ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 8 شهريور 1403
پنجشنبه 8 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 شهريور 1403     |     کد : 204382

حجت‌الاسلام رفیعی تبیین کرد

رموز موفقیت مساجد از منظر پیامبر اکرم(ص)

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه براساس روایتی که در تحف‌العقول از پیامبر(ص) وجود دارد، رمز موفقیت در مساجد ۹ مورد است، گفت: اخلاص، اعتدال، عدالت، عفو و... از جمله این رموز هستند.

 سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه براساس روایتی که در تحف‌العقول از پیامبر(ص) وجود دارد، رمز موفقیت در مساجد ۹ مورد است، گفت: اخلاص، اعتدال، عدالت، عفو و... از جمله این رموز هستند.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعیبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه امروز، هفتم شهریورماه در دومین آیین گرامیداشت روز جهانی مسجد در کرمان با بیان اینکه موضوع مسجد بسیار مهم است، به راه‌اندازی جلسه‌ای با عنوان مسجد تراز در قم اشاره کرد و گفت: براساس گزارش سازمان تبلیغات دو سوم مساجد کشور فاقد امام جماعت فعال و تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مساجد شهر تهران تعطیل هستند و یا امام جماعت ندارند و این یک مسئله‌ای است که باید حل شود، افزود: پیامبر اسلام(ص) تحول عظیمی ایجاد کرد و براساس روایتی که در تحف‌العقول از پیامبر(ص) وجود دارد، رمز موفقیت در مساجد ۹ مورد است.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه به این رموز اشاره و تصریح کرد: نخستین رمز موفقیت اخلاص است. انسان مخلص در تشویق و تنبیه نه گم می‌شود و نه عقب می‌کشد. اگر انسان برای خداوند مسجدداری کرد این مسائل بر روی او تأثیر ندارد. دومین مورد میانه‌روی و اعتدال است در تمام امور یا از کُند روی یا تندروی ضربه خورده‌ایم، قرآن همواره بر اعتدال تأکید دارد و اعتدال، فرهنگ حاکم بر قرآن است. ارکان مسجد کار را به دست بگیرند اما با جوانان هم تعامل کنند. ضرورتی ندارد امام جماعت در همه امور مسجد دخالت کند. اظهارنظر کنید اما از دخالت بپرهیزید.

این استاد حوزه علمیه عدالت را سومین رمز موفقیت در مسجد دانست و با بیان اینکه امام جماعت باید در گفتار خود عدالت داشته باشد، اظهار کرد: چهارمین راز موفقیت عفو است و هر کسی بدی کرد ببخشید. پنجمین راز وصل شدن به کسی که قطع ارتباط کرده و ششمین راز اعطا کردن به کسی است که محروم مانده است.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جماعات یک محله باید با هم ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: امام جماعت باید مردمی باشد باید اُذُن باشد یعنی گوش دهد مخصوصاً به جوان‌تر‌ها و نسبت به صحبت‌هایی که می‌شنود به آنهایی که می‌تواند عمل کند و آنهایی که را نمی‌تواند، توضیح دهد.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه براساس گفته پیامبر(ص) حرف، نگاه و سکوت ما باید معنادار باشد، افزود: وقت سکوت باید فکر کرد، وقتی نگاه باید عبرت بگیریم و وقتی حرف می‌زنیم به یاد خداوند باشیم.

وی با توصیه به ارکان مسجد و ائمه جماعات برای اهتمام به امر مطالعه به‌ویژه کتاب‌های کوتاه تفسیری، میزان الحکمه، سفینة البحار و...، اظهار کرد: امام جماعت بین دو نماز پنج دقیقه یک مسئله شرعی، یک حدیث و یک نکته تاریخی حتماً بیان کند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه بعضی منبرها بسیار ضعیف است که در بین منبرهای بانوان هم دیده می‌شود، بر خواندن مقتل‌های خوب تأکید کرد و گفت: تفاسیر بسیار خوبی وجود دارد که باید برای جاذبه از آنها استفاده کرد زیرا مردم دنبال مطالب هستند.

وی ادامه داد: ائمه جماعات باید به روز بوده و با هوش مصنوعی، مدیریت فضای مجازی، سایت‌های مختلف پرسش و پاسخ، مسائل متعدد اجتماعی، تاریخی و دینی آشنا بوده و کار کنند. اگر کار شود مردم هم استفاده می‌کنند. آیه «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» صرفاً برای فروشنده‌ها نیست بلکه برای کسانی که بی‌مطالعه به منبر هم می‌روند هم صدق می‌کند.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با تأکید بر اینکه روحانیون متوجه باشند که مداح نشوند، گفت: کار روحانیون طلبگی است و نباید جایی باشد که به‌عنوان مداح به مراسمی دعوت شوند. این یک ضرر است زیرا موجب می‌شود عده‌ای به‌جای درس خواندن به سمت مداحی بروند. حتماً دقت داشته باشید معمم نباید کارش مداحی شود بلکه باید منبر برود و حدیث بخواند.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 شهريور 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode