ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391     |     کد : 36681

مذاكرات هسته‌اي ايران و آژانس در چهار راه ديپلماتيك

اولين روز مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديروز در محل دفتر نمايندگي دائم كشورمان در منطقه «چهارراه ديپلماتيك» شهر وين برگزار شد.

دومين روز مذاكرات ايران و آژانس امروز برگزار مي‌شود
مذاكرات هسته‌اي ايران و آژانس در چهار راه ديپلماتيك
اولين روز مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديروز در محل دفتر نمايندگي دائم كشورمان در منطقه «چهارراه ديپلماتيك» شهر وين برگزار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، رياست تيم مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي ايران را علي‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بر عهده داشت و از سوي آژانس نيز هرمان ناكارتس، معاون مديركل در امور پادمان‌ها، رافائل گروسي دستيار ويژه مديركل و چند نفر از كارشناسان حضور داشتند.به گزارش ايرنا، ناكارتس ديروز هنگام ورود به محل نمايندگي جمهوري اسلامي‌ايران در وين تاكيد كرد: آژانس با نگاهي مثبت و سازنده به‌دنبال حل موضوع هسته‌اي ايران است.

معاون مديركل آژانس مبناي گفت‌وگوها با ايران را معاهده ان‌پي‌تي دانست و افزود: هدف ما رسيدن به توافقي براي حل و فصل تمامي مسائل باقيمانده مربوط به موضوع هسته‌اي ايران است. ناكارتس پس از پايان مذاكرات ديروز، حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشد.مذاكرات ايران و آژانس كه ديروز در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شد امروز نيز در محل دفتر نمايندگي‌ كشورمان در وين ادامه مي‌يابد. نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در وين در كنار سفارت جمهوري اسلامي ايران و در محلي واقع است كه به «چهار راه ديپلماتيك» مشهور است.

در اين منطقه علاوه بر ساختمان نمايندگي جمهوري اسلامي ايران و سفارت ايران در وين، ساختمان سفارتخانه‌هاي روسيه، آلمان، چين، انگليس، ايتاليا و نروژ نيز قرار دارد.

آژانس به دنبال بازرسي از پارچين

مذاكرات ايران و آژانس در حالي برگزار مي‌شود كه موضوع بازديد و بازرسي آژانس از سايت نظامي پارچين در هفته‌هاي گذشته مورد توجه مقامات عالي‌رتبه آژانس و برخي از مقامات سياسي كشورهاي غربي بوده است. ادعاهاي بي‌اساسي نيز كه در روزهاي اخير در خصوص اين سايت مطرح شده، حساسيت‌ها در اين زمينه را افزايش داده است و بر اين اساس مي‌توان پيش‌بيني كرد كه يكي از مسائل مطرح در مذاكرات ديروز و امروز آژانس، بازرسي از اين منطقه باشد. علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس چندي قبل در نشست توجيهي كه پيش از نشست شوراي حكام در 15 اسفند برگزار شد در اين باره تاكيد كرد: هر نوع دسترسي بازرسان به محل‌هاي مورد نظر آژانس به توافق بر سر چارچوبي مشخص منوط است كه در آن انتظارات و تعهدات 2 طرف لحاظ شده باشد.اين سخنان سلطانيه پس از آن صورت گرفت كه آژانس در دور قبل مذاكرات خود كه اوايل اسفند سال گذشته در تهران برگزار شد خواستار بازرسي از منطقه پارچين بود، اما اين درخواست از سوي مقامات كشورمان مورد موافقت قرار نگرفت.

در آن دور از مذاكرات همچنين مذاكرات فشرده‌اي درباره رويكرد ساختاري براي شفاف‌سازي همه مسائل باقيمانده مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران انجام شد، اما آن‌طور كه آژانس گزارش داد هيچ توافقي بين ايران و آژانس حاصل نشد، چون اختلافات عمده‌اي درباره اين رويكرد وجود داشت.حال در آستانه مذاكرات بغداد كه قرار است هفته آينده و در روز 3 خردادماه ميان ايران و گروه 1+5 برگزار شود، نمايندگان ايران و آژانس بار ديگر گرد هم آمده‌اند تا با يافتن مداليته‌اي، مسائل مربوط به پرونده هسته‌اي ايران را روشن كنند و مسلما نتايج اين نشست 2 روزه در مذاكرات بغداد بي‌تاثير نخواهد بود.

عامل اصلي شكست مذاكرات قبلي

در همين حال، سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه علت اصلي شكست مذاكرات قبلي نوع رفتار برخي كشورهاي 1+5 بود، گفت: اگر گروه 1+5 با قصد همكاري در يك فضاي مثبت وارد مذاكرات بغداد شود، ما نيز از هرگونه مذاكره‌اي استقبال مي‌كنيم.رامين مهمانپرست در گفت‌وگو با فارس افزود: آنها به قصد مقابله و با سياست پيش‌شرط و فشارهاي همزمان بحث‌هاي خود را دنبال مي‌كردند. مسوولان مذاكره‌كننده كشور ما نيز بارها اعلام كردند كه اين شيوه‌ها جواب نخواهد داد.

وي تصريح كرد: خوشبختانه در اجلاس استانبول ضمن اين‌كه فضاي مذاكرات مثبت بود يك مبنايي براي گفت‌وگوها ايجاد شد و آن معاهده «ان‌پي‌تي» بود.مهمانپرست در بيان چرايي مثبت بودن فضاي مذاكرات استانبول، گفت: معلوم نيست كه موضع آنها عوض شده باشد، اما اين كه چرا برخي پيش‌شرط‌ها را در نشست استانبول نگذاشتند دلايل مختلفي دارد كه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از جمله آنهاست.


نوشته شده در   سه شنبه 26 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode