ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 مرداد 1391     |     کد : 40306

سونامي خودسوزي

اعتراض‌ها به شرايط بد اقتصادي در اراضي اشغالي همچنان ادامه دارد و مردم اين منطقه براي نشان دادن اعتراض مدتي است دست به خودسوزي مي‌زنند.

سومين خودسوزي اسرائيلي‌ها در اعتراض به شرايط نامناسب اقتصادي جمعه شب در تل آويو انجام شد
سونامي خودسوزي در سرزمين‌هاي اشغالي
اعتراض‌ها به شرايط بد اقتصادي در اراضي اشغالي همچنان ادامه دارد و مردم اين منطقه براي نشان دادن اعتراض مدتي است دست به خودسوزي مي‌زنند.
اولين اين خودسوزي‌ها در سالگرد اعتراضات خياباني بود كه فردي به نام موشه سلمون با قرائت بيانيه‌اي و دزد خواندن نتانياهو و ديگر سران رژيم صهيونيستي خود را به آتش كشيد. سلمون چند روز بعد به دليل سوختگي‌هاي شديد جان سپرد. نفر دوم نيز يك كهنه‌سرباز 50 ساله اسرائيلي بود كه در تل‌آويو خود را به آتش كشيد. در حالي كه طي هفته‌هاي گذشته منابع اسرائيلي از احتمال افزايش اين روند خبر مي‌دادند، تازه‌ترين خبرها از يك خودسوزي ديگر حكايت دارد.

به گزارش ايسنا، اين اسرائيلي جمعه‌شب خود را به آتش كشيد. شبكه دو تلويزيون رژيم صهيونيستي در اين خصوص گفت: فرد اسرائيلي مذكور كه 30 سال دارد، به خاطر شدت جراحات وارده به بيمارستان «تل‌ها شومير» در تل‌آويو منتقل شد. بنا به گزارش تلويزيون رژيم صهيونيستي، وي كه يكي از اعضاي مركز پزشكي منطقه هشارون بوده، پيش از خودسوزي به پزشكان و پرستاران بيمارستان اعلام كرده كه از وضعيت خود خسته است.

احساس يأس و نوميدي

اگرچه بنا به گفته منابع رسمي اين سومين خودكشي طي چند هفته گذشته در اسرائيل بوده است، اما برخي گزارش‌ها حاكي از ادامه اين روند در اراضي اشغالي است. در همين راستا، مركز توانبخشي رواني رژيم صهيونيستي «عيران» در گزارشي اعلام كرد اين مركز طي چند روز اخير صدها تماس تلفني از سوي اسرائيلي‌ها مبني بر تهديد آنها به خودكشي در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي دريافت كرده است.

به گزارش فارس، كانال دهم تلويزيون رژيم صهيونيستي به نقل از ليديا سيلع مدير يكي از مراكز توانبخشي رواني در اسرائيل گزارش داد: اقدام به خودسوزي موشه سلمون معترض اسرائيلي در تظاهرات تل‌آويو باعث شد كه اسرائيل با سونامي تهديد به خودكشي مواجه شود. وي افزود: طي روزهاي گذشته ميانگين افرادي كه با اين مركز تماس گرفته و به دليل اوضاع نابسامان اقتصادي تهديد به خودكشي كرده‌اند، بيشتر شده است و من نگران آن هستم كه اسرائيلي‌ها به سمت احساس يأس و نااميدي و به دنبال آن اقدام به خودكشي پيش بروند.

وي اظهار كرد: در جريان تظاهراتي كه اواخر شنبه گذشته برگزار شد، تظاهركنندگان شعارهايي در تائيد اقدام موشه سلمون سر داده و كار او را تشويق كردند. حتي يكي از تظاهر‌كنندگان گفت تمايل دارد مانند سلمون خودكشي كند اما جرأت اين كار را ندارد. در همين راستا باراك سيگل يكي از تظاهر‌كنندگان در اسرائيل گفت: در اسرائيل قشر زيادي در آستانه خودكشي هستند، موسسات توانبخشي رواني بايد به آنها كمك كنند زيرا اين افراد به پوچي رسيده و زندگي براي آنها بي‌معنا و مفهوم شده است و هر روز به خودكشي فكر مي‌كنند. گفته مي‌شود سالانه بيش از 400 نفر در سرزمين‌هاي اشغالي خودكشي مي‌كنند.

ريشه خودسوزي‌ها

بيش از يك سال از اعتراضات اسرائيلي‌ها به مشكلات اقتصادي و معضلات اجتماعي‌شان مي‌گذرد. مصائب اقتصادي در اين مدت باعث شده تا اسرائيلي‌ها هر روز تظاهراتي را در شهرهاي مختلف برگزار كرده و به وضع موجود اعتراض كنند.

به گزارش فارس، سال گذشته سازمان همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه در گزارش خود اسرائيل را از نظر «تضاد طبقاتي و اجتماعي ناشي از تفاوت چشمگير در درآمد افراد» در رديف نخست در ميان اعضاي خود معرفي كرد. اين سازمان تأكيد داشت سطح درآمد ميان بالا‌ترين قشر اسرائيلي‌ها 14 برابر ضعيف‌ترين قشر است و درآمدهاي بالا‌ترين اقشار همچنان بسرعت رشد مي‌كند.

از سوي ديگر، در يك سال اخير شمار ميلياردرهاي اسرائيلي از يكصد نفر فرا‌تر رفته است، در حالي كه اقشار ضعيف جامعه اسرائيلي با درآمدهاي كمتر از 1000 دلار (كمتر از دو ميليون تومان)‌ زندگي مي‌كنند. بسياري از خدمات و كالا‌ها در اسرائيل به نسبت درآمد مردم بسيار گران‌تر از آمريكا و اروپاست، در حالي كه سيستم مالياتي اسرائيل كاملاً سخت‌گيرانه است و اسرائيلي‌ها ناچار هستند بيشتر از اروپاييان و آمريكايي‌ها ماليات بپردازند.

گرچه مشكلات اقتصادي و ناتواني رژيم صهيونيستي در ارائه راهكارهايي براي حل اين معضلات، عامل اصلي شكل‌گيري اعتراضات اخير بوده، اما مقامات امنيتي صهيونيستي تلاش مي‌كنند با برخوردهاي خشونت‌آميز به مقابله با اين اعتراضات بپردازند، كه همين امر هم به عاملي ديگر براي ادامه تظاهرات‌ بدل شده است. برخوردهاي خشن نيروهاي پليس اسرائيل با تظاهركنندگان به حدي سركوبگرانه است كه سازمان عفو بين‌الملل نيز بدان واكنش نشان داده و از رژيم صهيونيستي به دليل چنين برخوردهايي انتقاد كرده است.


نوشته شده در   يکشنبه 8 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode