ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390     |     کد : 18438

انتشار 3 ميليون جلد كتاب درباره سعدي

اول ارديبهشت در تقويم فرهنگي كشور روز مهمي است؛ روزي كه مصادف با درگذشت 3 شاعر تاثيرگذار و پرمخاطب زبان فارسي يعني اقبال لاهوري، سهراب سپهري و ملك‌الشعراي بهار است و در كنار آن، اين روز به نام يكي از مفاخر جهاني فرهنگ و ادب ايران، سعدي شيرازي هم نامگذاري شده است.

 
اول ارديبهشت در تقويم فرهنگي كشور روز مهمي است؛ روزي كه مصادف با درگذشت 3 شاعر تاثيرگذار و پرمخاطب زبان فارسي يعني اقبال لاهوري، سهراب سپهري و ملك‌الشعراي بهار است و در كنار آن، اين روز به نام يكي از مفاخر جهاني فرهنگ و ادب ايران، سعدي شيرازي هم نامگذاري شده است.

امروز 2 شهر كاشان و شيراز، ميزبان علاقه‌مندان به ادبيات فارسي هستند؛ گرچه مراسمي كه در شيراز و براي بزرگداشت سعدي برپا مي‌شود، شكوه و جلوه‌اي ويژه دارد و بزرگداشت استاد سخن در مقايسه با همتاي معاصرش سهراب، ابعادي گسترده‌تر، رسمي‌تر و البته جهاني دارد.

غريبي بهار

شامگاه گذشته سعديه شيراز و مشهد اردهال كاشان با حضور مردم و جمعي از مديران استاني و كشوري گلباران شد و عاشقان سهراب و سعدي در مزار آنها حضور يافتند؛ گرچه در اين ميان به نظر مي‌رسد ملك‌الشعراي بهار در ظهيرالدوله پايتخت از همه غريب‌تر بود.

سال 90 پنجمين سال از دهه سعدي‌شناسي است؛ دهه‌اي كه توسط مركز سعدي‌شناسي ايران برنامه‌هايش در سال 85 آغاز شد و تا سال 95 هم ادامه دارد و بر اين اساس هر سال با يك رويكرد خاص به شخصيت و آثار سعدي پرداخته مي‌شود كه امسال به قصايد او اختصاص دارد.

انتشار حدود 3 ميليون جلد كتاب

در همين رابطه، كورش كمالي سروستاني، مدير مركز سعدي‌شناسي در گفت‌وگو با «جام‌جم» از حضور استاداني همچون اصغر دادبه، ضياء موحد، ميرجلال‌الدين كزازي، حسن بلخاري، محمود فتوحي و... در همايش بزرگداشت سعدي خبر داد و گفت: نشست‌هاي علمي امروز در تالار همايش‌هاي مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس برگزار مي‌شود.

وي به ارائه نتايج و آمار يك پژوهش درباره آثار سعدي اشاره كرد و گفت: براساس تحقيقات صورت گرفته در دهه گذشته يعني از سال 79 تا 89 آمار چاپ كتاب‌هاي سعدي را در تقسيم‌بندي‌هاي مختلف شعري‌اش به دست آورده‌ايم كه در مجموع 2 ميليون و 778 هزار جلد كتاب در رابطه با آثار سعدي منتشر شده است.

كمالي سروستاني افزود: پرچاپ‌ترين كتاب‌ها كليات سعدي بوده است و پس از آن، بوستان و غزليات اين شاعر جاي گرفته‌اند.

توليد 2 سريال درباره سعدي

امسال صداوسيماي مركز فارس هم با دست پر به بزرگداشت شيخ اجل مي‌آيد و قرار است 2 مجموعه تلويزيوني درباره سعدي شيرازي بزودي آماده پخش شود.

آن‌طور كه خبرگزاري مهر گزارش كرده است، اين دو مجموعه انيميشن با عنوان‌هاي «سفرهاي سعدي» و «حكايات سعدي؛ شيرين‌تر از قند» از سوي شبكه فارس در دست توليد قرار دارند.

مجموعه انيميشن سفرهاي سعدي با تكنيك دوبعدي دستي و مخاطب آن نيز نوجوانان و بزرگسالان است. اين مجموعه در 30 قسمت 22 دقيقه‌اي با ساختاري داستاني طراحي شده است. به اين ترتيب كه زندگي سعدي به عنوان شخصيت اصلي داستان در هر قصه كه دربرگيرنده دوران كودكي، نوجواني، جواني و بزرگسالي او و سفرهاي 30ساله‌اش است، روايت مي‌شود.

مجموعه حكايات سعدي؛ شيرين‌تر از قند هم از توليدات فاخر انيميشن محسوب مي‌شود كه شامل حكايت‌هاي شيرين و پندآموز گلستان سعدي است كه در 26 قسمت 12 دقيقه‌اي (سه‌بعدي رايانه‌اي) در مركز فارس توليد شده است.

متوقف ماندن مجتمع فرهنگي سعدي

اما در اين روز از كنار متوقف ماندن مجتمع فرهنگي سعدي در شيراز هم نمي‌شود بسادگي گذشت؛‌ پروژه‌اي كه كتابخانه تخصصي، موزه سعدي و... را دربر مي‌گيرد و از 3سال پيش وارد فاز اجرايي شد اما همچنان در مراحل اوليه اجراي كار قرار دارد.

اعتبار اوليه اين پروژه در زمان تصويب حدود 700ميليون تومان بود كه پس از آن با افزايشي دو برابري به 5/1 ميليارد تومان هم رسيد.

به گفته معاون عمراني استاندار فارس، تذكر لازم براي تسريع در مراحل ساخت مجتمع فرهنگي سعدي داده شده است و بزودي ضمن كنترل مجدد قراردادها، زمان نهايي كار اطلاع‌رساني خواهد شد.

عبدالله حسيني گفته است: آرامگاه سعدي در حجم عظيمي از محروميت‌ها روزگار مي‌گذراند كه بايد با تخصيص اعتبارات ملي براي رفع مشكلات اطراف آرامگاه و توسعه همه‌جانبه محدوده آرامگاه سعدي اقدام شود.

سينا علي‌محمدي /‌ گروه فرهنگ و هنر 


نوشته شده در   پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode