ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 مهر 1390     |     کد : 26200

دستگيري‌هاي گسترده معترضان در آمريكا

معترضان آمريكايي معتقدند مسبب اصلي همه مشكلات آنها مديران مالي در وال استريت هستند ...

معترضان آمريكايي معتقدند مسبب اصلي همه مشكلات آنها مديران مالي در وال استريت هستند
دستگيري‌هاي گسترده معترضان در آمريكا
در پانزدهمين روز از تظاهرات مردم نيويورك عليه سياست‌هاي دولت اوباما در خصوص حمايت از نظام بانكداري و كاهش فرصت‌هاي شغلي، پليس اين شهر بار ديگر دست به خشونت زد و صدها نفر از تظاهرات‌كنندگان را دستگير كرد. به گزارش بي.‌بي.‌سي، بعد از آن كه تظاهرات معترضان از وال‌استريت در منطقه منهتن به منطقه بروكلين در شهر نيويورك كشيده شد، پليس بازداشت‌ها را شروع كرد كه بنا به گزارش برخي منابع تعداد بازداشت‌شدگان نزديك به 700 نفر رسيد. خبرنگاران تعداد تظاهرات‌كنندگان را حدود 2000 نفر تخمين زده اند. رويترز به نقل از يك افسر پليس گزارش داد بعد از آن كه پليس چندبار از تظاهرات‌كنندگان خواست تا پياده‌رو را ترك كنند، شروع به دستگيري آنها كرد؛ كاري كه به گفته پليس موجب بند آمدن مسير تردد اتومبيل‌ها روي پل بروكلين شده بود.
از سوي ديگر عده‌اي از تظاهرات‌كنندگان هم گفته‌اند پليس به آنها اجازه داده بود تا به سواره‌رو بيايند اما از پيش آنها را محاصره كرده بود و ناگهان اقدام به بازداشت آنها كرد. يكي از تظاهرات‌كنندگان به خبرنگار بي.‌بي.‌سي گفت: «اين عادلانه نيست كه پليس به جاي مردم از شركت‌هاي بزرگ حمايت كند.» كساني كه اين تظاهرات را برنامه‌ريزي كرده‌اند، از مردم خواسته بودند تا مانند مردم مصر در همان نزديكي وال‌استريت خيمه بزنند تا به اهداف خود برسند؛ كاري كه نمونه ديگرش در پايتخت اسپانيا روي داد. گفته مي‌شود چـــنـد صد نفر از آنها هم‌اكنون بيش از 2 هفته است كه در جايي نزديك وال استريت چادر زده‌اند. تظاهرات‌كنندگان به دعوت جنبشي به خيابان آمده بودند كه نام خود را «اشغال وال‌استريت» گذاشته‌اند. آنها گروهي هستند كه با نظام سرمايه‌داري مخالفت مي‌ورزند.اين گروه با جمع شدن در نزديكي وال استريت و دعوت از مردم براي پيوستن به آنها، قصد دارند مطالبات خود را به گوش دولتمردان برسانند. آنها اعتقاد دارند مسبب اصلي همه اين مشكلات مديران مالي در وال استريت هستند. حال با گذشت 2 هفته موج اين جنبش به شهرهاي بوستون، شيكاگو، سانفرانسيسكو، لس‌آنجلس و واشنگتن نيز رسيده است. در واشنگتن، سازمان‌دهندگان از مردم مي‌خواهند ضد لابي‌گرهاي سياسي به خيابان‌ها بروند. ديويد سوآنسون، نويسنده آمريكايي كتاب «جنگ يك دروغ است» در اين زمينه اظهار كرد: اين معترضان وضع ماليات بر ثروتمندان، شركت‌هاي بزرگ، پايان جنگ، كاهش بودجه نظامي و صرف آن در بخش‌هاي مورد نياز را خواستارند.

واكنش رسانه‌هاي خبري

تجمع جوانان آمريكايي عليه سياست‌هاي اقتصادي دولت در مقابل ساختمان وال استريت به عنوان مركز بورس جهاني بازتاب‌هاي فراواني در رسانه‌هاي غربي داشته است، گرچه رسانه‌هاي آمريكايي با آن به سردي برخورد كردند. به گزارش ايرنا، راديو فردا در خبري با عنوان اعتراض در آمريكا نوشت: اعتراض صلح‌آميز افرادي كه براي اظهار نارضايتي خود از سياست‌هاي اقتصادي آمريكا و در نتيجه بيكاري ميليون‌ها نفر، روزها در نزديكي خيابان وال استريت در نيويورك تجمع كرده بودند، با مخالفت پليس، پرتاب گاز اشك‌آور و دستگيري تعدادي همراه بوده است.

يونايتدپرس اينترنشنال نيز به نقل از جان ساموئلسون، رئيس اتحاديه كارگران حمل و نقل شهر نيويورك گفت: 38 هزار كارگر و 26 هزار بازنشسته اين اتحاديه ديدگاه‌هايشان را بيان كرده و معتقدند ثروتمندان نيويوركي از ماليات فرار مي‌كنند و شهروندان با درآمد اندك در فقر مالي دست و پا مي‌زنند. شيكاگو تريبون نيز گزارش صدها نفر از معترضان به نظام بانكي را پخش كرد كه در مقابل بانك فدرال رزرو شيكاگو تجمع و نسبت به فقر، بيكاري و افزايش شكاف طبقاتي اعتراض كردند. همچنين خبرگزاري فرانسه در مورد راهپيمايي‌ روز جمعه در نيويورك، گزارش داد: اين راهپيمايي‌ اعتراضي مسالمت‌آميز چندمين و بزرگ‌ترين تظاهرات ماه‌هاي اخير در اعتراض به اوضاع اقتصادي و سياسي موجود در آمريكا بوده است. روزنامه الاتحاد چاپ امارات نيز در گزارش‌هاي متعددي از معترضان وال استريت به عنوان انقلابيون نام برد.

هشدار وزارت امنيت داخلي

در حالي كه جنبش مخالفان نظام سرمايه‌داري آمريكا رو به گسترش است، وزارت امنيت داخلي آمريكا نسبت به حمله هكرها به پايگاه‌هاي اينترنتي شركت‌ها و نهادهاي مهم مالي اين كشور هشدار داد. به گزارش فارس، وزارت امنيت داخلي آمريكا در بولتني كه اخيرا منتشر كرده از قصد هكرها براي حمله به سايت شركت‌ها و نهادهاي مختلف و حتي سايت سازمان سيا خبرداده است. اين بيانيه در حالي منتشر مي‌شود كه به گزارش فارس، گوگل و توئيتر مشتركا در حال سانسور اخبار اعتراضات رو به گسترش مردم در شهرهاي مختلف آمريكا هستند.


نوشته شده در   دوشنبه 11 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode