ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 تير 1391     |     کد : 39171

برگزاري انتخابات آزاد در ليبي پس از 42 سال

«شكست دادن سرهنگ معمر قذافي و سقوط حكومت 42 ساله او بخشي از پيروزي ما بود و شركت گسترده مردم در انتخابات پارلماني روز شنبه بخش ديگر اين پيروزي به شمار مي‌آيد.»

اخبار داخلي از شور و اشتياق گسترده ليبيايي‌ها در برگزاري اين انتخابات حكايت دارد
برگزاري انتخابات آزاد در ليبي پس از 42 سال
«شكست دادن سرهنگ معمر قذافي و سقوط حكومت 42 ساله او بخشي از پيروزي ما بود و شركت گسترده مردم در انتخابات پارلماني روز شنبه بخش ديگر اين پيروزي به شمار مي‌آيد.»
اين سخنان عبدالرحيم الكيب، نخست‌وزير ليبي بود كه در آستانه برگزاري اولين انتخابات آزاد در اين كشور پس از 42 سال حكومت معمر قذافي بيان كرد.

مردم ليبي امروز پس از نزديك 4 دهه به پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا با برگزاري نخستين انتخابات پارلماني، كنگره ملي اين كشور را جانشين شوراي ملي انتقالي كنند. اخبار داخلي اين كشور حكايت از شور و اشتياق گسترده ليبيايي‌ها در برگزاري اين انتخابات دارد.

به گزارش بي‌.بي.سي، حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي براي انتخاب نمايندگاني از ميان خودشان تجربه‌اي تازه و خوشايند براي آنها به شمار مي‌آيد. برخي از آنها اظهار كردند پس از آن‌كه مدت‌ها تنها عكس قذافي را در خيابان‌هاي شهرهاي ليبي مشاهده مي‌كردند، حال شاهد عكس‌ها و تصاوير متعددي از نمايندگان مردمي هستند. ليبيايي‌هاي خارج از كشور نيز كه از روز سه‌شنبه اين انتخابات را آغاز كرده‌اند، چنين شور و اشتياقي را ابراز داشتند.

به گزارش ايسنا، حدود دو ميليون و 800 هزار نفر از مردم ليبي براي شركت در انتخابات كنگره ملي اين كشور (مجلس مؤسسان) نام‌نويسي كرده‌اند تا از ميان 3707 نامزد اين انتخابات، 200 نماينده كنگره را انتخاب كنند. از 200 عضو كنگره ملي ليبي 102 عضو از غرب، 60 عضو از شرق و 38 عضو ديگر نيز از مناطق كويري جنوب اين كشور انتخاب خواهند شد.

120 كرسي براي كانديداهاي مستقل و 80 كرسي ديگر براي نامزدهاي احزاب و گروه‌هاي سياسي در نظر گرفته شده است. در اين انتخابات 72 حوزه اخذ رأي در نظر گرفته شده و از ميان 3707 نامزد اين انتخابات، 629 نفر نامزد زن هستند.

اتحاديه اروپا در پاسخ به درخواست كميسيون انتخابات ليبي، هيأتي 21 نفره به رياست الكساندر گراف لامبس‌دورف، نماينده حزب دموكرات آزاد در پارلمان آلمان را براي نظارت برانتخابات پارلماني اين كشور راهي ليبي كرده است.

از سوي ديگر، به منظور تامين امنيت اين انتخابات، يك‌طرح امنيتي تدوين شده است و بر اساس آن، 40 هزار نيروي امنيتي با حمايت 13 هزار نيروي ارتش ليبي در مناطق مختلف كشور مستقر مي‌شوند.

از سوي ديگر بان كي‌مون، دبير كل سازمان ملل با انتشار نامه‌اي خطاب به مردم ليبي اظهار كرد: شما حقي را خواهيد داشت كه بيش از چهار دهه از شما دريغ شده بود؛ حق راي دادن، حق انتخاب كردن براي كنگره ملي خودتان و اين اولين گام از راه طولاني شما به سوي مردم‌سالاري است. سازمان ملل مفتخر است كه در اين راه، ليبي مستقل را همراهي و ياري كرده است.

قرار است كنگره ملي ليبي پس از نخستين نشست خود، قدرت را از شوراي ملي انتقالي اين كشور تحويل بگيرد و دولت موقت را تعيين كند. تا پيش از اين قرار بود كنگره ملي ليبي، اعضاي كميته تدوين قانون اساسي جديد اين كشور را تعيين كند. اما روز پنجشنبه شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، اعضاي اين كميته در يك همه‌پرسي انتخاب مي‌شوند و كنگره ملي در معرفي اين افراد نقشي نخواهد داشت. كميته تدوين قانون اساسي ليبي 60 نفر را دربرمي‌گيرد و با الگوبرداري از «كميته 60» كه در سال 1951 نخستين قانون اساسي اين كشور را تدوين كرد، كار خود را آغاز خواهد كرد.

تاكيد بر نقش اسلام

در اين ميان، اظهارات و سخنان فراواني در مورد نقش اسلام در قانون اساسي آينده ليبي مطرح مي‌شود. شوراي انتقالي ليبي روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرد شريعت اسلامي منبع اصلي قانونگذاري در كشور خواهد بود، چرا كه جامعه ليبي به دين مبين اسلام مفتخر و از لحاظ عقيدتي و قانون‌گذاري به آن پايبند است.

در اين بيانيه آمده است: تدوين قوانين جامعه ليبي براساس شريعت اسلامي نيازي به همه‌پرسي ندارد، چرا كه زيرساخت‌هاي جامعه مسلمان ليبي با دين اسلام بنا شده است. برخي از احزاب شركت كننده در اين انتخابات نيز بر نقش اسلام تاكيد ويژه‌اي دارند. يكي از اين احزاب، حزب اسلامي الوطن به رهبري عبدالحكيم بلحاج است كه متعهد شده در صورت پيروزي در انتخابات، به اجراي شريعت اسلامي در همه شئونات زندگي پايبند باشد.

نگراني از خشونت‌ها

ليبي در‌حالي نخستين انتخابات خود را برگزار مي‌كند كه طي چند روز گذشته در برخي مناطق اين كشور اعتراض‌ها نسبت به چگونگي توزيع كرسي‌هاي كنگره ملي بالا گرفت. در شرق ليبي برخي نارضايتي خود را از سهميه كم شرق نسبت به غرب كشور ابراز كرده‌ و خواستار تحريم انتخابات شده‌اند.

در تازه‌ترين اين اخبار اعلام شد، اغتشاشگران و مخالفان با برگزاري انتخابات ليبي كه حاميان فدراليسم خوانده مي‌شوند، حجم زيادي از صندوق‌ها و برگه‌هاي اخذ راي و ديگر تجهيزات كميته انتخاباتي شهر اجدابيا در شمال ليبي را سوزاندند.


نوشته شده در   شنبه 17 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode