ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1391     |     کد : 38287

رياست جمهوري مصر در دست اخوان‌المسلمين

اين گروه اسلامگرا پس از يك قرن محروميت‌هاي سياسي قدرت را در مصر به دست گرفت تا مدل جديدي از حكومت را به اجرا بگذارد ...

اين گروه اسلامگرا پس از يك قرن محروميت‌هاي سياسي قدرت را در مصر به دست گرفت تا مدل جديدي از حكومت را به اجرا بگذارد
رياست جمهوري مصر در دست اخوان‌المسلمين
گرچه هنوز نتايج قطعي دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر به طور رسمي اعلام نشده است، اما خبرهاي موجود حكايت از پيروزي محمد مرسي نامزد حزب آزادي و عدالت وابسته به جماعت اخوان‌المسلمين دارد.
اين براي نخستين بار در تاريخ مصر است كه يك نامزد وابسته به اين گروه به رياست جمهوري انتخاب مي‌شود. جماعت اخوان‌المسلمين بيش از 80 سال پيش توسط حسن البنا تشكيل شد و براي تحقق آرمان‌هاي اسلامي سال‌ها مبارزه مخفي و علني كرد، بارها اعضايش به زندان افتادند و شكنجه شدند تا سرانجام توانست با سقوط رژيم وابسته حسني مبارك فعاليت علني خود را به صورت رسمي شروع كند. اين گروه طي يك سال گذشته توانسته است بيش از 45 درصد آراي پارلمان را به دست آورد و در انتخابات رياست جمهوري نيز به پيروزي قاطعي دست يابد. پيروزي نامزد اين حزب سرفصل تازه‌اي در تاريخ مصر خواهد بود.

به گزارش پرس تي‌وي، بر اساس نتايج نهايي غيررسمي محمد مرسي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري كه روزهاي شنبه و يكشنبه برگزار شد، توانسته است 8/51 درصد آرا را به دست آورده و به اين ترتيب رقيب سرسخت خود احمد شفيق، از نخست‌وزيران دوران ديكتاتوري مبارك را كه 2/48 درصد آرا را كسب كرد، شكست دهد.

ستاد انتخاباتي محمد مرسي اعلام كرد كه اين نتيجه در پي شمارش 99 درصد آرا به دست آمده و در مجموع نامزد حزب آزادي و عدالت توانسته است 13 ميليون و 320 هزار و 177 راي به دست آورد. اين در حالي است كه احمد شفيق حدود 12 ميليون و 339 هزار راي به دست آورده است. تعداد تقريبي كل آرا بين 22 تا 25 ميليون اعلام شده است.

در همين رابطه ستاد انتخاباتي احمد شفيق نامزد مورد حمايت شوراي نظامي و وابسته به بقاياي رژيم پيشين گفته است كه درباره اين نتايج ترديد دارد و بايد منتظر اعلام نظر مقامات رسمي برگزاركننده انتخابات بود.

حاتم بجاتو، دبيركل كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر عنوان كرد: ميزان مشاركت مردم در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر نسبت به دور نخست اين انتخابات كمتر بود. نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري مصر قرار است روز پنجشنبه اعلام شود.

جشن و پايكوبي

پس از آن‌كه ستاد انتخاباتي محمد مرسي از پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري مصر خبر داد، مردم مصر به خيابان‌ها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند.

بر اساس گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، برخي از جوانان مصري از بامداد ديروز و پس از شنيدن خبر اعلام پيروزي مرسي نامزد اسلامگراها در انتخابات به خيابان‌ها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند. هم اكنون اين جشن و پايكوبي در ميدان‌هاي قاهره در جريان است و هر لحظه بر شمار آنها افزوده مي‌شود.شبكه تلويزيوني الجزيره تصاويري را پخش كرد كه مردم با به صدا درآوردن بوق ممتد خودروهاي خود، شادي‌شان را از پيروزي نامزد اخوان‌المسلمين اعلام كردند.

به گزارش ايسنا، محمد مرسي در يك كنفرانس خبري بعد از اعلام نتايج اوليه گفت: ما به شهدا و مجروحان انقلاب 25 ژانويه مصر درود مي‌فرستيم. به عنوان رئيس‌جمهور مصر هرگز تلاش نخواهم كرد تا تسويه‌حساب‌هاي شخصي خود را با افراد مختلف انجام دهم يا از كسي انتقام بگيرم.

مرسي تاكيد كرد: ما پيام صلح به تمام صلح‌دوستان در سراسر كشور ارسال و تلاش مي‌كنيم تا كشوري مدني، متمدن و باثبات بسازيم و به تمام كساني كه با ما موافق يا مخالف هستند، احترام مي‌گذاريم. با اين‌كه شوراي نظامي حاكم وعده داده است، 30 ژوئن و پس از تعيين رياست جمهوري آينده مصر قدرت را به غيرنظاميان تحويل دهد، اما بسياري از كارشناسان معتقدند روندي كه اين شورا در پيش گرفته نشان مي‌‌دهد كه نظاميان قصد ندارند، از قدرت كناره‌گيري كنند.

موسي ابومرزوق از اعضاي ارشد حماس در صفحه شخصي خود در فيس‌‌بوك، پيروزي محمد مرسي را تبريك گفت و نوشت: مبارك باشد براي ملت مصر...، اولين انتخابات اميدآفرين كه خير و بركت براي مصر به دنبال دارد. ابومرزوق خطاب به مرسي نوشت: شما در سخنان اوليه خود گفته‌ايد كه متعلق به كل مصر هستيد و ما مي‌گوييم اكنون كه ملت مصر زمام امور خود را به دست گرفته و نقش دموكراتيك خود را بازيافته است. اين يك پيروزي براي قضيه ملت فلسطين خواهد بود.

متمم قانون اساسي

پس از انحلال مجلس الشعب، كشور مصر به لحاظ قانوني در يك وضعيت تعليق به سر مي‌برد، زيرا هنوز قانون اساسي جديد مصر تدوين نشده و اختيارات هر يك از قوا بخصوص رئيس‌جمهور روشن نيست.

در چنين شرايطي، روز گذشته شوراي عالي نظامي مصر دستور تهيه متمم قانون اساسي اين كشور را صادر كرد.

به گزارش فارس، متمم قانون اساسي اين كشور قرار است اختيارات رئيس جمهوري آينده مصر و وظايف وي را مشخص ‌كند. در نظام گذشته رئيس‌جمهور، فرمانده كل نيروهاي مسلح مصر نيز بود و اگر اين قانون بخواهد اجرا شود شوراي نظامي بايد تحت فرماندهي محمد مرسي رئيس‌جمهور جديد قرار گيرد. شبكه الجزيره در اين رابطه اعلام كرد: قرار است شوراي نظامي مصر امروز با حضور در كنفرانس مطبوعاتي درباره متمم قانون اساسي صحبت كند و به ابهامات موجود پاسخ دهد.

بنابر گزارش‌هاي موجود، به نظر مي‌رسد كه شوراي نظامي مصر قصد دارد با انتشار يك متمم قانون اساسي جديد تا زمان انتخاب پارلمان جديد قوه مقننه را در دست بگيرد.

عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد اسلامگراي انتخابات دور نخست رياست‌جمهوري مصر با اشاره به اين موضوع گفته است شوراي نظامي تصميم دارد عليه قانون اساسي و نتايج انتخابات رياست‌جمهوري كودتا كند. به دنبال اعلام انحلال پارلمان مصر از سوي دادگاه قانون اساسي اين كشور در هفته گذشته، ناآرامي‌ها و اعتراضات در مصر شدت گرفته است.

اخوان‌المسلمين مصر اين اقدام شوراي نظامي را براي تسلط بر تمامي نهادهاي موجود در مصر محكوم كرد.

محمد مرسي كيست؟

پيش از آن‌كه خيرت الشاطر، نماينده اصلي جماعت اخوان‌المسلمين از سوي كميته برگزاري انتخابات رد صلاحيت شود، محمد مرسي رئيس حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي جماعت اخوان‌المسلمين خود را به عنوان نامزد جايگزين انتخابات رياست جمهوري معرفي كرده بود.

به گزارش شبكه العالم، محمد مرسي تحصيلكرده دانشگاه‌هاي آمريكاست. وي متولد سال 1951 استان الشرقيه مصر و فارغ‌التحصيل رشته مهندسي فلزات از دانشگاه قاهره است كه پس از آن براي ادامه تحصيل به دانشگاه كاليفرنيا در آمريكا رفت و مدرك دكتراي خود را در آنجا گرفت.محمد مرسي پيش از اين عضو دفتر ارشاد اخوان‌المسلمين بود و در سال‌هاي 2000 تا 2005 رياست فراكسيون پارلماني اين گروه را در مجلس الشعب مصر برعهده داشت.

در آوريل 2011 پس از سقوط رژيم حسني مبارك جماعت اخوان‌المسلمين اقدام به تاسيس حزب آزادي و عدالت كرد و محمد مرسي را به رياست آن معرفي کرد. مرسي در سال 2006 زنداني شده بود و پس از آن در منزلش به اقامت اجباري محكوم گرديد. وي همچنين در ژانويه سال 2011 پس از آغاز انقلاب مردم مصر، براي مدتي بازداشت بود.

محمد مرسي در سال 1978 ازدواج كرد و پنج فرزند به نام‌هاي احمد، ‌شيما، ‌اسامه، عمر و عبدالله و سه نوه دارد. مرسي در سال 1977 به عضويت گروه اخوان‌المسلمين درآمد. اين گروه در سال 1992 تاسيس شده بود.


نوشته شده در   سه شنبه 30 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode