ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 مرداد 1391     |     کد : 40096

راه‌ مقابله با تحريم‌ها اقتصاد مقاومتي است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز(سه‌شنبه) در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، آرمانگرايي همراه با واقع بيني را رمز حركت پيشرو ملت و نظام اسلامي در 32 سال اخير برشمردند و با تأكيد بر توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي تعيين‌كننده ملت و نظام اسلامي، به تشريح ضرورت‌ها و بايدها و نبايدهاي مقابله با چالش‌هاي پيچيده دشمن پرداختند.

رهبر معظم انقلاب در ديدار كارگزاران و مسئولان نظام:
راه‌ مقابله با تحريم‌ها اقتصاد مقاومتي است
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز(سه‌شنبه) در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، آرمانگرايي همراه با واقع بيني را رمز حركت پيشرو ملت و نظام اسلامي در 32 سال اخير برشمردند و با تأكيد بر توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي تعيين‌كننده ملت و نظام اسلامي، به تشريح ضرورت‌ها و بايدها و نبايدهاي مقابله با چالش‌هاي پيچيده دشمن پرداختند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فهم دقيق تركيب بسيار حساس و ظريف آرمانخواهي توام با واقع‌بيني را ضروري دانستند و افزودند: تركيب آرمانگرايي با واقعيات، در واقع حركت مجاهدانه در چارچوب تدبير است كه لازمه آن، آگاهي عموم مردم، دست‌اندركاران و همدلي و همراهي در همه عرصه‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به چالش‌هاي نظام اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب از جمله ترورها، شورش‌هاي قومي، جنگ تحميلي هشت ساله، تحريم‌هاي پي در پي، قضاياي تير سال 78 و ماجراهاي سال 88، خاطرنشان كردند: ظرفيت و توانايي‌هاي عظيم ملت ايران موجب شد كه نظام اسلامي از همه اين چالش‌ها با موفقيت عبور كند و در هر دوره نسبت به دوره قبل توانمندتر و قوي‌تر شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شرط عبور موفقيت آميز از پيچ‌هاي تند و گردنه‌هاي سخت در مسير حركت رو‌به جلوي نظام اسلامي را حفظ تركيب آرمانگرايي با واقع‌بيني و نگاه صحيح به توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي كشور و ملت دانستند.

رهبر معظم انقلاب با رد سخنان برخي افراد كه مي‌گويند آرمان گرايي با واقع بيني نمي‌سازد خاطرنشان كردند: بسياري از آرمان‌هاي انقلاب جزو مطالبات مردم است و به همين علت از واقعيات مسلم و عيني جامعه محسوب مي‌شود.

ايشان، عزت ملي، زندگي ايمان مدار، مشاركت در مديريت كشور، پيشرفت همه جانبه، استقلال اقتصادي – سياسي و برخورداري از آبروي بين‌المللي را از مطالبات واقعي مردم برشمردند و افزودند: اين خواسته‌هاي ملت دقيقاً در جهت آرمان‌هاي انقلاب است و نشان مي‌دهد كه آرمانگرايي با واقع بيني منافاتي ندارد.

آرمانگرايي بدون توجه به واقعيات، خيال‌پردازي است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي آرمانگرايي بدون توجه به واقعيات و بدون به‌كارگيري ساز و كارهاي منطقي و معقول را خيال‌پردازي دانستند و افزودند: براي اين‌كه آرمان‌ها در حد شعار باقي نماند بايد مسئولان و مردم آنها را به‌صورت منطقي و متين پيگيري كنند.

رهبر انقلاب ناديده گرفتن واقعيات جامعه را باعث اشتباه در قضاوت و خطا در انتخاب مسير برشمردند و افزودند: بايد براساس واقعيات، حركات خود را تنظيم كنيم كه در اين مسير، مراقبت از لغزشها و لغزشگاه‌ها بسيار مهم است.

رهبر معظم انقلاب در تشريح برخي لغزشگاه‌ها به مساله‌اي تحت عنوان «واقعيت‌پنداري» پرداختند.

ايشان افزودند: دشمنان انقلاب و اسلام سعي مي‌كنند با واقعيت‌سازي و واقعيت نمايي، مسئولان و مردم را دچار خطا در محاسبات كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه به تلاش دشمن براي كوچك نشان دادن توان ملت ايران و بزرگنمايي توان جبهه استكبار اشاره كردند و گفتند: اگر اسير اين واقعيت نمايي شويم و در محاسبه توان خود و يا دشمن خطا كنيم راه را اشتباه خواهيم رفت.

ايشان دلبستگي به دنيا و ضعف‌هاي نفساني را از ديگر لغزشگاه‌هايي دانستند كه در هنگام محاسبه واقعيات و انتخاب مسير، ايجاد خطا مي‌كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تصور دستيابي به آرمان‌ها بدون دادن هزينه را لغزشگاهي ديگر برشمردند و افزودند تكيه بر بخشي از واقعيات و نديدن همه مسائل واقعي در كنار يكديگر، لغزشگاه ديگري است كه بايد مراقب آن بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ملاحظه همه واقعيات كشور در كنار يكديگر را، باعث اميدواري فراوان برشمردند و افزودند: اين واقعيات نشان مي‌دهد كه اگر چه راه ملت ايران بسوي آرمان‌ها، ‌داراي چالش است امــا بن بستي در اين راه وجود ندارد.

ايشان به تلاش دشمنان انقلاب براي بن بست نشان دادن راه ملت ايران اشاره كردند و افزودند: آنها به صراحت مي‌گويند بايد با تشديد فشارها و تحريم‌ها، مسئولان ايران را وادار كرد كه در محاسبات خود تجديد نظر كنند اما ملاحظه واقعيات باعث مي‌شود كه ما نه تنها در محاسبات خود تجديدنظر نكنيم بلكه با اطمينان بيشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهيم.

رهبر انقلاب در تشريح تعدادي از واقعيات موجود افزودند: مقابله چند دولت مستكبر با جمهوري اسلامي و فشارهاي روزافزون و پيچيده آنها واقعيتي است كه نبايد ناديده گرفته شود.

ايشان گفتند اين ‌ چند دولت مستكبر كه داراي توانايي‌هاي سياسي و اقتصادي و رسانه‌اي هستند با دستگاه رسانه‌اي و تبليغاتي انصافا قوي خود، سعي مي‌كنند كه خود را جامعه بين‌المللي جا بزنند اما اين واقعيت ندارد.

رهبر انقلاب افزودند: البته اين چند دولت زورگو، سياه لشكر هم دارند، اما اگر دست حمايت آمريكا از اين سياه لشكرها برداشته شود آنها صفر هستند و در محاسبات جهاني اصولا به حساب نمي‌آيند.ايشان افزودند: واقعيت ديگر اين است كه دشمني اين چند دولت مستكبر با نظام اسلامي به اصل نظام برمي گردد اما آنها تلاش مي‌كنند كه علت مقابله با ملت ايران را، مساله هسته‌اي و دفاع از حقوق بشر جلوه دهند.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: البته با پرونده بسيار سياه آمريكا، صهيونيسم، انگليس و ديگر مستكبران در زمينه حقوق بشر، هيچ‌كس اين دروغ‌هاي آنها را باور نمي‌كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: واقعيت اين است كه انقلاب اسلامي ملت ايران، اين كشور مهم را از چنگ مستكبران درآورده است و موجب انگيزه و بيداري رو به گسترش در جهان اسلام شده است و به همين علت آنها سعي مي‌كنند با ضربه زدن به جمهوري اسلامي، به ديگران درس عبرت بدهند تا به‌دنبال چنين الگويي نروند.

چالش‌هاي كنوني، جديد نيست

رهبر انقلاب اسلامي، جديد نبودن چالش‌هاي كنوني پيش روي نظام اسلامي را يكي ديگر از واقعيات موجود دانستند و افزودند: در برهه‌اي، كشتي‌هاي ايران در خليج فارس هدف حمله قرار مي‌گرفت و يا پايانه‌هاي نفتي و مراكز صنعتي در زير چتر بمباران دشمن بود اما امروز بدخواهان نظام اسلامي جرأت نزديك شدن به ايران را ندارند.

پيشرفت مستمر نظام اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون بويژه دانش‌هاي پيچيده و انحصاري در شرايط تحريم و تهديد، ديگر واقعيتي بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره كردند.

ايشان افزايش توانمندي و اعتماد به نفس نظام اسلامي در مقابله با تهديدها را يكي ديگر از واقعيات برشمردند و تأكيد كردند: واقعيت ديگر اين است كه جبهه مقابل نظام اسلامي به رهبري آمريكا و صهيونيسم در مقايسه با گذشته به مراتب ضعيف‌تر شده است. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: افزايش تهديدپذيري رژيم صهيونيستي بعد از حوادث و انقلاب‌هاي منطقه، شكست‌هاي رژيم صهيونيستي در جنـــگ‌هاي سي‌وسه روزه لبنان و بيست‌ودو روزه غزه، سرنوشت آمريكا در عراق، مشكلات فزاينده و تمام نشدني آمريكا در افغانستان و شكست آمريكا در سياست‌هاي خاورميانه‌اي خود، نمونه‌هاي عيني از ضعف روز افزون جبهه مقابل است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وجود بحران در كشورهاي غربي مخالف نظام اسلامي را از ديگر واقعيات دانستند و افزودند: خطر جدي بحران اقتصادي در اتحاديه اروپا و منطقه يورو، بي‌ثباتي در چندين كشور اروپايي و سقوط چند دولت اروپايي، كسري بودجه بالا در آمريكا و شكل‌گيري جنبش 99 درصدي، حوادث مهمي هستند كه نبايد از آنها غافل شد.

مشكلات اقتصادي كشورهاي غربي با مشكلات اقتصادي كشور ما تفاوت اساسي دارد

ايشان تأكيد كردند: مشكلات اقتصادي كشورهاي غربي با مشكلات اقتصادي كشور ما تفاوت اساسي دارد زيرا مشكلات ما همانند مشكلات گروه كوهنوردي است كه در حـال حركت به سمت قله، دچار مشكلاتي مي‌شود اما حركتش همچنان ادامه دارد در حالي‌كه مشكلات اقتصادي غرب همانند اتوبوسي است كه در زير بهمن مانده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تحولات شمال آفريقا و منطقه را از ديگر واقعيات برشمردند و خاطرنشان كردند: توانايي‌هاي افزايش يافته نظام اسلامي از جمله واقعيات بسيار مهم است.

ايشان با اشاره به منابع بسيار غني نفت، گاز و معدني كشور افزودند: نيروي انساني و جمعيت 75 ميليوني بويژه جمعيت جوان، پرنشاط و تحصيلكرده يكي از واقعيات و نقاط قوت اساسي كشور است كه از عوامل مهم پيشرفت نيز به شمار مي‌رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه به موضوع سياست كنترل جمعيت اشاره كردند و ضمن تأكيد بر لزوم بازنگري در اين سياست خاطرنشان كردند: در اوائل دهه هفتاد اجراي اين سياست بنابر مصالحي، صحيح بود، اما ادامه آن در سال‌هاي بعد خطا بود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: بررسي‌هاي علمي و كارشناسي نشان مي‌دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيري و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ‌سازي اين موضوع اقدام كنند.

گستاخ‌تر شدن دشمن در صورت انعطاف و عقب‌نشيني ايران با هر توجيه و بهانه‌اي، از ديگر واقعياتي بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي به آن اشاره و نمونه‌هايي براي آن ذكر كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در آن دوره‌اي كه ادبيات مسئولان ما آميخته به تملق‌گويي از غرب و آمريكا شد، فردي كه مجسمه شرارت بود، به خود اجازه داد كه جمهوري اسلامي ايران را محور شرارت معرفي كند.

ايشان همچنين با اشاره به دوره‌اي كه برخي عقب‌نشيني‌ها در موضوع هسته‌اي انجام شد خاطرنشان كردند در آن دوره به‌واسطه همراهي با غربي‌ها و عقب‌نشيني‌هايي كه انجام گرفت، آنها آن‌قدر جلو آمدند كه من مجبور شدم شخصا وارد ميدان شوم. رهبر معظم انقلاب افزودند: غربي‌ها در آن دوره آن‌قدر گستاخ شدند كه حتي هنگامي كه مسئولان ما به سه سانتريفيوژ قانع شده بودند، آنها مخالفت كردند، اما امروز 11 هزار سانتريفيوژ در كشور فعال است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: اگر آن عقب‌نشيني‌ها ادامه پيدا مي‌كرد قطعا امروز از پيشرفت‌هاي هسته‌اي و نشاط و ابتكار علمي در كشور خبري نبود.

ايشان كند و ناكارآمد شدن حربه تحريم در صورت مقاومت مدبرانه در مقابل آن را يكي ديگر از واقعيات دانستند و افزودند: فشارهاي اقتصادي كنوني بر ضد نظام اسلامي، همچون گذرگاه و برهه‌اي است كه كشور از آن عبور خواهد كرد زيرا ادامه طولاني مدت آن به نفع كشورهاي غربي نيست.

آمريكا و رژيم صهيونيستي تنها نفع برندگان از فشار بر ايران هستند

رهبر معظم انقلاب اسلامي، آمريكا و رژيم صهيونيستي را تنها نفع برندگان از فشار بر جمهوري اسلامي خواندند و تأكيد كردند: بقيه كشورهايي كه وارد ماجرا شده‌اند، با زور فشار و يا رودربايستي بوده است و اين شرايط ادامه پيدا نخواهد كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي استثنا شدن 20 كشور از تحريم نفتي ايران و تلاش برخي كشورهاي غربي براي دور زدن تحريم‌ها را از نشانه‌هاي امكان‌پذير نبودن ادامه شرايط كنوني برشمردند و خاطرنشان كردند: همه اين واقعيات نشان مي‌دهد كه بايد با توكل بر خدا، افزايش خطرپذيري و استفاده از تدبير و درايت، راه مقاومت را ادامه داد.

ايشان استفاده هوشمندانه و مدبرانه از ظرفيت‌ها و توانايي‌ها در مقابل چالش‌ها را معناي واقعي شرايط بدر و خيبر دانستند و افزودند: بايد به مسائل كشور با اين ديد و با تركيبي از آرمان‌ها و واقعيت‌هاي تشويق‌كننده نگريسته شود.

رهبر انقلاب اسلامي اقتصاد را موضوع بسيار مهم براي كشور و حركت رو به جلوي آن دانستند و تأكيد كردند: هدف دشمن از فشارهاي اقتصادي در شرايط كنوني، لطمه زدن به «رشد و رفاه ملي» و ايجاد مشكل براي مردم به‌منظور دلسرد و جدا كردن آنان از نظام اسلامي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: از چند سال قبل مشخص بود كه طراحي دشمن بر اقتصاد كشور متمركز شده است و بر همين اساس شعارهاي سال‌هاي اخير همچون اصلاح الگوي مصرف، همت مضاعف - ‌كار مضاعف، جهاد اقتصادي و توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني به عنوان حلقه‌هايي براي ايجاد يك منظومه اقتصادي مطرح شد تا حركت عمومي كشور در عرصه اقتصادي ساماندهي شود.

راه مقابله با فشارهاي اقتصادي، اجراي اقتصاد مقاومتي است

ايشان راه مقابله با فشارهاي اقتصادي را اجراي اقتصاد مقاومتي دانستند و در تبيين الزامات‌ اقتصاد مقاومتي افزودند: مردمي‌كردن اقتصاد با اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 و توانمندسازي بخش خصوصي، كاهش وابستگي به نفت، مديريت مصرف، استفاده حداكثري از زمان، منابع و امكانات و حركت براساس برنامه و پرهيز از تغيير ناگهاني قوانين و سياست‌ها از اركان اقتصاد مقاومتي به‌شمار مي‌روند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي درخصوص مديريت مصرف تأكيد كردند: امروز تعادل در مصرف يك حركت جهادي است و همه دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي و همچنين آحاد مردم بايد موضوع پرهيز از اسراف و استفاده از توليدات داخلي را جدي بگيرند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در چهارمين روز از ماه مبارك رمضان برگزار شد مغتنم شمردن روزها و شب‌هاي اين ماه پربركت را به مسئولان و مردم توصيه كردند.

رهبر معظم انقلاب در پايان سخنانشان، مساله وحدت و همبستگي را بسيار مهم خواندند و خطاب به مسئولان گفتند: ملت خوشبختانه متحد است و شما بايد با پرهيز از اختلافات بي‌فايده و رسانه‌اي كردن اين اختلاف از اتحاد ملت صيانت كنيد.

ايشان تأكيد كردند: متهم كردن متقابل سه قوه بسيار مضر است و مسئولان هم بدانند كه اين كارها در بين مردم براي آنان هيچ‌گونه آبرو و وجهه‌اي ايجاد نمي‌كند.

نبايد مشكلات را گردن اين و آن انداخت

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: واقعيت اين است كه مشكلات وجود دارد اما نبايد آنها را گردن اين و آن انداخت بلكه بايد با وحدت و تدبير آنها را حل كرد و اين كار، حتما شدني و امكان‌پذير است. در ابتداي اين ديدار، رئيس‌جمهور بر تعهد دولت به ارزش‌ها، اصول و حقوق اساسي ملت نظير توحيد، عدالت، آزادي، كرامت مردم، پاكدستي، خدمتگزاري و پيشرفت كشور تأكيد و گزارشي از عملكرد هفت‌ساله دولت را در عرصه‌هاي مختلف بيان كرد. احمدي‌نژاد با اشاره به قرار گرفتن ماهواره ايراني در مدار و پيوستن كشورمان به باشگاه فضايي، توليد و تأمين سوخت رآكتورهاي داخلي، فعاليت 11 هزار دستگاه سانتريفيوژ در مجتمع‌هاي غني‌سازي و ساخت 20 راديو دارو، از سرعت چند برابري رشد علمي كشورمان در مقايسه با رشد علمي جهان خبر داد و افزود: تقويت روحيه اميد و خودباوري بويژه در ميان جوانان در صدر جهتگيري‌هاي دولت است.

رئيس‌جمهور با بيان برخي آمارها و ارقام در طول هفت سال اخير و مقايسه با گذشته، به هشت برابر شدن توليدات علمي بخش پزشكي، افزايش چهار برابري سهم كشور در توليدات علمي منطقه و رشد بيش از چهار برابري مقالات علمي نمايه شده در مجلات معتبر بين‌المللي در حوزه وزارت علوم اشاره كرد و افزود: سهم ايران در توليد علم جهان از 1/0 درصد در سال 57 به 3/0 درصد در سال 84 و 2/1 درصد در سال 90 رسيـده است كه 12 برابر افزايش را در طول هفت سال گذشته نشان مي‌دهد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به طراحي دشمن در تجميع توان و تجربه خود به‌منظور وارد كردن فشارهاي سنگين براي مختل كردن بازار نفت و مبادلات خارجي ايران و ايجاد جنگ رواني گسترده در اين بخش‌ها اشاره و از تشكيل جلساتي در سه سطح نمايندگان بين قوا، ستاد دستگاه‌هاي عملياتي و ستاد تدابير ويژه اقتصادي براي خنثي كردن توطئه‌ها خبر داد.

رئيس‌جمهور همچنين با يادآوري برنامه استكبار براي منحرف كردن مسير حركت انقلاب‌هاي مردمي گفت: جبهه استكبار در مسير بن‌بست حركت مي‌كند و ملت‌ها با جوشش و حركت، اين مسير را تغيير خواهند داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode