيت باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌كه شرايط جهان بسيار اسفبار است، اظهار كرد: امروز در دو سطح نيازمند اصلاحات هستيم كه اولويت با اصلاحات در سطح بين‌الملل است.

وي تصريح كرد: آزادي و عدالت حق همه ملت‌هاست، اما بايد با تفاهم و بدون كشتار به دست بيايد و هرگز نبايد در اين روند اجازه دخالت به بيگانگان داده شود، چرا كه هر نوع دخالت بيگانگان در كشورها شرايط را بدتر خواهد كرد.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: با جنگ و دخالت ناتو و كشورهاي استعماري هرگز چيزي درست نمي‌شود؛ اگر چه ممكن است در ظاهر نتايج كوتاه مدتي به دست بيايد، اما مطمئناً در درازمدت منافع ملت‌ها را نابود خواهد كرد.

وي با بيان اين‌كه امروز همه كشورهاي مستقل، دلسوز و طرفدار عدالت بايد دست در دست يكديگر بدهند و اصلاحات را در وهله اول در سطح بين‌المللي اعمال كنند، اظهار كرد: نبايد ساختار شوراي امنيت به گونه‌اي باشد كه دولتي به خود اجازه دهد در همه امور دنيا دخالت كرده و مناسبات سياسي و اقتصادي دنيا را تحت تأثير قرار دهد.

كنفرانس مطبوعاتي صالحي

همچنين پس از خاتمه اين اجلاس علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

وي با اشاره به حضور كشورهاي مختلفي از قاره‌هاي آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين در نشست مشورتي تهران گفت: اين نشست مشورتي موفقيت آميز بود.صالحي با بيان اين‌كه ايران بارها اعلام آمادگي كرده كه ميزبان معارضين و دولت سوريه براي گفت‌وگوهاي سازنده باشد يادآور شد: بخش عمده‌اي از معارضين در اين خصوص اعلام آمادگي كردند كه در تهران و بدون پيش شرط حضور داشته باشند.

وي افزود: ما همواره از علي حيدر، مسئول پيگيري معارضان دولت درخواست داشتيم كه به ايران سفر كند و رايزني‌هاي مداومي نيز داشته‌ايم.

وزير خارجه كشورمان با بيان اين‌كه تمام بحث ما با معارضين اين است كه در امر حكومت داري با دولت سوريه مشاركت كنند و در اين راه اصلاحات را دنبال كنند، اظهار كرد:‌ با همه معارضين در حال گفت‌وگو و رايزني هستيم، چرا كه اين مسائل به صبر، حوصله و مذاكره نيازمند است.

وزير امورخارجه همچنين با تاكيد بر اين‌كه تشكيل گروه تماس از سوي برخي كشورهاي بي طرف و همچنين آتش‌بس براي مدتي معين دو پيشنهاد مهم مطرح شده در نشست مشورتي تهران بود، افزود: تحقق آتش بس و تشكيل گروه تماس براي مديريت طرفين درگير در سوريه نياز به رايزني بيشتر دارد و منتظريم تا ببينيم كدام كشورها علاقه‌مند تشكيل گروه تماس هستند.

واكنش آمريكا

در همين حال وزارت خارجه آمريكا نسبت به برگزاري نشست مشورتي دوستان سوريه در تهران واكنش نشان داد.

به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري روسي نووستي، پاتريك ونترل، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اظهارنظر درباره نشست بين‌المللي ايران درباره سوريه مدعي شد:‌ براي ما دشوار است تصور كنيم كشوري كه براي حفظ بشار اسد در قدرت تلاش مي‌كند و به او ياري مي‌رساند، بتواند بازيگر سازنده‌اي براي تسهيل راه حل سياسي در قبال بحران سوريه باشد.


نوشته شده در   شنبه 21 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode