ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 ارديبهشت 1391     |     کد : 35973

خليج‌فارس، نماد همگرايي ايرانيان

خليج‌فارس نامي است به جاي‌مانده از روزگاران كهن، از آن هنگام كه تاريخ بشر ثبت شد و جغرافيا به عنوان يكي از علوم قابل تحقيق باستان اهميتي يافت، اين پهنه آبي را با نام پارس مي‌شناختند.

خليج‌فارس نامي است به جاي‌مانده از روزگاران كهن، از آن هنگام كه تاريخ بشر ثبت شد و جغرافيا به عنوان يكي از علوم قابل تحقيق باستان اهميتي يافت، اين پهنه آبي را با نام پارس مي‌شناختند. نام خليج‌فارس جزو 4 درياي شناخته‌شده‌اي بود كه به اعتقاد يونانيان كهن همگي از يك اقيانوس عظيم پديد آمده‌اند؛ اينها بسيار پيش از آن بوده كه داريوش هخامنشي در كتيبه‌هاي خود از درياي پارس سخن بگويد.
اين نام پرتوافكن ميراث گرانسنگي است كه نياكانمان با سنت‌ها و آيين‌هاي خويش درهم آميخته و با پوششي از باورهاي ژرف ديني و اعتقادي از خود به يادگار نهاده‌اند.

در ادوار تاريخي مياني و معاصر اين نام مكرر در تمامي كتب مورخان، جغرافي‌نويسان و سياحان اسلامي و غيرمسلمان معرفي و به كار برده شده است و امروزه هم استفاده از نام خليج‌فارس در عرصه‌هاي مختلف علمي، تجاري، ديپلماتيك و حتي نظامي در سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي مختلف دنيا خصوصا غرب و آمريكا متداول و رايج است.

اما پرسش اينجاست، باتوجه به تمام اسناد، مدارك و شواهد موجود چرا تحريف نام خليج‌فارس صورت گرفت؟

براي تداوم جريان انرژي و توسعه اقتصاد جهاني جايي به اهميت خليج‌فارس نيست. وجود غني‌ترين و متمركزترين ذخاير و ميدان‌هاي نفت و گاز در منطقه كه حدود دوسوم از كل ذخاير كشف‌شده جهان است، استعمارگران را برآن داشت در جهت توجيه حضور خود در منطقه،‌ با ترفندهاي مختلف سعي در بحران‌آفريني كنند. طي سال‌هاي اخير سلطه‌گران غربي و در راس آنها آمريكا با هدف كنترل و تسلط بر شريان حياتي نفت به كشورهاي مختلف خصوصا هم‌پيمانان خود و همچنين تقابل با قدرت‌هاي نوظهور در عرصه جهاني و به دست آوردن ديگر منافع كلان همواره درصدد تحكيم موقعيت و جايگاه خود در اين منطقه حساس بوده‌اند. بروز چند جنگ فاجعه‌آميز طي سال‌هاي گذشته، ايجاد ترتيبات امنيتي و نظامي از جمله نيروي واكنش سريع، شوراي همكاري خليج‌فارس، تشكيل نيروي سپر جزيره، تاسيس پايگاه‌هاي متعدد نظامي و ... همگي گوياي اين واقعيت است كه آنها هيچ‌گاه رضايت نخواهند داد اين منافع با تهديد مواجه شود.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران و اعلام سياست نفي هرگونه سلطه‌طلبي، دنياي غرب به‌ويژه آمريكا منافع خود را در منطقه با تهديد جدي مواجه ديد.

نيكسون، رئيس‌جمهور اسبق و يكي از نظريه‌پردازان آمريكا مهار ايران و سدسازي در برابر نفوذ آن در داخل و خارج از خليج‌فارس را به عنوان يكي از راهبردهاي اساسي دولت آمريكا برشمرد و پس از آن بود كه محاصره اقتصادي، تحميل جنگ عليه ايران، ‌انزواي كشورمان در عرصه بين‌الملل، لشكركشي ناتو به خليج‌فارس،‌ايجاد بحران‌هاي داخلي و ناامني‌هاي مرزي، تصويب قطعنامه‌هاي ضدايراني حقوق بشر، اتهام توليد سلاح‌هاي شيميايي و اتمي به ايران و اعمال انواع تحريم‌ها شكل گرفت و تاكنون ادامه دارد.

با وجود همه فشارها و محدوديت‌هاي اعمال شده، جمهوري اسلامي ايران به مسير رشد و تعالي و بالندگي خود ادامه داد و به عنوان الگويي كارآمد براي بسياري از كشورهاي در خط مبارزه با سلطه مطرح شد.

بي‌ترديد تحريف نام خليج‌فارس نوعي انتقام‌گيري از مردم ايران و در جهت وارد كردن خدشه به هويت فرهنگي و تاريخي اين ملت بزرگ است، بنابراين ضروري است براي حفظ و صيانت از آن به نحو متمايزي عمل کنيم. توجه بيشتر به اين بخش از كشور عزيزمان كه از مواهب گسترده خدادادي برخوردار است، بايد با رويكردي جديد و دركي عميق همراه باشد و با در نظر گرفتن مزيت‌هاي موجود از جمله سواحل طولاني، جزاير متعدد و تسلط بر تنگه هرمز با اتخاذ روش‌هاي موثر و كارآمد در تدوين استراتژي كلان براي آن همت گماريم.

خليج فارس، ميراث مشترك، نشانه فرهنگي و هويتي و نماد همگرايي ايرانيان با هر نوع تفكر و گرايش سياسي است، در زمانه‌اي كه دنياي استكبار تمام تلاش خود را در جهت تهديد منافع ملي ايران بكار گرفته است و حال كه بنا به فرموده رهبر فرزانه‌مان در شرايط بدر و خيبر قرار داريم، ضروري است با خروشي ملي اصالت و صلابت فرهنگي و هويت كشورمان را در خصوص آن متجلي ساخته و روز ملي خليج‌فارس را فرصتي براي تحكيم وحدت ملي به حساب آوريم. ان‌شاءالله.

احمد مهدوي / مديركل صداوسيماي مركز خراسان شمالي


نوشته شده در   يکشنبه 10 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode