ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 فروردين 1391     |     کد : 35410

جهش بورس سقوط سكه و ارز

12 ساعت بعد از مذاكرات سازنده استانبول ميان ايران و كشورهاي 1+5، بازار تهران با رشد كم‌سابقه شاخص بورس و كاهش شديد قيمت ارز و سكه به استقبال نتايج اين مذاكرات رفت.

بازارهاي بورس،‌ ارز و سكه يكشنبه‌اي تاريخي را سپري كردند
جهش بورس سقوط سكه و ارز
12 ساعت بعد از مذاكرات سازنده استانبول ميان ايران و كشورهاي 1+5، بازار تهران با رشد كم‌سابقه شاخص بورس و كاهش شديد قيمت ارز و سكه به استقبال نتايج اين مذاكرات رفت.
به گزارش «جام‌جم»، بورس اوراق بهادار تهران يك روز تاريخي را تجربه كرد و هجوم سرمايه‌گذاران براي استفاده از منافع اين بازار باعث شد تا شاخص كل بورس اوراق بهادار با يك جهش 384 واحدي معادل 43‌/‌1 درصد نسبت به روز گذشته افزايش پيدا كند تا با اين افزايش مقدار شاخص كل به 27 هزار و 281 واحد برسد.

هيات ايراني و غربي در پايان مذاكرات شنبه‌شب خود درباره برنامه هسته‌اي ايران ضمن ابراز رضايت از نتايج اين مذاكرات، از تداوم اين مذاكرات در بغداد كه خرداد سال جاري برگزار خواهد شد، استقبال كردند.بازار اوراق بهادار تهران كه در چند روز اخير متاثر از گمانه‌زني‌هاي مثبت درباره اين نشست رشد متعادلي را آغاز كرده بود، با مشخص شدن نتايج مذاكرات استانبول، واكنشي بسيار مثبت به آن نشان داد؛ همين مساله شاخص بورس را به بالاتر از 27 هزار واحد كشاند. به اين ترتيب در پايان معاملات ديروز، ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار به يك ميليون و 351 هزار ميليارد ريال رسيد.

تا پيش از اين رقم 27 هزار و 99 واحد بيشترين مقدار تاريخي شاخص كل بود كه روز 20 شهريورماه 90 به ثبت رسيده بود.

اين در حالي است كه شاخص كل در آخرين روز كاري سال 90 روي عدد 25 هزار و 905 واحد متوقف شده بود تا بورس اوراق بهادار سال 91 خود را از اين رقم آغاز كند.شاخص كل كه طي سال گذشته 2 هزار و 610 واحد رشد را در پرونده كاري خود ثبت كرد، در نخستين روز كاري 91 و تنها دقايقي پس از شروع معاملات، از مرز 26 هزار واحد گذشته بود.

كاهش شديد قيمت ارز

اما در بازار ارز و سكه هم سقوطي كم‌سابقه براي اين دو بازار پرطرفدار به ثبت رسيد. از ابتداي معاملات ديروز تا ساعات پاياني روز گذشته هر دلار آمريكا 180 تومان كاهش قيمت را تجربه كرد كه همين مساله قيمت هر سكه بهار آزادي را حدود 55 هزار تومان كاهش داد.

اين تحولات در حالي صورت گرفت كه برخي سياستمداران،‌ يكي از موضوعات دور دوم مذاكرات را برداشته شدن تحريم‌هاي نفتي و بانكي اعمال شده عليه ايران عنوان كردند. كاهش قيمت دلار در بازار تهران، سقوط ساير ارزها را نيز به‌دنبال داشت، به‌طوري كه يورو، پوند و درهم امارات هركدام با 110، 185 و 27 تومان كاهش قيمت به ترتيب به نرخ 2360، 2850 و 490 تومان معامله شدند.

در بازار طلا، كاهش شديد نرخ ارز، قيمت انواع سكه و طلا را با افت شديد مواجه كرد. هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم دير وز با 60 هزار تومان كاهش به 674 هزار تومان رسيد. بهاي سكه نيم‌بهار آزادي هم با يك افت سنگين به رقم 340 هزار تومان رسيد. ربع سكه و سكه يك گرمي هم به ترتيب تا 170 و 96 هزار تومان سقوط كردند.

بعد از افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، اين دومين شوك بزرگي است كه قيمت سكه و ارز را كاهش مي‌دهد. با اين حال به نظر مي‌رسد در صورت تداوم جو مثبت حاكم بر مواضع و گفت‌وگوهاي ايران و كشورهاي 1+5 ، قيمت سكه و ارز باز هم كاهش پيدا كند.در همين حال معامله‌گران بازار آتي بورس كالاي ايران نيز ديروز را با كاهش شديد قيمت سپري كردند.

معاملات در بورس كالاي ايران نيز متاثر از تحولات سياسي اخير ديروز با كاهش قيمت همراه بود.

ادامه صف فروش معاملات آتي سكه

يك كارگزار از تداوم صف فروش سكه در قرارداد‌هاي آتي براي امروز خبر داد و گفت: با توجه به نتايج مثبت مذاكرات گروه 1+5، تحويل سكه‌هاي پيش فروش و افت دلار احتمال كاهش مجدد قيمت قرارداد‌ها در روز جاري وجود دارد.پوريا ارژنگ در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعيت بازار سكه در قرارداد‌هاي آتي با توجه به نوسانات فعلي بازار اظهار كرد: در حال حاضر بازار آتي متاثر بازار نقد در تمامي قرارداد‌ها با صف فروش روبه‌رو شده و با توجه به اين‌كه سكه‌هاي پيش‌فروش شده نيز 2 روز آينده تحويل مي‌شود، معتقدم طي اين 2 روز نيز اين وضعيت ادامه داشته باشد. اين كارگزار معاملات آتي بيان كرد:‌ حدود چند ماه پيش وضعيت معاملات آتي به شكلي شد كه وجه تضمين اوليه مشتريان از حداقل وجه تضمين دريافت شده پايين‌تر آمده بود و اين موجب ضرر هر سه طرف يعني بورس، كارگزاران و معامله گران شد، با توجه به وضعيت فعلي نيز اگر فردا اين شرايط و صف‌هاي فروش ادامه داشته باشد، احتمالا مجدد وضعيت به همان شكل مي‌شود.وي درباره پيش‌بيني باز شدن بازار جهاني تصريح كرد:‌ با توجه به نتايج مثبت مذاكرات گروه 1+5 احتمالا انس نيز با افت مواجه مي‌شود.

همچنين با توجه به اين‌كه دلار در حال كاهش است و هم‌اكنون به نرخ 1700 تومان رسيده به نظر مي‌رسد تا يك يا دو ماه آينده، شرايط بازار آرام و با نوسانات رو به پايين باشد.

بانك ملي سكه‌هاي پيش‌فروش را خريداري مي‌كند

اين در حالي است كه نخستين سري سكه‌هاي پيش‌فروشي بانك مركزي نيز وارد بازار خواهد شد و اما اين بار ورق به زيان پيش‌خريداران سكه برگشته و با توجه به افت شديد قيمت سكه، احتمالا بسياري از كساني كه از فردا سكه‌هاي خود را دريافت مي‌كنند، اين سكه‌ها را در بازار عرضه نخواهند كرد.

بانك مركزي اعلام كرد: از روز سه‌شنبه 29 فروردين، سكه‌هاي پيش‌فروش‌شده به متقاضيان تحويل خواهد شد.شعب منتخب بانك ملي ايران از فردا نسبت به تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش شده اقدام خواهند كرد و هموطنان مي‌توانند براي آگاهي از شعب منتخب، به پايگاه اطلاع‌رساني بانك ملي ايران مراجعه كنند.

اين گزارش مي‌افزايد: بانك مركزي در موعد مقرر نسبت به ايفاي تعهدات خود اقدام خواهد كرد، هيچ مشكلي در زمينه تامين سكه‌هاي ثبت‌نام شده وجود ندارد و اين بانك در زمان پيش‌بيني شده، سكه‌هاي متقاضيان را تحويل خواهد داد.

براساس اين اطلاعيه، چنانچه هموطنان در زمينه نگهداري سكه‌ها يا كاهش قيمت آنها در آينده دغدغه‌خاطر داشته باشند‌،‌ مي‌توانند نسبت به فروش سكه‌ها به بانك ملي يا اخذ اوراق بهادار اقدام كنند كه روش‌هاي اجرايي آن متعاقبا طي اطلاعيه‌اي به استحضار هموطنان خواهد رسيد. اما اين موضوع كاملا اختياري است.

هنگام تحويل سكه‌ها، به هر قطعه 5 درصد ماليات بر ارزش افزوده تعلق خواهد گرفت.


نوشته شده در   دوشنبه 28 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode