ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 فروردين 1390     |     کد : 17896

غزال ايراني، نسل پيشرفته خودروي خورشيدي

نخستين نمونه پيشرفته از نسل خودروهاي خورشيدي در كشور در قالب خودروي غزال ايراني 2 رونمايي شد.

نخستين نمونه پيشرفته از نسل خودروهاي خورشيدي در كشور در قالب خودروي غزال ايراني 2 رونمايي شد. محققان پرديس دانشكده‌هاي فني دانشگاه تهران پس از حدود 4 سال تلاش پياپي موفق به ارتقاي خودروي خورشيدي غزال ايراني و ساخت نمونه پيشرفته اين خودرو در قالب خودروي خورشيدي غزال ايراني 2 شده‌اند كه نخستين نمونه پيشرفته از نسل خودروهاي خورشيدي در كشور محسوب مي‌شود.
اين خودروي خورشيدي كه در واقع نخستين نمونه پيشرفته از نسل خودروهاي خورشيدي در كشور محسوب مي‌شود از طراحي پيشرفته آيروديناميك و ساخت بدنه با فناوري پيشرفته بهره مي‌برد و تنها 150 كيلوگرم وزن دارد. اهميت دستيابي به اين پيشرفت علمي و فني برجسته براي كشور، باعث شد تا مراسم رونمايي رسمي از اين خودرو و انجام تست‌هاي حركتي و فني خودروي آن با حضور جمعي از مسوولان و علاقه‌مندان در دانشگاه تهران برگزار شود.

غزال ايراني 1 اولين خودروي خورشيدي ايران و خاورميانه بود كه توسط تيمي از دانشجويان و استادان بخش مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران در سال 84 طراحي و رونمايي شد. غزال ايراني خودرويي تك‌سرنشين بود كه 5 متر طول، 8‌/‌1 مترعرض و يك متر ارتفاع از سطح زمين داشت و از قابليت سرعت يكصد كيلومتر در ساعت يا بيشتر برخوردار بود. سطح رويي اين خودرو با سلول‌هاي خورشيدي با بهره بالاي 5‌/‌8 مترمربع پوشانده شده بود كه تشعشعات خورشيدي توسط اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ Li-Ion درون خودرو ذخيره مي‌شد و حدود 250 كيلوگرم وزن داشت.

به گفته طراحان، غزال ايراني 2 از هر نظر با غزال ايراني 1 متفاوت است؛ چرا كه اين خودروي خورشيدي جديد، نسبت به نمونه قبلي حدود 100 كيلوگرم كاهش وزن داشته و از لحاظ طراحي آيروديناميك به طور كلي با خودروي قبلي متفاوت است و موتوري كه روي آن نصب شده راندمان بسيار بالاتري دارد. براي كاهش وزن و افزايش استحكام خودرو در «غزال ايراني 2» به جاي فولاد از فيبر كربن و سازه‌هاي مخصوصي شبيه لانه زنبور استفاده شده است.

همچنين بازده سلول‌هاي خورشيدي براي غزال ايراني 2حدود 22 درصد است، در حالي كه اين بازده براي غزال ايراني 1 حدود 17 درصد بود. افزايش راندمان سلول‌هاي خورشيدي، استفاده از موتور برقي جريان مستقيم، استفاده از كنترلر قابل برنامه‌ريزي و بهينه‌سازي مواد در بخش‌هاي ‌بدنه، شاسي، تعليق، فرمان، مدارها و سيستم‌هاي برقي از‌جمله ويژگي‌هاي خودروي خورشيدي غزال 2 است.

بهاره صفوي / گروه دانش 


نوشته شده در   دوشنبه 22 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode