ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 بهمن 1390     |     کد : 32960

استقبال غرب از نامه جديد ايران

هيلاري ‌كلينتون و كاترين اشتون از نامه جليلي استقبال كرده و گفتند: پاسخ ايران چيزي است كه منتظر آن بوديم...

هيلاري ‌كلينتون و كاترين اشتون از نامه جليلي استقبال كرده و گفتند: پاسخ ايران چيزي است كه منتظر آن بوديم
استقبال غرب از نامه جديد ايران
به دنبال ارسال نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي به رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا از پاسخ سعيد جليلي ابراز خوشبيني كرد و در عين حال هيلاري كلينتون وزير امورخارجه آمريكا نيز آن را گامي مهم خواند.
با گذشت يك سال از مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول و در حالي كه اين مذاكرات متوقف شده بود، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از آمادگي ايران براي از سرگيري دوباره گفت‌وگوها خبر داد و اين بحث جان تازه‌اي گرفت. رايزني‌ها در اين باره ادامه داشت تا اين‌كه دفتر اشتون خواستار پاسخ ايران به درخواست اتحاديه اروپا براي ادامه گفت‌وگوها با ايران شد.

جليلي نيز به نامه ماه اكتبر اشتون پاسخ داد. در نامه اشتون آمده بود كه اگر ايران آماده باشد به طور جدي در گفت‌وگوها شركت كند و به نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌‌اي‌اش پاسخ دهد قدرت‌هاي جهاني حاضرند در عرض چند هفته با ايران ملاقات كنند و جليلي نيز در پاسخ خود به اين نامه تاكيد كرد كه ايران براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني كه در آن تهران مي‌تواند ابتكارات جديدي داشته باشد، آماده است.

وي در نامه مورخ 14 فوريه گفته است كه ايران آماده از سرگيري گفت‌وگوها درباره مذاكرات هسته‌اي در سريع‌ترين فرصت ممكن، مادامي است كه اين مذاكرات حق ايران بر داشتن انرژي هسته‌اي صلح‌آميز را به رسميت بشناسد.

بعد از ارسال اين نامه سخنگوي اشتون دريافت اين نامه را تاييد كرد و گفت كه اشتون با 6 قدرت جهاني درباره پاسخ به اين نامه مشورت خواهد كرد.

اينك در تازه‌ترين اظهارنظر كاترين اشتون از پاسخ سعيد جليلي ابراز خوشبيني كرده است. وي كه براي مذاكره درباره اين نامه با هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در واشنگتن به سر مي‌برد، ديروز در اين باره گفت كه درباره دورنماي بازگشت ايران به گفت‌وگوهاي هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني در پي‌نامه‌اي كه از تهران دريافت كرده محتاط و خوشبين است.

اشتون در كنفرانس خبري مشترك با كلينتون تصريح كرد: خوب شد كه اين نامه را دريافت كرديم.

او ادامه داد: اين احتمال وجود دارد كه ايران آماده آغاز گفت‌وگوها باشد.

ما به مذاكره ادامه خواهيم داد و اطمينان حاصل خواهيم كرد كه آن چه را بررسي مي‌كنيم، اساسي است و ما در اين باره محتاط و خوشبين هستيم.

كلينتون نيز در حالي كه تاكيد كرد 6 كشور طرف مذاكره با ايران به بررسي دقيق اين نامه نياز دارند و به علامت‌هايي مثبت اشاره كرد. او گفت: همان‌طور كه در نامه اكتبر اشتون به ايران مطرح شده است، هرگونه گفت‌وگو با ايران بايد با مذاكره درباره برنامه هسته‌اي آغاز شود و پاسخ ايران به نامه اشتون ظاهرا به اين امر اذعان مي‌كند و آن را مي‌پذيرد.

وي افزود: ما فكر مي‌كنيم كه اين گامي مهم است و ما از اين امر استقبال مي‌كنيم. پاسخ ايران چيزي است كه ما منتظر آن بوده‌ايم.

ميله‌‌هاي سوخت برگ برنده ايران

غربي‌ها پيش از، اين ادعا كرده بودند حتي درصورت توليد اورانيوم با غناي 20درصد هم ايران قادر به توليد ميله سوخت نخواهد بود، اما ايران روز چهارشنبه گذشته از اين دستاورد هسته‌اي رونمايي كرد. رونمايي از اين دستاورد هسته‌اي به معناي سوختن اصلي‌ترين كارت‌هاي 1+5 در مذاكرات پيش رو بود.

اين كارت همان سيستم مبادله‌اي بود كه غرب براساس آن خواستار توقف غني‌سازي‌ در ايران و مبادله سوخت در كشور ثالث مي‌شد.

در اين خصوص شبكه تلويزيوني «سي.ان.ان» با اشاره به اعلام توليد ميله سوخت هسته‌اي از سوي ايران، دستيابي به اين فناوري را امتيازي براي تهران در مذاكرات هسته‌اي با دولت‌هاي غربي دانست و افزود: ايران قادر خواهد بود از اين موفقيت و پيشرفت در فناوري هسته‌اي به عنوان يك مزيت و اهرم فشار در مذاكرات جديد هسته‌اي با اتحاديه اروپا بهره جويد.


نوشته شده در   يکشنبه 30 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode