ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 شهريور 1390     |     کد : 25547

بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب و تكيه بر حضور مردم دارد

بيانيه پاياني نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي شامگاه يكشنبه صادر و در آن تاكيد شده است كه «بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب و تكيه بر حضور مردم در همه عرصه هاي سياسي و اجتماعي دارد».

بيانيه پاياني نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي
بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب و تكيه بر حضور مردم دارد
جام جم آنلاين: بيانيه پاياني نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي شامگاه يكشنبه صادر و در آن تاكيد شده است كه «بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب و تكيه بر حضور مردم در همه عرصه هاي سياسي و اجتماعي دارد».
به گزارش ايرنا ، در اين بيانيه آمده است: بازگشت به عزت و كرامت اسلامي و ملي ،‌استقلال ملت هاي مسلمان و آزادي از اسارت فكري ، سياسي و اقتصادي قدرت هاي استكباري نيازمند وحدت و همدلي آحاد امت اسلامي است.

در اين بيانيه ، نقش بي بديل همه قشرهاي مردم بويژه جوانان و زنان در جنبش بيداري اسلامي مورد تاكيد قرار گرفته است.

نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي صبح شنبه با حضور و بيانات حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در محل همايش هاي بين المللي صدا و سيما آغاز شد.

مراسم اختتاميه اين همايش بزرگ بين المللي كه بيش از يك هزار انديشمند و متفكر از 80 كشور مختلف جهان و ايران حضور يافتند ، عصر امروز يكشنبه با سخنراني محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

تشكيل مجمع جهاني بيداري اسلامي

شركت‌كنندگان در نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي در بيانيه پاياني خود تصويب كردند‌ كه براي تضمين استمرار و بالندگي جنبش بيداري اسلامي ازطريق گسترش ارتباط و همكاري و انتقال تجربيات، «مجمع جهاني بيداري اسلامي» تشكيل و دبيرخانه دائم آن در تهران تأسيس شود.

‌متن كامل اين بيانيه كه به تصويب شركت‌كنندگان در اين اجلاس رسيد به اين شرح است:
نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي در روزهاي 18-19 شوال هجري قمري برابر با 26-27 شهريور ماه1390 هجري شمسي و مطابق با 17 - 18 سپتامبر 2011 ميلادي با حضور بيش از 700 نفر از انديشمندان ، رهبران مقاومت اسلامي ، شخصيت ها و فعالان عرصه هاي فرهنگي، سياسي و رسانه اي و احزاب و تشكل هاي اسلامي از سراسر جهان در تهران برگزار شد و طي آن ابعاد فكري و پيشينه تاريخي اين جنبش و آخرين تحولات،چالش ها و چشم اندازهاي آن مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.

اين اجلاس با بيانات روشنگر و راهگشاي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) رهبر معظم انقلاب اسلامي آغاز به كار كرد و در جلسات عمومي و تخصصي ، شركت كنندگان به طرح آراء و تبادل نظر پرداختند.

در پايان نشست هاي تخصصي پنج گانه شامل:
1- تاريخچه، مباني و مفاهيم بنيادي بيداري اسلامي
2- نقش آفرينان عرصه بيداري اسلامي
3 - چالش هاي حركت بيداري اسلامي
4 - اهداف بيداري اسلامي
5 - چشم انداز و افق هاي پيش روي بيداري اسلامي، گزارش نتايج بررسي ها و جمع بندي ديدگاه هاي اعضا را به جلسه عمومي ارائه دادند.

ابراز همدردي با مردم مسلمان سومالي

شركت كنندگان با ابراز همدردي با مردم مسلمان سومالي بر ضرورت بسيج كمك هاي انسان دوستانه به مردم قحطي زده سومالي تاكيد نمودند: باتوجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري،ديدگاه هاي مطرح شده در جريان سخنراني ها و مذاكرات نشست هاي تخصصي و به دنبال رايزني هاي گسترده، شركت كنندگان بر موارد ذيل تاكيد نمودند.

جنبش بيداري اسلامي برآمده از حضور تعيين كننده و عمومي مردم از مردان و زنان و به ويژه جوانان است كه با جسم و جان خود در صحنه مبارزه و فداكاري حاضر شده با هوشياري و اتكا به هويت اسلامي خود هدف ها و شعارها را معين كرده و با خودباوري و عزم راسخ خود جايي براي ادامه حيات مستبدان وابسته باقي نگذاشته اند.

هدف مشترك اين حركت هاي مستقل در سرزمين پهناور اسلامي، حراست از كرامت انساني ،دستيابي به امنيت پايدار، برقراري عدالت اجتماعي و اقتصادي و پايه ريزي پيشرفت همه جانبه در سايه آموزه هاي اسلامي و بازيابي عزت ملي است كه طي ساليان متمادي توسط استكبار و حكام وابسته پايمال شده است.

از همين رو جهت گيري بنيادين اين حركت هاي مستقل مردمي، رد هر گونه سطه بيگانه، حضور نيروهاي نظامي خارجي و اشغال سرزمين هاي مقدس اسلامي توسط نژادپرستان صهيونيست است كه در شعارها و نمادهاي تمامي اين حركت ها به روشني ، تبلور يافته است.

در صدو پنجاه سال گذشته، گروهي از علما، روحانيون و انديشمندان متعهد اسلامي با درك صحيح از مسائل و معضلات جهان اسلام كه موجب فقر و عقب ماندگي جوامع اسلامي گرديده بود چاره اين درد مزمن را در احياي تفكر ديني مسلمانان و بازگشت به هويت اسلامي خود ديدند و براي مقابله با چالش هاي پيش روي امت اسلامي به پا خاسته و تلاش نمودند تا در چارچوب نهضت ديني و اسلامي ضرورت اين مبارزه را به باور عمومي مبدل سازند.

پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) احياگر بزرگ اسلام در تاريخ معاصر و تداوم اين رهبري داهيانه توسط مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي)، فصل جديدي از گسترش موج بيداري را در جهان اسلام گشود و به همگان ثابت كرد كه در پرتو آموزه‌هاي دين و پايبندي به ارزش هاي متعالي اسلام، مي توان عزت و اقتدار از دست رفته را به تمامي مردم بازگرداند و با قدرت از كرامت انساني آنان دفاع كرد.

موضوع فلسطين اصلي ترين مسئله جهان اسلام

موضوع فلسطين و مقاومت شكوهمند اسلامي لبنان و فلسطين عليه رژيم صهيونيستي، به عنوان اصلي ترين مسئله جهان اسلام، آن را به يكي از اركان جنبش بيداري اسلامي مبدل ساخته و در سير تكاملي آن نقش اساسي داشته و در عين حال خود از دستاوردهاي اين جنبش فراگير در جهان اسلام تاثير پذيرفته است.

تحولات اخير در سرزمين هاي اسلامي و پيروزي هاي شگرف ملت هاي بزرگ مسلمان از بيداري اسلامي و بازگشت مسلمانان به هويت ديني و اسلامي خود نشأت گرفته و ملت ها را مصمم نموده است تا با قيام همگاني خود نظام هاي حكومتي برخاسته از اراده خويش و مبتني بر آموزه هاي اسلامي يعني مردم سالاري اسلامي را بر سرنوشت خود حاكم نمايند. (ان الارض يرثها عبادي الصالحون).

شركت كنندگان در اجلاس توافق نمودند:
1- بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب و تكيه بر حضور مردم در تمامي عرصه هاي سياسي و اجتماعي دارد. اين باور ايماني به همراه خود باوري و خرد جمعي منبع الهام بخش جنبش هاي فراگير اسلامي بوده و با تاكيد بر نقش قاطع مردم در تعيين سرنوشت خويش، مردمسالاري اسلامي را به ارمغان آورده است.

2- مردمسالاري اسلامي مبتني بر راي مردم و حاكميت ارزش هاي متعالي اسلام است كه از يك سو با دين ستيزي و دموكراسي لائيك غربي مباينت دارد و از سوي ديگر با تحجر ،افراطي گري و خشونت كور در تعارض است و در حالي كه خواستار تعامل عادلانه و مبتني بر احترام متقابل با جهان است بر استقلال و هويت ديني خود تكيه كرده و هرگونه سلطه گري و سلطه پذيري را نفي مي كند.

3- بازگشت به عزت و كرامت اسلامي و ملي، استقلال ملت هاي مسلمان و آزادي از اسارت فكري، سياسي و اقتصادي قدرت هاي استكباري، نيازمند وحدت و همدلي آحاد امت اسلامي است و اين امر خطير جز در سايه خودباوري ديني و تمسك به تعاليم حيات بخش اسلام ميسر نمي گردد. (واعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا).

4- تمامي اقشار مردم به ويژه جوانان و زنان از نقش بي بديلي در جنبش بيداري اسلامي برخوردارند.از اين رو ضمن اداي احترام و تكريم مقام والاي شهدا و آسيب ديدگان جنبش بيداري اسلامي، صيانت از آزادي و حقوق انساني و برآورده نمودن مطالبات مردم، تامين نيازهاي اساسي جوامع اسلامي، اصلاحات اساسي در ساختار سياسي، فرهنگي و اقتصادي جامعه و تلاش براي دستيابي به امنيت، توسعه، رفاه عمومي و اقتدار ملي در سايه آموزه هاي اسلامي بايد متناسب با شرايط هر كشور و نيازهاي مردم آن در اولويت برنامه ها قرار گيرد.

5- تداوم پيروزي هاي جنبش بيداري اسلامي و صيانت از دستاوردهاي آن نيازمند مبارزه با فساد و تبعيض، رعايت حقوق بنيادين شهروندان، تلاش براي رشد و پيشرفت اقتصادي از طريق سياست هاي فقرزدايي و تقويت كارآمدي، توسعه سرمايه هاي انساني، تربيت نسل جديدي از نخبگان علمي و سياسي متعهد به تعاليم حيات بخش اسلام و تحكيم همكاري ها و روابط اقتصادي بين كشورهاي اسلامي است.

6- بالندگي و استمرار جنبش بيداري اسلامي كه به دنبال بيش از 150 سال مبارزه مردم و تلاش مجاهدان و احياگران انديشه ديني در جهان اسلام به پيروزي نزديك شده است، درگرو تحكيم روابط، همكاري منسجم، تعامل سازنده و تبادل تجربيات ميان نهضت هاي اسلامي در كشورهاي مختلف است.

7- پيروزي و تداوم جنبش بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف مبتني بر شرايط بومي همان كشورهاست. همزمان حاكميت اراده ملت ها، احياي عزت و كرامت ملي، برقراري عدالت اجتماعي و اقتصادي، پايه ريزي پيشرفت همه جانبه در سايه آموزه هاي اسلامي و رد هر گونه سلطه بيگانه، حضور نظامي خارجي و اشغال سرزمين هاي اسلامي توسط نژادپرستان صهيونيست اصول خدشه ناپذير بيداري اسلامي است كه نهضت هاي اسلامي را به هم پيوند مي دهد.

8- اهميت مسئله فلسطين و قدس شريف و مصالح امت اسلامي اقتضا مي كند كه موضوع حمايت از مقاومت و ياري رساندن به ملت صبور فلسطين مورد توجه جدي قرار گيرد.تداوم اشغال سرزمين فلسطين و حمايت گسترده استكبار جهاني از سياست ها و رفتارهاي رژيم اشغالگر قدس، زخمي عميق بر پيكره امت اسلامي وارد نموده كه التيام آن تنها بارفع اشغال ازسرزمين فلسطين، بازگشت آوارگان فلسطيني به موطن خود و اعاده تمامي حقوق از دست رفته مردم فلسطين ميسر خواهد بود.

9- گسترش موج بيداري اسلامي موجب افزايش توطئه هاي دشمن از جمله جنگ نرم عليه امت اسلامي گرديده تا با طرح مسائل فرعي و تحميل دستور كار غيرواقعي بر نهضت هاي اسلامي فضاي لازم را براي ادامه حضور و نفوذ بيگانه در كشورهاي اسلامي و نظام هاي تازه تاسيس آنها فراهم كرده، آنها را از ادامه راه و رسيدن به اهداف خود بازدارد.نهضت هاي فعال اسلامي بايد با هوشياري و بهره گيري از راهكارهاي خلاق و ابزارهاي پيشرفته متناسب مانع توفيق اين تلاش ها گردند.

10- اختلاف در صفوف انقلابيون و درگيري هاي قومي ، فرقه اي، قبيله اي و مرزي، امت اسلامي را تضعيف كرده و به دشمنان اسلام فرصت مي دهد تا توطئه هاي خود را عليه مسلمانان عملي سازند.ضروري است آحاد مردمو رهبران نهضت هاي اسلامي ضمن به رسميت شناختن و مديريت تفاوت ها از فروافتادن در دام اين گونه درگيري ها و تكفير و تخطئه يكديگر پرهيز نمايند .(ولا تنازعوا و تفشلوا و تذهب ريحكم واصبروا ان الله مع الصابرين).

11- همزمان با احياي مجدد اسلام و رشد علمي، فكري و سياسي مسلمانان، امواج تبليغاتي گسترده اي در غرب عليه مسلمانان به راه افتاده است تا با ارائه تصويري مخدوش، متحجرانه و خشونت‌گرا از اسلام، زمينه مقابله و فشار عليه مسلمانان در جهان را فراهم آورد.اسلام هراسي، اهانت به مقدسات اسلامي، هجمه هاي گسترده رسانه اي و اقدامات تبعيض آميز غرب عليه مسلمانان از شگردهاي مردود و بي اثر در برابر جنبش بيداري اسلامي است.

12- براي تضمين استمرار و بالندگي جنبش بيداري اسلامي از طريق گسترش ارتباط و همكاري، انتقال تجربيات، رصد و تحليل تحولات، شناسايي فرصت ها و تهديدها و ارائه راهكارها «مجمع جهاني بيداري اسلامي» تشكيل شده و دبيرخانه دائمي آن در تهران تاسيس مي گردد.دبيرخانه ضمن پيگيري مصوبات اين اجلاس، تمهيدات لازم رابراي برگزاري اجلاس هاي دوره اي بيداري اسلامي و نشست هاي تخصصي فراهم ساخته و ارتباط مستمر ميان انديشمندان و فرهيختگان جهان اسلام را ساماندهي مي كند.

13- با قدرداني از مواضع حكيمانه و تاريخي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) رهبر معظم انقلاب اسلامي كه همواره نقش راهبردي در رشد وشكوفايي بيداري اسلامي داشته‌اند، تدابير شايسته ايشان در دفاع از حريم اسلام و مسلمانان در عرصه هاي گوناگون را ستوده و سخنراني ايشان در مراسم افتتاحيه را به عنوان سند بنيادي و نقشه راه تصويب مي كنيم.

14- از ابتكار عمل جمهوري اسلامي ايران در برگزاري اولين كنفرانس بين المللي بيداري اسلامي وميزباني گرم آن تقدير نموده و از مساعي بي دريغ دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي و ديگر دست اندركاران برگزاري اين اجلاس قدرداني و تشكر مي‌كنيم.


نوشته شده در   دوشنبه 28 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode