ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 شهريور 1390     |     کد : 24997

گشايش اجلاس دو روزه خبرگان رهبري

دهمين اجلاسيه چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري ديروز با حضور اعضا و سخنراني آيت‌الله مهدوي‌كني كه از اسفندماه گذشته رياست اين مجلس را به‌عهده دارد، در محل ساختمان قديم مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.

آيت‌الله مهدوي كني: به خاطر اختلاف سليقه، صميميت انقلاب را از بين نبريم
گشايش اجلاس دو روزه خبرگان رهبري
دهمين اجلاسيه چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري ديروز با حضور اعضا و سخنراني آيت‌الله مهدوي‌كني كه از اسفندماه گذشته رياست اين مجلس را به‌عهده دارد، در محل ساختمان قديم مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ما، رئيس مجلس خبرگان رهبري در سخنان افتتاحيه اين اجلاس با بررسي تحولات داخلي و خارجي، نظام جمهوري اسلامي ايران را بهتــرين نــظام دنيا دانست و بر ضرورت حركت مردم و مسوولان در مسير آرمان‌هاي حضرت امام خميني (ره) تاكيد كرد. آيت‌الله مهدوي كني با بيان اين‌كه امام (ره)، نظام را بر مبناي اصل ولايت عامه فقيه بنا نهادند، گفت: بدون ولايت امكان ندارد نظام ديني آن هم از نوع شيعي برقرار شود و حتي آنها كه خارج از كشور هستند، اگر مسلمان و شيعه باشند، بايد به ولايت اعتقاد داشته باشند تا زندگاني‌اشان مشروع شود.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه امام (ره) پس از ورود به صحنه، قصد تفويض حكومت به ديگران را نداشتند، گفت: حتي وقتي كه ايشان به قم رفتند اين طور نبود كه تنها جايگاه نظارتي داشته باشند، بلكه ماهي يك بار، دولت به خدمت امام(ره) مي‌رفت و از ايشان دستور مي‌گرفت، پس نظارت‌ها كلي نبود و حتي امام (ره) در عزل و نصب‌ها دستور مي‌دادند و به طور جدي در ميدان حضور داشتند. آيت‌الله مهدوي كني، امتياز امام(ره) نسبت به ساير بزرگان را در اين دانست كه ايشان زمام حكومت و ولايت را در دست گرفتند وي افزود: در دست گرفتن زمام حكومت كار مشكلي بود و شايد بزرگان قبلي جرات اين كار را نداشتند و حتي به خاطر دارم امام(ره) مي‌گفتند حتي در مواردي كه امور را واگذار كرده‌اند، بعدها متوجه آن مي‌شده‌اند و نبايد اين‌طور باشد كه فقط نظارت كنيم و تذكر دهيم.

معجزه امام، به ميدان آوردن روحانيت بود

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: معجزه امام(ره) اين بود كه روحانيت را از محراب مسجدها به ميدان عمل آورد.

آيت‌الله مهدوي كني با بيان اين‌كه امام خميني به پيوند معنويت و سياست تاكيد داشتند، افزود: اين حرف كه در دنياي امروز مي‌گويند دين و سياست بايد از هم جدا باشد، در ديدگاه امام قابل قبول نبود. رئيس مجلس خبرگان رهبري كه بخش‌هاي مختلف سخنراني ديروز خود را با ذكر خاطراتي همراه مي‌كرد، گفت: به خاطر دارم مهندس بازرگان كه آدم خوبي هم بودند، در شوراي انقلاب به ما معممين مي‌گفتند حالا كه انقلاب پيروز شده، شما ديگر مي‌توانيد به مسجد بازگرديد؛ اما ما به او اعلام كرديم حالا كه آمده‌ايم در صحنه مي‌مانيم و ديگر خودمان را منحصر به مسجد نخواهيم كرد. آيت‌الله مهدوي كني افزود: ما نمي‌گوييم كه در رهبري، هيچ اشكالي نيست و حتي خود ايشان هم، چنين ادعايي ندارند اما واقعيت اين است كه رهبري آيت‌الله خامنه‌اي، داهيانه بوده است و در اين 22 سال، نظام را با تمام مشكلاتي كه بر سر راه آن وجود داشته حفظ كرده‌اند كه اين كار ساده‌اي نيست.

بيداري اسلامي، متاثر از رهبري آيت‌الله خامنه‌اي است

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود:‌ بيداري اسلامي كه اكنون شاهد آن هستيم، متاثر از همين رهبري و بقاي حكومت اسلامي است. رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به برخي تلاش‌ها براي مخفي كردن وجهه اسلامي حركت‌هاي به وجود آمده، تصريح كرد: ممكن است در ميان انقلابي‌ها، ملي‌گرايان نيز حضور داشته باشند، اما آنچه مسلم است اين‌كه مردم اين كشورها مسلمان و متاثر از اسلام هستند. رئيس مجلس خبرگان خطاب به ملت‌هاي مسلمان منطقه گفت: من از جانب اعضاي مجلس خبرگان رهبري به كشورهاي اسلامي اين پيام را مي‌دهم و توصيه مي‌كنم كه قدر انقلابشان را بدانند و رهبراني را كه به درد مي‌خورند و حسن نيت دارند انتخاب كنند. وي افزود: ملت‌هاي مسلمان بايد بيدار باشند و نگذارند دشمنان، انقلاب آنها را مصادره كنند و متوجه باشند دشمني كه از در اخراج مي‌شود، از پنجره برمي‌گردد.

امام (ره) هرگز قهر نمي‌كرد

آيت‌الله مهدوي كني در ادامه با بيان اين ويژگي مقامات كشورهاي غربي و بويژه آمريكا كه با وجود تمام مخالفت‌ها به كار خود ادامه مي‌دهند، گفت: آنها قهر نمي‌كنند؛ ولي ما خيلي زود قهر مي‌كنيم و خيلي از علما زماني كه با آنها مخالفت كوچكي مي‌شود، قهر مي‌كنند. وي تاكيد كرد: ما بايد از امام (ره) ياد بگيريم كه با وجود برخوردهايي كه برخي اوقات با ايشان مي‌شد هرگز قهر نمي‌كردند. مهدوي‌كني در بخش ديگري از سخنان خود افزود: ما در امور هيچ كشوري دخالت نمي‌كنيم؛ ولي انقلاب ما خود به خود صادر شده است. وي با بيان اين‌كه انقلاب ما به جايگاه بسيار خوبي رسيده است، گفت: البته اين موضوع به آن معنا نيست كه ما كمبودي نداريم، ولي به هر حال كارهاي زيادي انجام شده است.

با وجود اصول مشترك، نبايد دعوا كنيم

موضوع انتخابات، آخرين بخش از سخنان آيت‌الله مهدوي كني در مراسم افتتاحيه ديروز بود. وي در اين خصوص گفت: البته نمي‌خواهم در اينجا وارد جزئيات شوم، اما به عنوان جايگاه خبرگان كه جايگاه پدري دارد، مي‌خواهم توصيه‌اي داشته باشم و آن اين است كه به خاطر سليقه‌هاي گروهي و فردي نبايد اين صفا و صميميتي را كه انقلاب براي ما آورده است از بين ببريم.

آيت‌الله مهدوي كني با بيان اين‌كه احساس مي‌شود برخي از گروه‌ها تمايلي به وحدت ندارند، گفت: آن وحدتي كه مدنظر من است، يك نوع ائتلاف در مشتركات است و معتقدم وقتي ما اصول مشتركي چون قانون اساسي، ولايت‌فقيه و اسلام را قبول داريم، نبايد دعوا كنيم. رئيس مجلس خبرگان رهبري با ابراز اميدواري از اين‌كه همه انقلابيون، علما، دانشگاهيان و حوزويان اين نصيحت برادرانه را بپذيرند، گفت: دشمنان هر وقت كه مي‌بينند ما باهم اختلاف داريم فشارهايشان را بيشتر مي‌كنند، اما وقتي كه متحديم آنها كنار مي‌كشند. وي با بيان اين‌كه ائتلاف به اين معني نيست كه هركسي هر چيزي گفت ديگران هم بپذيرند، گفت: اختلاف سليقه اشكالي ندارد و تضارب آرا منشا تكامل است اما به هر حال بايد نظر جمع را محترم بدانيم.

ائتلاف جريانات انحرافي و فتنه از پيچيده‏ترين مسائل

وزير اطلاعات كه مهمان ويژه دهمين اجلاس خبرگان رهبري بود نيز طي سخناني در نشست ديروز، ائتلاف جريان انحرافي و جريان فتنه را از پيچيده‏ترين مسائلي دانست كه نظام با آن روبه‌روست و اعلام كرد: اين وزارتخانه از سطح بالاي هوشياري برخوردار است و نخواهد گذاشت جريان‌هاي انحرافي و فتنه، انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به انحراف بكشاند.

به گزارش مهر، حيدر مصلحي افزود: جريان فتنه و جريان انحرافي هر دو با ويژگي‌هاي مشتركي در راستاي تقابل جدي با نظام و ولايت‌فقيه تحركاتي دارند. وي افزود: اين تحركات با تلاش براي القاي فصل‌الخطاب نبودن ولايت‌فقيه و تقسيم‌بندي فرامين رهبري به حكومتي و غيرحكومتي، سياست خود را دنبال مي‌كنند. وزير اطلاعات، رويكرد منفعلانه اين جريان‌ها با مساله بيداري اسلامي را از ديگر اهداف آنها دانست.

مصلحي با بيان اين‌كه از نگاه اين جريان‌ها، به دست گرفتن كرسي رياست جمهوري و كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي تنها راه تغيير نظام است، افزود: مدتي است اين جريان‌ها با روش‌هاي گوناگون به دنبال جذب مردم هستند. وزير اطلاعات تاكيد كرد: اين جريان‌ها مي‌كوشند تا با گفتمان اصلاح‌طلبانه، تمامي نيروهاي اصلاح‌طلب را به گونه‌اي جذب كنند. مصلحي همچنين از تاكتيك مظلوم‌نمايي جريان اصلاحات پرده برداشت و از فريب برخي از افراد خودي در اين مساله ابراز تاسف كرد. وزير اطلاعات، در ادامه به تدابيري كه براي برگزاري سالم انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي بايد اتخاذ كرد، پرداخت.

همچنين در نشست ديروز آيت‌الله خزعلي و حجت‌الاسلام محمد بهرامي‌خوشكار، نمايندگان استان‌هاي خراسان و كرمان در مجلس خبرگان به عنوان ناطقان پيش از دستور سخنراني كردند.

حاشيه‌هاي اجلاس خبرگان

ديروز ساختمان قديم مجلس شوراي اسلامي به سنت سال‌هاي اخير، ميزبان بزرگان و ريش‌سفيداني بود كه براي برگزاري اجلاس مجلس خبرگان رهبري هر 6 ماه به مدت 2 روز در اين محل جمع مي‌شوند.

ساعت 30‌/‌8 و در حالي كه اعضاي مجلس خبرگان، يكي يكي خود را به صحن مجلس مي‌رساندند در ورودي هيات‌رئيسه باز شد و آيت‌الله مهدوي‌كني، رئيس مجلس خبرگان همراه حجت‌الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي و آيت‌الله دري نجف‌آبادي به جايگاه هيات‌رئيسه آمدند و روي صندلي‌هاي خود نشستند.

- نزديك به 10 دقيقه بعد نيز آيت‌الله هاشمي شاهرودي كه از ديگر اعضاي هيات‌رئيسه مجلس خبرگان است به جمع اين سه نفر اضافه شد و روي صندلي كنار آيت‌الله مهدوي كني نشست.

- پس از حضور اعضاي هيات‌رئيسه در جايگاه، نگاه تمام عكاسان و خبرنگاران به در ورودي بود تا لحظه ورود آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را ثبت كنند.

- آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه از شهريور سال 86 رياست مجلس خبرگان رهبري را بر عهده داشت در اجلاس قبل از حضور در انتخابات هيات‌رئيسه انصراف داد و به اين ترتيب بعد از حدود 5 سال، ديروز براي اولين بار در مراسم افتتاحيه مجلس خبرگان، به همراه ديگر نمايندگان از در پايين وارد صحن ‌شد.

- با حضور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، برخي نمايندگان به احترام وي از جا بلند شدند و رئيس سابق مجلس خبرگان پس از رسيدن به مقابل جايگاه هيات‌رئيسه‌، توقف كوتاهي كرد و با بلند كردن هر دو دست خود به سمت آيت‌الله مهدوي‌كني و جايگاه هيات‌رئيسه به آنها عرض ادب كرد.

- در جلسه ديروز بنا بر اعلام آيت‌الله مهدوي‌كني، تعدادي از نمايندگان به خاطر كسالت نتوانستند حاضر شوند كه آيت‌الله يزدي نيز يكي از اين افراد بود.


نوشته شده در   چهارشنبه 16 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode