ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 شهريور 1390     |     کد : 25154

حمله مردم مصر به سفارت رژيم صهيونيستي

در حادثه تصرف سفارت اسرائيل در قاهره، 3 نفر كشته و 998 نفر مجروح شدند ...

در حادثه تصرف سفارت اسرائيل در قاهره، 3 نفر كشته و 998 نفر مجروح شدند
حمله مردم مصر به سفارت رژيم صهيونيستي
سرانجام انقلابيون مصري كه كاسه صبرشان از تعلل حاكمان نظامي كنوني لبريز شده بود، در يك حركت برق‌آسا به صورت جمعي به سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره يورش برده و با شكستن ديوار حائل موفق شدند وارد بخش‌هايي از اين سفارتخانه شوند و آن را به آتش بكشند. اين حركت انقلابي يك بار ديگر موجب فرار صهيونيست‌ها از مصر شده و به همه حاميان رژيم صهيونيستي هشدار داده است كه پس از سقوط رژيم ديكتاتوري حسني مبارك، آنها جايگاهي در كشور مصر ندارند.
دولت عصام شرف كه به دنبال اين حادثه در آستانه سقوط قرار گرفت، براي كنترل اوضاع روز گذشته وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد. پليس مصر نيز به دستگيري دست‌كم 17 نفر اقدام كرد و تجمع تظاهرات‌كنندگان را با گاز اشك‌آور پراكنده ساخت.به گزارش شبكه الجزيره، روز گذشته، منصور الايساوي، وزير كشور مصر در اين كشور وضعيت هشدار كامل اعلام كرد و دولت براي بررسي بحران كنوني جلسه فوري تشكيل داد. حتي برخي خبرها حكايت از آن داشت كه ممكن است دولت شرف به خاطر اين بحران و ناتواني در كنترل اوضاع استعفا كند. طبق آخرين گزارش ها،در حوادث روز جمعه تصرف سفارت اسرائيل در قاهره 998 نفر مجروح و 3 نفر كشته شدند.

اشغال سفارت

معترضان مصري روز جمعه با پتك و ميله‌هاي فلزي، بخشي از يك ديوار حائل مقابل سفارت اسرائيل در منطقه الجيزه را خراب كردند و وارد يكي از اتاق‌هاي واقع در طبقات اوليه اين ساختمان ۲۱ طبقه شدند. اين ديوار كه 2 متر و نيم ارتفاع دارد، به خاطر بيم از ورود تظاهرات‌كنندگان خشمگين مصري در مقابل سفارت اسرائيل احداث شده بود. معترضان با ورود به ساختمان سفارت، شماري از اسناد و مدارك موجود در آنجا را به همراه پرچم اسرائيل به خيابان ريختند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، برخي از اين اسناد به زبان عربي بود؛ اما مهر سفارت اسرائيل بر آنها زده شده و به نظر مي‌رسيد، تلگراف‌هاي كارمندان اسرائيلي به همتايان مصري خود باشد. نيروي پليس مصر كه اطراف سفارت مستقر بودند، با استفاده از گاز اشك‌آور تلاش كردند تجمع تظاهرات‌كنندگان مصري در برابر ساختمان سفارت و خيابان منتهي به آن را متفرق كنند. همچنين در يك اقدام ديگر، فردي در ميان تشويق تجمع‌كنندگان با بالا رفتن از ديوار سفارت، پرچم اسرائيل را از بالاي آن به زير كشيد و در ميان شور و هلهله تجمع‌كنندگان آن را به خيابان انداخت. طي يك ماه اخير اين دومين ‌بار است كه پرچم اسرائيل از بالاي سفارت آن در قاهره به زير كشيده مي‌شود. در نتيجه درگيري‌هاي روز جمعه، سفير اسرائيل و كارمندان اداري اين سفارتخانه از مصر گريخته و قاهره را به قصد تل‌آويو ترك كردند.

به گزارش فارس، 71 نفر از اتباع اسرائيل و خانواده‌هايشان به همراه سفير اين رژيم در مصر و خانواده‌اش توسط يك فروند هواپيماي نظامي بامداد روز شنبه وارد تل‌آويو شدند. با اين حال گفته مي‌شود اسحاق ليوانون به عنوان كنسول اسرائيل در قاهره در مصر باقي خواهد ماند تا حافظ منافع تل‌آويو در اين كشور باشد.

دست به دامن آمريكا

رژيم صهيونيستي كه روز جمعه در مخمصه عجيبي افتاده بود، بلافاصله دست به دامن آمريكا شد و از باراك اوباما، رئيس‌جمهور اين كشور خواست از طريق تماس تلفني از مقامات مصري بخواهد امنيت سفارتخانه‌اش را تامين كنند.

به گزارش فارس، باراك اوباما نيز در يك تماس تلفني نگراني شديد خود را در اين خصوص به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد.

كاخ سفيد همچنين با صدور بيانيه‌اي گفت : رئيس‌جمهور آمريكا در ادامه از مقامات مصري خواست كه حفاظت‌هاي لازم را از سفارت اسرائيل در قاهره به عمل آورده و امنيت آن را تامين كنند. در اين بيانيه آمده است: اوباما با نتانياهو درباره وضعيت سفارت اسرائيل در قاهره گفت‌و‌گو كرد. رئيس‌جمهور آمريكا همچنين نگراني شديد خود را از وضع سفارت و امنيت اسرائيلي‌هايي كه در آنجا مشغول به كار هستند، اعلام كرد. به دنبال تصرف سفارت اسرائيل در قاهره توسط تظاهرات‌كنندگان مصري، كابينه رژيم صهيونيستي اتاق بحران تشكيل داد. همچنين تزيپي ليوني، وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي و رهبر حزب مخالف كاديما با اشاره به حوادث روز جمعه در برابر سفارت اين رژيم درمنطقه الجيزه اعلام كرد: اين حادثه خطري است كه روابط دو طرف را تهديد مي‌كند. روزنامه عرب‌زبان الشرق در مقاله‌اي با اشاره به حمله انقلابيون مصري به سفارت اسرائيل، آن را اولين گام در مسير تصحيح انقلاب عنوان كرد و روزنامه القدس العربي نيز در مقاله‌اي با اشاره به اتفاقات روز جمعه قاهره نوشت: اين اتفاقات، پيام مهمي براي تل‌آويو و شوراي نظامي مصر داشت.

به نوشته اين روزنامه، اين پيام اين بود كه ملت مصر وجود رژيم صهيونيستي در قلب پايتخت خود را نمي‌خواهد و معاهده سازش كه بر اين كشور تحميل شده و به عنوان سرباري بر دوش ملت مصر درآمده را نخواهد پذيرفت.

شبكه الجزيره نيز از حمله تظاهرات كنندگان به سفارت عربستان سعودي خبر داد كه در نزديكي سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره قرار دارد.


نوشته شده در   يکشنبه 20 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode