ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 ارديبهشت 1390     |     کد : 18815

بازي‌هاي رايانه‌اي سياسي همراه با سرگرمي مي‌آيند

آيين گشايش نخستين جشنواره و نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي تهران، شامگاه پنجشنبه، در تالار مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

آيين گشايش نخستين جشنواره و نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي تهران، شامگاه پنجشنبه، در تالار مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

در اين جشنواره و نمايشگاه، بيش از 70 شركت و 246 اثر توليدي داخلي در بخش‌هاي اصلي و جنبي حضور دارند.

عليرضا مخبردزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حميد شاه‌آبادي، معاون هنري وزير ارشاد از مسوولان حاضر در مراسم افتتاحيه بودند.


در ابتداي اين مراسم، مخبردزفولي طي سخناني توليد بازي‌هاي سياسي در كنار بازي‌هاي مفرح را يكي از مهم‌ترين وظايف صنعت بازي كشور دانست و افزود: در حال حاضر جرياني در نظام سلطه وجود دارد كه با استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي، مسلمانان را تروريست خطاب مي‌كند و قصد دارد اين مطلب را به جوانان و نوجوانانمان القا كند. چرا وقتي آنها اين‌گونه رفتار مي‌كنند، ما با آن مقابله نكنيم و ضمن سرگرم ساختن مخاطبان به آنان بينش سياسي ندهيم. او ايجاد و تقويت افتخارملي را يكي ديگر از وظايف توليدكنندگان بازي‌هاي رايانه‌اي دانست و افزود: توقع ما به عنوان شوراي عالي انقلاب فرهنگي از بازي سازان و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي اين است كه پيشرفت‌هاي ما در زمينه انرژي هسته‌‌اي، سلول‌هاي بنيادي و فناوري‌هاي زيستي را انتقال دهند تا حس افتخار ملي را در كودكان و نوجوانان ما ايجاد كنند.

بهروز مينايي، دبير اين جشنواره و نمايشگاه نيز با بيان اين كه اكنون ايران به عنوان قطب بازي‌سازي منطقه خاورميانه مطرح است، تصريح كرد: پس از گذشت 3 سال از تاسيس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي اكنون حدود 250 اثر به جشنواره‌ بازي‌هاي رايانه‌اي رسيده است كه با اين تعداد توليد و فناوري كه به آن دست پيدا كرده‌ايم، اكنون به عنوان قطب بازي سازي منطقه به حساب مي‌آييم.

استقبال مردم از نمايشگاه


عصر جمعه در دومين روز برگزاري نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي وقتي به برج ميلاد رفتيم، پيش از هر چيز ديگر، استقبال مردم از اين جشنواره به چشم مي‌آمد. مراجعه‌كنندگان زيادي كه بخش عمده آنان را نوجوانان تشكيل مي‌دادند پشت شيشه‌هاي سرسراي سالن همايش‌هاي برج ميلاد به انتظار ورود ايستاده بودند به زحمت توانستيم به نمايشگاه وارد شويم و با چند نفر از هنرمندان و كارشناسان اين حوزه گفت‌وگو كنيم.

در حالي كه سروصداي انبوه علاقه‌مندان، محيط نمايشگاه را آكنده ساخته بود و تنها با فرياد مي‌توانستيم حرفمان را به طرف مقابل برسانيم، به چند غرفه مراجعه كرديم و نظر كارگردانان و تهيه‌كنندگان را درباره سخنان مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با ضرورت رويكرد‌هاي سياسي در بازي‌هاي رايانه‌اي جويا شديم. مرتضي رضايي كه مديريت و كارگرداني بازي رايانه‌اي مير مهنا را به عهده داشته است، در اين باره به «جام‌جم» گفت: اول از همه بايد بدانيم كه بازي‌هاي رايانه‌اي براي سرگرم كردن مردم و بويژه نوجوانان توليد مي‌شوند و براي همين هر هدفي را كه دنبال مي‌كنيم، نبايد به سمتي برويم كه وجه مفرح بودن اين بازي‌ها را زير سايه قرار دهد.

اين هنرمند كه بازي تركمانچاي را نيز در دست توليد دارد، افزود: وقتي ما سراغ جنگ‌هاي ايران و روسيه مي‌رويم و مبارزات عباس ميرزا و سپاه ايران را به تصوير مي‌كشيم، اين اثر بي شك كاركرد سياسي هم مي‌يابد و به نسل‌هاي امروز هشدار مي‌دهد كه چگونه بايد از ميهن خود در برابر زياده خواهي بيگانگان دفاع كنيم.

افتخارات ملي و ديني

بهرام برقعي، ديگر سازنده بازي‌هاي رايانه‌اي است كه وقتي موضوع گزارش را با او در ميان گذاشتيم، پاسخ داد: بازي‌هاي رايانه‌اي با فيلم تفاوت دارند و نمي‌توان همان رويكرد را در آنها دنبال كرد.

با اين حال وقتي سراغ تاريخ ايران يا اسلام مي‌رويم، علاوه بر سرگرم كردن مخاطب، نوعي علاقه‌مندي و آگاهي نسبت به گذشته پرافتخارشان در آنان به وجود مي‌آوريم كه نوعي واكسيناسيون در برابر فرهنگ‌هاي بيگانه است.

البته اين هنرمند كه بازي‌هاي قلب سيمرغ و سياره ميترا را هم در كارنامه خود دارد، تاكيد مي‌كند كه در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي نبايد محتوا را چنان جهت‌دهي كنيم كه بر وجه سرگرم كنندگي كار غلبه كند و باعث دور شدن مخاطب شود.

فرهنگ و ادبيات ايراني

اميرحسين فصيحي، سومين فعال حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي است كه در برج ميلاد به سراغش مي‌رويم. او درباره بازي گرشاسب خود كه اين روزها فروش خوبي دارد، توضيح داد: اساطير، تاريخ و ادبيات ايران بهترين منابعي است كه مي‌توان به سراغ آنها رفت. در اين صورت هم ناخواسته توانسته‌ايم با بازي‌هاي غربي مقابله كنيم كه شايد بتوان به آن از منظر سياسي هم نگاه كرد.

او ادامه داد: هنرمندان و فناوران ما به آن درجه از تبحر رسيده‌اند كه مي‌توان اميدوار بود با پشتيباني مناسب دولت، در آينده وارد بازار رقابت با شركت‌هاي غربي شويم و مخاطبان جهاني بيابيم ؛ كاري كه البته سخت است، اما دور از انتظار نيست.


نوشته شده در   شنبه 10 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode