ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 آذر 1390     |     کد : 29522

كارنامه موفق رسانه ملي در دهه محرم

نمايندگان ولي‌فقيه، ائمه جمعه و جماعات، استانداران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كارنامه رسانه ملي را در ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان بسيار موفق ارزيابي كردند.

صاحب‌نظران فرهنگي و سياسي از برنامه‌هاي ماه محرم صداوسيما تقدير كردند
كارنامه موفق رسانه ملي در دهه محرم
نمايندگان ولي‌فقيه، ائمه جمعه و جماعات، استانداران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كارنامه رسانه ملي را در ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان بسيار موفق ارزيابي كردند.

صدا و سيما كه امسال با دست پر به ميدان برنامه‌سازي با موضوع فرهنگ عاشورايي آمده بود توانست در انعكاس عشق و ارادت ايرانيان و شيعيان جهان به مظلوم دشت كربلا بسيار درخشان عمل كند و عظمت حضور مردم سراسر كشور در آيين‌هاي عزاداري را به تصوير بكشد.
امسال تلويزيون با نمايش مراسم نخل‌برداري تفت، آيين گل‌مالي لرستان، همايش بزرگ اردبيل، عزاداري عاشقان حضرت در مشهد مقدس و ساير محافل برگزار شده در هرمزگان، بم كرمان، زنجان و... پيام عاشقان اهل بيت (ع)در سراسر كشور را به گوش جهانيان رساند.هنرنمايي و تلاش اهالي رسانه ملي در دهه اول محرم از ديد نكته بين مسوولان پنهان نماند. آنها به اين اقدام فرهنگي تاثيرگذار واكنش مثبت نشان دادند و هر كدام جنبه‌هاي مختلف برنامه‌هاي پخش شده را مورد تقدير قرار دادند.

آيت‌الله مقتدايي،‌ مدير حوزه‌هاي علميه گفت: صداوسيما در دهه اول محرم در توليد و پخش برنامه‌هاي مناسب سنگ تمام گذاشت.مقتدايي تصريح كرد: انعكاس جلسه‌هاي مختلف و برنامه‌هاي عزاداري از شبكه‌هاي رسانه ملي موجب تشويق عزاداري حسيني و ترويج فرهنگ عاشورا شد.

وي افزود: شبكه‌هاي صداوسيما اين امكان را براي كساني كه نمي‌توانستند در عزاداري‌ها شركت كنند، فراهم كرد تا بتوانند از فيوضات اين ماه بهره‌مند شوند.

حسيني بوشهري، امام‌جمعه موقت قم نيز گفت: برنامه‌هاي صداوسيما در ايام محرم امسال نسبت به سال گذشته از شور و تنوع بيشتري برخوردار بود.وي با تشكر از مسوولان صداوسيما براي تنوع بخشيدن به برنامه‌ها و پوشش وسيع مراسم عزاداري در كشور افزود: پخش اين برنامه‌ها حال و هواي عاشورا و حوادث كربلا را در ذهن تداعي مي‌كرد و انسان را تحت تاثير قرار مي‌داد.

انگيزه مخلصانه براي توليد برنامه‌هاي فاخر

حجت‌الاسلام سيد احمد خاتمي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و امام جمعه موقت تهران هم در اين باره گفت: انگيزه مقدس رسانه ملي در پخش برنامه‌هاي مناسب ايام ماه محرم و تاسوعا و عاشوراي حسيني قابل تقدير است.

وي با بيان اين‌كه برنامه‌ريزي منظمي براي توليد و پخش برنامه‌هاي فاخر در اين مدت وجود داشته است، خاطرنشان كرد: معتقدم رسانه ملي در اين مدت براي زنده نگه داشتن قيام عاشورا انگيزه مخلصانه داشته است.

حجت‌الاسلام آشتياني، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار كرد: راديو و تلويزيون در دهه محرم طلايه‌دار كار فرهنگي در كشور بودند.

وي با قدرداني از اين اقدام رسانه ملي افزود: پخش مراسم روز عاشورا در لبنان و عراق و بويژه شهر كربلا و پخش برنامه‌هاي اقامه نماز ظهر عاشورا در مناطق مختلف كشور و جهان موجب ترويج فرهنگ عاشورا مي‌شود.

تقدير حداد عادل از برنامه‌هاي تلويزيون در ماه محرم

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اين‌كه رسانه ملي در ايام محرم امسال كار متفاوتي ارائه كرد، گفت: پخش مراسم عزاداري با لهجه هر استان كار جديدي بود كه هر مخاطبي را به سوي خود جذب مي‌كرد و بحق اين امر از سوي رسانه ملي ستودني است.

غلامعلي حدادعادل از جمله اين ابتكارات، به پخش زنده مراسم ديدني عزاداري سالار شهيدان در استان لرستان اشاره كرد و گفت: شكوه نظم و خيل عظيم جمعيت در دسته‌‌ها و سينه‌زني‌ها در استان‌هاي كشور، از جمله استان زنجان بخوبي به تصوير كشيده شد و اين در حالي است كه فقط جلوه‌اي از عشق و علاقه مردم به امام حسين(ع) نشان داده شد.وي با اشاره به عزاداري با شكوه مراسم بم كه متفاوت با سال‌هاي گذشته بود، گفت: زنجيرزني با شكوه مردم بم امسال بسيار پرمعنا بود، چرا كه طي سال‌هاي گذشته هميشه شاهد تصوير زلزله بم و مشكلات مردم بوديم اما امسال در ايام ماه محرم شاهد جلوه با عظمتي از عزاداري سالار شهيدان با يك تصوير بسيار پرمعنا بوديم.

وي از رسانه ملي كه توانست نسبت به سال‌هاي گذشته با برنامه‌هاي جديد پوشش مناسبي را به تصوير درآورد، تقدير كرد.رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به پخش مراسم عزاداري كشورهاي عربي و اروپايي و استفاده از پيشكسوتان مداحي، پوشش عزاداري‌هاي جمعي استان‌هاي مختلف از سراسر كشور در برنامه‌هاي توليدي شبكه‌هاي بين‌المللي قرآن و معارف، العالم، پرس‌تي‌وي و سحر، عملكرد صدا وسيما در محرم امسال را فراتر از مرزهاي داخلي ارزيابي كرد. علاءالدين بروجردي تصريح كرد: تبيين فلسفه عاشورا و قيام امام حسين از زبان شخصيت‌هاي برجسته و روحانيون عاليقدر براي قشر‌هاي مختلف جامعه از ديگر برجستگي‌هاي رسانه ملي بود.

بادامچيان: رسانه ملي، خانه‌هاي ايرانيان را مجلس ذكر اباعبدالله كرد

اسدالله بادامچيان هم با نقد اظهارات برخي مسوولان فرهنگي كشور كه صدا و سيما در ايام محرم تنها بايد برفك نشان دهد تا مردم براي عزاداري به تكيه‌ها و حسينيه‌ها و مساجد بروند، تاكيد كرد: نگاه صنفي به قصه پرشور و شعور كربلا به دليل كم سوادي برخي مسوولان فرهنگي كشور است، چرا كه عملكرد رسانه ملي خانه‌هاي ايرانيان را به مجلس ذكر خوب‌ترين بنده خدا تبديل كرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين‌كه واقعه كربلا جلوه بي‌همتاي قصه شور و شعور آدمي است، تصريح كرد: صدا و سيما با برنامه‌هاي زنده خود از كربلاي معلي توانست بعد مسافت را براي عاشقان امام حسين از ميان بردارد و خانه‌هاي ايرانيان را مجلس عزاي حسين(ع) نمايد و اين همان مطالبه فرهنگي و معنوي است كه امام امت و رهبر معظم انقلاب بر آن همواره تاكيد داشته‌اند. نماينده مردم مشهد هم گفت: فرهنگ‌سازي شيرخوارگان حسيني و حمايت صداوسيما از اين امر كار بسيار شايسته‌اي بود.

جواد آرين‌منش با اشاره به اقدام صدا و سيما در پخش همايش بزرگ شيرخوارگان حسيني در ايام ماه محرم، تصريح كرد: فرهنگ‌سازي شيرخوارگان حسيني نمادي از مظلوميت نهضت عاشورا و ياران امام حسين(ع) است و اقدام صدا و سيما در حمايت از اين فرهنگ و انعكاس همايش‌هاي شيرخوارگان حسيني كار بسيار شايسته و مناسبي بود كه انجام گرفت.

فضاي رسانه ملي حسيني بود

نماينده ولي‌فقيه در استان كرمانشاه هم يادآور شد: در اين ايام هرگاه به رسانه ملي رجوع كرديم فضا كاملا حسيني بود.

آيت‌الله علما در خصوص نقش رسانه در پوشش برنامه‌هاي عزاداري سرور و سالار شهيدان افزود: سرعت عمل رسانه در پوشش برنامه‌هاي عزاداري در مناطق مختلف كشور بالا بود و توانست زواياي اين واقعه بزرگ تاريخ اسلام را به خوبي روشنگري كند.

امام‌جمعه كرمانشاه با اشاره به مديريت و طراحي بسيار خوب برنامه‌هاي صداوسيما با موضوع عزاداري سيدالشهداء افزود: تحليلگران مباحث ديني با توان بالا در رسانه ظاهر شدند و شأن امام حسين(ع) به خوبي حفظ شد.

الگوبرداري از عزاداري زنجاني‌ها با اقدام رسانه ملي

استاندار استان مركزي تنوع برنامه‌هاي ايام محرم از صداوسيما را مطلوب خواند.علي‌اكبر شعباني‌فرد، پخش برنامه‌هاي عزاداري شهرهاي مختلف با گويش‌هاي مختلف و عزاداري قوميت‌ها را در برنامه‌هاي ماه محرم امسال موجب اعتلاي فرهنگ عاشورا و نمايش وحدت مردم در گراميداشت قيام عاشورا اعلام كرد.

وي افزود: امسال از شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما برنامه‌هاي متنوع تحليلي از قيام عاشورا پخش شد كه اين برنامه‌هاي بامحتوا توانست فلسفه قيام عاشورا را تبيين كند.

عزاداري زنجان جهاني شد

آيت‌الله واعظي، نماينده ولي‌فقيه در استان زنجان هم گفت: بحمدالله اين توانمندي در صداوسيماي استان وجود دارد كه به همه ايران و همه دنيا خدمت كند و اين عزاداري ناب و خالص را براي دنيا نمايان سازد.

وي با بيان اين كه عزاداري استان ما نمونه است، گفت: عزاداران اين استان نقش معلم را در ادب و عزاداري براي سالار شهيدان داشته‌اند.

امام‌جمعه زنجان افزود: يكي از رسالت‌ها و وظايف سنگيني كه داريم اين است كه صداي امام حسين (ع) را به دنيا برسانيم و اين مسووليتي است كه برعهده ماست.

رئوفي‌نژاد، استاندار زنجان هم گفت: عشق و ارادت به ائمه به ويژه امام حسين(ع) در زنجان موج مي‌زند و براي نشان دادن اين ارادت، رسانه ملي از چند سال قبل اقدام به پوشش كامل برنامه‌هاي عزاداري حسينيه و زينبيه اعظم كرده و اين كار باعث شده است كار با عظمت زنجاني‌ها در كشور و حتي در دنيا طرفداران خاص خود را داشته باشد.

رئوفي‌نژاد تصريح كرد: رسانه ملي باعث شده است موج عزاداران و عاشقان امام حسين (ع) و حضرت زينب(س) از ساير كشورهاي دنيا به زنجان روان شوند و اگر اين امكان نبود از طريق نامه يا sms حاجت‌هاي خود را در ميان بگذارند.

وي با تاكيد بر اين كه رسانه ملي به ويژه امسال براي پوشش دسته‌هاي عزاداري زنجان اقدامات خوبي داشت، گفت: زيرنويس‌هاي متعدد در شبكه‌هاي سراسري و استاني براي اطلاع‌رساني پخش شد و اولين‌بار امسال نزديك به 70 نفر از سازمان صداوسيما براي پوشش هرچه مطلوب‌تر مراسم به زنجان آمده بودند تا اين وحدت عزاداران را به جهانيان نشان دهند. وي گفت: توانمندي سازمان صداوسيما از چند سال قبل در نمايش حضور مردم عزادار مشهود بود، ولي امسال با آوردن تجهيزات جديد و مدرن و نيروهاي متخصص به قدري آماده پا به ميدان گذاشت كه تقريبا تمام شبكه‌هاي بين‌المللي كه نزديك به 15 شبكه راديويي و تلويزيوني بود تا ساعت‌ها توانستند اين مراسم را پخش زنده كنند.

ترويج آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي، نماينده ولي‌فقيه در استان اردبيل گفت: نقش صدا و سيما در انعكاس فرهنگ حسيني و ترسيم اوج وحدت در عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع)، امسال بي‌بديل بود.

وي افزود: رسانه ملي امسال بيش از سال‌هاي گذشته در ترويج فرهنگ عاشورا و انعكاس آداب عزاداري هم به صورت شكلي و هم به صورت محتوايي موفق ظاهر شد.

امام‌جمعه اردبيل با ابراز رضايت از عملكرد صدا و سيما گفت: انعكاس وحدت و يكپارچگي فوق‌العاده مردم عزادار در اين برهه حساس به دشمنان بويژه آمريكا و اسرائيل نشان داد كه ملت سرافراز ايران هر رنج و مشقتي را به جان مي‌خرد، ولي زير بار زور و ذلت نمي‌رود و هيچگونه انحطاط را نمي‌پذيرد.

استاندار اردبيل نيز با اشاره به حضور پرشور و شعور مردم در عزاداري ماه محرم امسال و انعكاس بسيار شايسته آن از شبكه‌هاي مختلف سراسري و برون‌مرزي گفت: اين مهم نشانه توان فني بالاي سازمان صداوسيما و همت والاي مسوولان و كاركنان آن است. صابري انعكاس مراسم عزاداري خيل سوگواران اباعبدالله الحسين(ع) در ميدان عالي‌قاپوي اردبيل را در عصر روزهاي تاسوعا و عاشورا موفقيتي براي صدا و سيماي مركز اردبيل خواند و ابراز اميدواري كرد اين رسم در ديگر مناطق كشور نيز رايج شود.

استاندار اردبيل همچنين با تشكر از رسانه ملي، حضور گسترده مردم در مراسم عزاداري را نتيجه تلاش رسانه ملي در جهت اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي عزاداري جمعي دانست و گفت: اغلب برنامه‌هاي صدا و سيما در ايام محرم حتي سريال و نمايش‌ها نيز در جهت ترويج آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها مؤثر بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

تعميق فرهنگ شيعي با برنامه‌هاي سيما

نماينده ولي‌فقيه و امام‌جمعه رشت هم با بيان اين‌كه برنامه‌هاي رسانه ملي، ماه محرم امسال از غناي بيشتري نسبت به سال‌هاي گذشته برخوردار بوده است، از رئيس رسانه ملي براي برنامه‌ريزي‌هاي جدي و عميق صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران براي تبيين فرهنگ عاشورايي قدرداني كرد.

آيت‌الله قرباني، نماينده ولي‌فقيه و امام جمعه رشت برنامه‌سازي‌هاي صداوسيما در خصوص تشريح اهداف قيام امام حسين(ع) بويژه امر به معروف و نهي از منكر و نمايش گسترده و همه‌جانبه عزاداري‌هاي خالصانه مردم ولايتمدار ايران اسلامي و گسترش فرهنگ حسيني را بسيار موثر و قابل قدرداني توصيف كرد. سعادتي، استاندار گيلان نيز با بيان اين‌كه رسانه ملي براي به نمايش درآوردن عشق و ارادت ايرانيان و شيعيان جهان به مظلوم دشت كربلا، مايه مباهات نظام جمهوري اسلامي ايران است، افزود: برنامه‌هاي پرمحتواي صداوسيما در تعميق فرهنگ شيعي و گسترش آموزه‌هاي امام حسين (ع) نقش بسزا و موثري دارد.

نمايش عظمت حضور مردم

حجازي، استاندار خوزستان نيز گفت: صداوسيما عظمت حضور مردم سراسر كشور را در آيين‌هاي عزاي حسيني به تصوير كشيد. وي استفاده از كارشناسان و مجريان توانمند، باسواد و مسلط به موضوع تبيين اهداف قيام عاشورا از جمله بصيرت و ولايت‌پذيري را از موارد قابل توجه در برنامه‌هاي محرم امسال صداوسيما برشمرد. حجازي افزود: سريال‌ها، فيلم‌ها و نماآهنگ‌هايي كه مرتبط با مباحث عاشورا پخش​شد، مباحث معرفتي و تاثيرگذار بود و عظمت حضور مردم در اقصي نقاط كشور به تصوير كشيده شد. استاندار خوزستان گفت: همچنين پوشش خبري از داخل كشور و ديگر كشورها، متنوع و قابل توجه بود. وي اضافه كرد: از ديگر جنبه‌هاي مثبت برنامه‌هاي امسال، نشان دادن حضور نوجوانان و جوانان در مراسم مختلف عزاداري، هيات‌ها و روضه‌ها بود كه نسبت به سال گذشته تنوع بيشتري داشت. حجازي افزود: تنها نكته‌اي كه در برنامه‌ريزي‌هاي بعدي بايد مدنظر قرار گيرد، اين است كه همزماني برخي برنامه‌هاي گفت‌وگومحور باعث مي‌شد علاقه‌مندان به مباحث تحليلي نتوانند برخي موضوعات را دنبال كنند. وي اضافه كرد: چنانچه برنامه‌هاي گفت‌وگومحور در شبكه‌هاي مختلف تداخل زماني نداشته باشند، بهتر است.

رسانه‌ ملي توانمند در ترويج عزاداري

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: رسانه ملي با پخش مراسم عزاداري از شبكه‌هاي سراسري توانستند فرهنگ‌سازي كنند.

جواد جهانگيرزاده افزود: اين نوع رسالتي كه رسانه ملي در پيش گرفته است مي‌تواند نسل بعد از ما را اغنا كند.

نماينده مردم اروميه با اشاره به عملكرد مثبت شبكه‌هاي استاني از جمله شبكه استاني اروميه در پوشش مراسم عزاداري سالار شهيدان، خاطرنشان كرد: شبكه استاني اروميه توانسته در حد بسيار بالايي برنامه‌هاي متناسب با ايام ماه محرم را چه به لحاظ كيفي و چه به لحاظ كمي پوشش دهد كه اين در جاي خود قابل تقدير است. نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم گفت: صدا و سيما در ترغيب مردم مناطق مختلف كشور در وحدت هيات‌هاي مذهبي و تجميع آنها در محل‌هاي اصلي شهرها و خلق مراسم عزاداري با شكوه موفق عمل كرد.

سيداحمدرضا دستغيب به پوشش خوب تلويزيون از مراسم عزاداري حسيني، اشاره كرد و افزود: صدا و سيما بخوبي توانست سوگواري مردم مسلمان را در گوشه و كنار كشور عزيزمان به نمايش بگذارد و شاهد بوديم مراسم بسياري از مناطق توسط رسانه ملي به تصوير در آمد.

رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي هم با شايسته خواندن اقدام رسانه ملي در انعكاس عزاداري‌هاي حسيني از استان‌هاي مختلف، گفت: حسين(ع) متعلق به همه انسان‌ها و اقوام است كه صدا و سيما به عنوان يك رسانه ملي و در حد توان خود نقش آفريني كرد.

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر با اشاره به برنامه‌هاي صدا و سيما در ايام ماه محرم و تلاش اين سازمان براي پخش عزاداري‌هاي حسيني از استان‌هاي سراسر كشور، تصريح كرد: صدا و سيما در ايام محرم عملكردي ملي داشت و تلاش كرد از شهرهاي مختلف، سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌هاي مختلف عزاداري در استان‌ها را انعكاس دهد.

زاكاني: چهره متفاوت رسانه ملي در محرم امسال

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم گفت: به تصوير كشيدن عظمت عزاداري اباعبدالله‌الحسين در اقصي نقاط كشور و حتي در كربلاي معلي از شبكه‌هاي سراسري صدا و سيما، يكي از جلوه‌هاي اين رسانه بود.

عليرضا زاكاني، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، به تصوير كشيدن عظمت عزاداري اباعبدالله‌الحسين در استان‌هاي مختلف را در نوع خود بي‌نظير دانست و اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته كمتر به اين نوع برنامه‌ها توجه مي‌شد.

وي خاطرنشان كرد: برگزاري باشكوه مراسم عزاداري در شهرهايي چون مشهد مقدس، قم، شيراز و حتي كربلاي معلي و انعكاس آن در شبكه‌هاي سراسري و امكان بازخواني اين حركت عظيم، دل‌ها را به اهل بيت نزديك‌تر و نزديك‌تر كرد.

صداوسيما، محرم امسال كارنامه فاخري ثبت كرد

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم تصريح كرد: سازمان صداوسيما محرم امسال با برقراري ارتباط مستقيم و زنده با شبكه‌هاي استاني سراسر كشور و پوشش مراسم عزاداري مردم در استان‌هاي مختلف، علاوه بر اثبات ظرفيت توانمندي فني، كارنامه فاخري ثبت كرد.

كاظم جلالي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي توانمندي فني سازمان صداوسيما در برقراري ارتباط با شبكه‌هاي استاني جهت پخش مراسم عزاداري جمعي را قابل تقدير دانست.


نوشته شده در   شنبه 19 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode