ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 تير 1391     |     کد : 39584

پزشك خانواده خود را تا اول مهر انتخاب كنيد

برنامه پزشك خانواده مهم‌ترين برنامه وزارت بهداشت است كه مصوب قانون برنامه توسعه چهارم است و در برنامه توسعه پنجم نيز بصراحت وزارت بهداشت مكلف و موظف به اجراي آن شده است.


برنامه پزشك خانواده مهم‌ترين برنامه وزارت بهداشت است كه مصوب قانون برنامه توسعه چهارم است و در برنامه توسعه پنجم نيز بصراحت وزارت بهداشت مكلف و موظف به اجراي آن شده است.
سال گذشته در هيات دولت بعد از گزارش وزير بهداشت درباره اين برنامه، رئيس‌جمهور دستور داد تا با توجه به اهميت آن، برنامه پزشك خانواده به جاي پنج سال، طي دو سال اجرا شود كه اكنون يك‌سال آن گذشته است و بايد تا يك‌سال آينده بر اساس اين دستور طرح به طور كامل در همه شهرها اجرا شود.

بعد از آن نيز وزير بهداشت در زمستان 90 رسما اعلام كرد كه «من وزير پزشك خانواده هستم»، نسخه 02 برنامه پزشك خانواده اسفند 90 در شوراي عالي سلامت تصويب شد و در بيست‌وششم فروردين امسال به تصويب هيات دولت رسيد.

در حال حاضر ستاد اجرايي اين برنامه در وزارت بهداشت تشكيل شده و در استان‌هاي كشور نيز ستاد اجرايي برنامه پزشك خانواده فعال است و همه استانداران كشور با توجه به مصوبه دولت با همكاري بيمه‌ها، وزارت رفاه، ‌وزارت دفاع، صدا و سيما و كميته‌امداد درگير اجراي اين برنامه هستند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ثبت‌نام پزشكان داوطلب براي شركت در سطح يك برنامه پزشك خانواده كه عموما پزشكان عمومي هستند، در بيشتر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تمام شده و در بسياري از دانشگاه‌ها تعداد متقاضيان در حد مورد نياز است.

معاون وزير بهداشت در اين خصوص به فارس مي‌گويد: اجراي برنامه پزشك خانواده در تمام شهرها به طور همزمان آغاز شده است. با اجراي اين طرح ۲۳‌هزار پزشك مسئوليت سلامت ۵۰ ميليون‌شهرنشين را به عهده مي‌گيرند و تا اول مهر همه مردم كشور بايد پزشك خانواده خود را انتخاب كرده باشند.

به گزارش جام‌جم، اقدام براي دريافت خدمات پزشك خانواده در دانشگاه علوم پزشكي تعريف شده است. بر اين اساس شهروندان مي‌توانند با مراجعه به مكان‌هايي كه از سوي دانشگاه علوم پزشكي هر استان مشخص شده است براي دريافت خدمات و تشكيل پرونده اقدام‌كنند.

عليرضا مصداقي‌نيا در‌گفت‌وگو با فارس، ادامه مي‌دهد: سه مورد هست كه نمي‌خواهيم اتفاق بيفتد؛ يكي اين‌كه برنامه پزشك خانواده برخلاف نظر دولت با تاخير اجرا شود، دوم اين‌كه اين برنامه پاره پاره شود؛ به همين علت اجراي اين برنامه به طور همزمان در سراسر كشور شروع شده است.

هر 10 هزار نفر، يك گروه 4 نفره از پزشكان

تاكيد وزارت بهداشت در اجراي طرح پزشك خانواده، اجراي همزمان آن در سراسر كشور است؛ چرا كه برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به هم گره خورده‌اند و بايد به صورت طولي در كل كشور نظام ارجاع هم در سطح تخصصي و فوق‌تخصصي اجرا شود.

معاون وزير بهداشت در اين خصوص ادامه مي‌دهد: اين برنامه از هم اكنون اجرا شده و در برخي شهرها كه پزشكان خانواده مشخص شده‌اند، همين الان مردم مي‌توانند بروند و پزشك خانواده خود را انتخاب كنند و تا اول مهر همه مردم در سراسر شهرهاي كشور از جمله تهران بايد پزشك خانواده خود را انتخاب كرده باشند.

مصداقي‌نيا مي‌گويد: مطابق اين برنامه مسئوليت هر ده هزار نفر با يك گروه چهار نفره از پزشكان خانواده است و هر پزشك با توجه به استقبال مردم مي‌تواند بين 500 تا 2500 نفر را زير پوشش بگيرد و با توجه به جمعيت 50 ميليون نفري در شهرها، حدود 23 هزار پزشك عمومي وارد اين برنامه مي‌شوند.

6000 تومان، سرانه هر ايراني در پزشك خانواده

سال گذشته سرانه هر ايراني در طرح پزشك خانواده 1700تومان بود كه امسال پيشنهاد وزارت بهداشت مبلغ 6000 تومان است.

مسئولان وزارت بهداشت تاكيد مي‌كنند اگر 6000 تومان مصوبه مجلس براي سلامت مردم پرداخت شود، هيچ مشكلي نخواهيم داشت؛ البته اگر اين اعتبار پرداخت هم نشود باز هم طرح را جلو خواهيم برد.

علاوه بر پزشكان، بخشي از نيروهاي تيم سلامت كه كاردانان و كارشناسان بهداشت محيط، بهداشت خانواده، بهداشت حرفه‌اي و مبارزه با بيماري‌ها، پرسنل وزارت بهداشت هستند كه وارد اين طرح مي‌شوند و حقوق آنان را هم وزارت بهداشت پرداخت خواهد كرد.

پرداخت حقوق پزشك و ماما يا پرستار نيز با بيمه‌هاست كه بايد با آنها قرارداد بسته شود. البته ماما يا پرستار در واقع با پزشك خانواده قرارداد مي‌بندند و تحت نظر پزشك خانواده كار مي‌كنند، نقش ماما و پرستار مشابه هم تعريف شده است.


نوشته شده در   يکشنبه 25 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode