ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 فروردين 1391     |     کد : 35124

سالمندي را جور ديگر بايد ديد

سوار بر كاروان عمر هستيم، كارواني كه از يك سو بسادگي متوقف نمي‌شود و از سوي ديگر هم نمي‌شود از خسته شدنش، پس از طي مسيري پر فراز و نشيب و طولاني جلوگيري كرد.

شعار امسال هفته سلامت‌ «‌سالمندي و سلامت‌» است
سالمندي را جور ديگر بايد ديد
سوار بر كاروان عمر هستيم، كارواني كه از يك سو بسادگي متوقف نمي‌شود و از سوي ديگر هم نمي‌شود از خسته شدنش، پس از طي مسيري پر فراز و نشيب و طولاني جلوگيري كرد. سالمندي رهاورد مسافران كاروان زندگي است و كوچك‌ترين اثرش هم دنيايي روايت از جنس گذر عمر گرانبهاي هر يك از ما دارد. اين دنيا نه زشت است و نه ترسناك، اما آنچه بر سالمندي گرد نگران‌كننده و نا زيباي پيري را مي‌نشاند، ترس از فرسودگي، از كار افتادگي و ناتواني است.

چه خوشمان بيايد چه نه، جمعيت دنيا در حال خاكستري شدن يعني حركت به سمت سالمندي است. آمارگرها به طرز جالبي پيش‌بيني مي‌كنند كه طي 5 سال آينده، جمعيت 65 سال به بالا در دنيا، بيش از كودكان زير 5 سال خواهد شد. در كشورمان نيز پيش‌بيني مي‌شود كه در 40 سال آينده، تقريبا يك چهارم جمعيت را سالمندان تشكيل خواهند داد. به همين دليل هم سازمان بهداشت جهاني، شعار امسال را با تاكيد بر «زندگي سالم، طول عمر بيشتر» به سالمندان اختصاص داده است.

«زندگي سالم» كليد جادويي براي باز كردن دري است كه به دنياي شيرين سالمندي يعني پيري همراه با توانمندي و با حداقل از كار افتادگي و وابستگي باز مي‌شود. اگر تصوير اكثر ما از سالمندي در قابي به رنگ اختلال حافظه، بيماري‌هاي اسكلتي ـ عضلاني، پوكي استخوان، ديابت، فشار خون، افسردگي و بيماري‌هاي قلبي عروقي جاي گرفته است، به اين خاطر است كه دوره جواني و ميانسالي خوبي را از لحاظ رعايت ضرورت‌هاي حفظ سلامت جسمي و رواني طي نكرده‌ايم. حركت در جاده سلامتي از ابتدايي‌ترين سال‌هاي زندگي با رعايت تغذيه درست، داشتن فعاليت فيزيكي و بدني، دور بودن از عوامل بيماري‌زا و آلودگي‌هاي محيطي و نيز تقويت شادي و اميد به زندگي براي دور بودن از استرس‌هاي روحي آغاز مي‌شود و تا دوره سالمندي ادامه پيدا مي‌كند.

سالمندي شيرين‌ترين دوران زندگي هر سالخورده‌اي خواهد بود، اگر بتواند در اين دوران با حداقل كمك از جانب ديگران به انجام كارهاي شخصي‌اش بپردازد و به گذشته با احساس رضايت و به آينده با اميدواري نگاه كند.چه جوان هستيد، چه ميانسال، براي تجربه زيباي سالمندي در سايه زندگي سالم از همين امروز مسير حركت خود را در جاده سلامتي تعيين كنيد.

پونه شيرازي / ‌گروه سلامت


نوشته شده در   سه شنبه 22 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode