ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 ارديبهشت 1390     |     کد : 18516

تداوم اعتراض‌ها به رفتار خشونت‌بار در بحرين

همزمان با افزايش جنايات آل‌سعود و آل‌خليفه در بحرين، حركت‌هاي خودجوش مردم ايران در حمايت از مردم بحرين وارد دور جديد شده و بالا گرفته است.

همزمان با افزايش جنايات آل‌سعود و آل‌خليفه در بحرين، حركت‌هاي خودجوش مردم ايران در حمايت از مردم بحرين وارد دور جديد شده و بالا گرفته است.

بنابر گزارش‌هاي موجود، دانشجويان متعددي از روز پنجشنبه در مقابل سفارت عربستان در تهران تحصن كرده‌اند، نيروهاي عربستان همچنان با كمك دولت بحرين به تخريب مساجد در بحرين ادامه مي‌دهند. اين تحصن صبح جمعه نيز براي دومين روز پياپي ادامه يافت و توسط تجمع‌كنندگان دعاي ندبه براي آزادي بحرين قرائت شد. تحصن دانشجويان 3 روزه بوده و امروز نيز در حالي برگزار مي‌شود كه به گفته سخنگوي شوراي متحصنان مقابل سفارت عربستان، دانشجويان آمادگي خود را براي حضور استشهادي در بحرين اعلام كرده‌اند. همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در جمع دانشجويان حضور يافتند و از حركت آنان حمايت به عمل آوردند.

از سوي ديگر دانشجوياني از سراسر كشور ضمن تحصن در بوشهر، سوار بر 2 لنج راهي بحرين شدند و البته حوالي ظهر جمعه به بوشهر بازگشتند.

بنابر گزارش فارس، در هر يك از اين 2 لنج 70 دانشجو به نمايندگي از اكثر دانشگاه‌هاي سراسر كشور حضور داشتند.

تحصن اين دانشجويان در اعتراض به كشتار وحشيانه مردم مظلوم و بي‌دفاع بحرين توسط آل‌سعود و آل‌خليفه صورت گرفت و اين جمع دانشجويي هدف از حركت خود به سوي بحرين را حضور در كنار مردم بي‌دفاع اين كشور عنوان كردند.

اما در حالي كه ملت‌هاي مسلمان نسبت به جنايات شكل گرفته در بحرين بي‌تفاوت نيستند، دولت اين كشور در اقدامي خصمانه از ايران به خاطر آنچه دخالت در امور داخلي خواند، به سازمان ملل شكايت كرد.

اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين منامه، تهران را متهم به اين امر كرده بود حال آن كه ايران سركوب مردم معترض بحرين را محكوم كرده و با حضور نيروهاي نظامي عربستان و امارات متحده عربي براي كمك به سركوب معترضان، به سه مرجع بين‌المللي از جمله شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كرده است. پس از آن بود كه تنش در روابط دو كشور به وجود آمد و دو كشور سفراي خود را از تهران و منامه فراخواندند.

ادعاي دخالت ايران در امور داخلي كشورهاي عربي در شرايطي مطرح مي‌شود كه اين كشورها درگير موجي از اعتراضات مردمي هستند كه اتفاقا زنگ آغاز آنها از كشورهايي چون تونس و مصر بود كه حكام آنها داراي روابط حسنه‌اي با ايران نبودند.

اما همزمان با اين‌كه منامه شكايت خود از تهران را تسليم سازمان ملل كرد، وزير خارجه امارات نيز در اظهاراتي گستاخانه، از جمهوري اسلامي ايران خواست تا از دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي منطقه بپرهيزد.

شيخ عبدالله بن زايد آل‌نهيان وزير خارجه امارات متحده عربي طي اظهاراتي در يك كنفرانس خبري در ابوظبي با اشاره به اين موضوع مدعي شد:‌ ايران بايد به وحدت و حاكميت ملي كشورهاي عربي خليج فارس احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلي آنها بپرهيزد.

اغلب ناظران در ايران بر اين گمانند كه حكام كشورهاي عربي منطقه براي فرافكني و گريز از انجام اصلاحاتي كه خواست مردم اين كشورهاست، با منتسب كردن ناآرامي‌ها به دخالت ايران در امور خود مي‌خواهند مخالفان را عناصري وابسته به ايران جلوه دهند تا كار سركوب براي آنها از طريق جلب حمايت قدرت‌هاي استكباري تسهيل شود.

ايران مقابله به مثل خواهد كرد

در همين راستا اظهاراتي مبني بر اين‌كه بحرين احتمالا سفارت ايران را در منامه تعطيل كند، شنيده مي‌شود. در واقع نمايندگان مجلس بحرين طرحي را آماده كرده اند كه بر اساس آن سفارت ايران در بحرين مصادره خواهد شد و زمين آن در اختيار يكي از وزارتخانه‌ها يا شوراي حكومتي اين كشور قرار خواهد گرفت.

سبحاني‌نيا، نماينده مجلس شوراي اسلامي ايران در واكنش به اين طرح‌ از بررسي تعطيلي سفارت بحرين در تهران در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد.

به گزارش مهر، وي با تاكيد بر اين‌كه‌ «در صورتي كه بحرين، اين طرح را اجرايي كند، بدون شك عكس‌العمل حداقلي ايران،‌ مقابله به مثل خواهد بود»، خاطرنشان كرد: ايران بايد عكس‎العملي مناسب و جدي عليه اين اقدام بحرين داشته باشد، و اگر بحرين چنين اقدامي را به دليل فشارهاي آمريكا و كشورهاي غربي عملي كند، دست به اشتباه جبران‌ناپذيري زده است.

عضو هيات رئيسه مجلس،‌ گفت: بحرين و برخي ديگر از كشورهاي عربي بايد بدانند كه تاثير گرفتن از آمريكا و كشورهاي غربي،‌ نفعي براي آنان نخواهد داشت .

قرآن‌سوزان مسلمان نيستند


در همين حال يك مرجع تقليد شيعيان با اشاره به آتش زدن قرآن كريم در بحرين توسط نيروهاي آل‌سعود و آل‌خليفه با بيان اين كه كسي كه قرآن را آتش مي‌زند، مسلمان نيست بلكه گرفتار و برده استكبار و صهيونيست و آمريكا شده است، گفت: كافر بودن آل‌سعود و آل‌خليفه محرز است.

آيت‌الله جوادي‌آملي شامگاه پنجشنبه در ديدار تعدادي از علماي بحرين، پس از استماع گزارشي از جنايات آل‌سعود و آل‌خليفه در بحرين از جمله تخريب مساجد و آتش زدن قرآن كريم، كشتار مردم مظلوم، دستگيري چهره‌هاي تاثيرگذار بحرين و زنداني كردن آنها، ممنوعيت عزاداري براي حضرت فاطمه زهرا(س) و...، تاسف و تاثر عميق خود را در قبال اين جنايت‌ها اعلام كرد و اين مصيبت را به ساحت مقدس حضرت ولي عصر(عج) و حضرت فاطمه زهرا(س) تسليت گفت .اين استاد برجسته حوزه حمايت از مردم مظلوم بحرين را واجب دانست و تاكيد كرد: بر همه مسلمانان جهان واجب است كه مردم مظلوم بحرين را ياري كنند.

برگزاري تظاهرات جمعه قرآن در بحرين

به دنبال تداوم جنايات دولت بحرين كه با كمك سعودي‌ها عليه معترضان بحريني صورت مي‌گيرد، ائتلاف جوانان انقلابي اين كشور با فراخوان برگزاري تظاهراتي در سراسر بحرين با نام «جمعه قرآن» از مردم خواست تا فريب جنگ رواني رژيم آل‌خليفه را نخورند.

از سوي ديگر ، آخرين خبرها حاكي است كه تجمع‌هاي اعتراض‌آميزي نيز براي اعلام همبستگي با مردم بحرين در كشورهاي انگليس، استراليا، نيوزلند، عراق، لبنان، هند، ايران، آمريكا و عربستان سعودي برپا مي‌شود.

همچنين در پي تخريب مساجد و آتش زدن قرآن، علماي بحرين به رژيم آل‌خليفه ‌هشدار شديداللحني دادند. 4 نفر از علماي برجسته بحرين با صدور بيانيه‌اي به حاكمان اين كشور درباره تخريب مساجد و عبادتگاه‎ها، اهانت به قرآن كريم و حمله به حسينيه‌ها هشدار دادند و خواستار توقف فوري اقداماتي شدند كه زشت و خطرناك خواندند.

اين بيانيه را عبدالله الغريفي، جواد الوداعي، عبدالحسين الستري و عيسي احمد قاسم از علماي برجسته بحرين امضا كرده‌ و ضمن محكوم كردن اين بي‎حرمتي‌ها و سلب آزادي اديان از جهانيان خواسته‌اند تا واكنش مناسب نشان داده و بشدت آن را محكوم كنند.

مريم جمشيدي / گروه سياسي


نوشته شده در   شنبه 3 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode