ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 فروردين 1390     |     کد : 17285

طرز تهيه عدس پلو با كوفته ‌ريزه

ابتدا برنج را خوب شسته، خيس مي‌كنيم و نمك مي‌زنيم و چند ساعت مي‌گذاريم بماند. عدس را از قبل كمي خيس مي كنيم.

مواد لازم براي چهار نفر:

گوشت چرخ كرده=۴۰۰ گرم
برنج=۴۵۰ گرم (سه پيمانه)
عدس= ۲۰۰ گرم
كشمش پلويي=۱۰۰ گرم
پياز= يك عدد
زيره‌ سياه= يك قاشق غذاخوري
پياز داغ=سه قاشق غذاخوري
زعفران حل شده= به مقدار لازم
نمك و زردچوبه و فلفل= به مقدار لازم

طرز تهيه:

ابتدا برنج را خوب شسته، خيس مي‌كنيم و نمك مي‌زنيم و چند ساعت مي‌گذاريم بماند. عدس را از قبل كمي خيس مي كنيم. سپس آب آن را خالي كرده و در ظرفي ريخته و با يك ليوان آب تازه مي‌گذاريم بپزد تا آب آن كاملا خشك شود. پياز را رنده كرده و با گوشت مخلوط مي‌كنيم و به آن نمك و زردچوبه و فلفل و كمي از زيره سياه را اضافه كرده و خوب ورز مي‌دهيم.

سپس از مخلوط گوشت به مقدار يك فندق برمي‌داريم و در دست گرد مي‌كنيم تا به شكل كوفته‌ريزه (يا كوفته قلقلي) درآيد. كمي روغن در تابه ريخته و با حرارت زياد كوفته ‌ريزه‌ها را سريع سرخ مي‌كنيم. كوفته ‌ريزه ‌ها را كم ‌كم داخل تابه مي‌ريزيم، چون اگر همه را با هم بريزيم، گوشت آب مي‌اندازد. كشمش‌ها را هم با پياز داغ كمي تفت مي‌دهيم. وقتي كه همه ي مواد آماده شد، كنار مي‌گذاريم.

سپس برنج را آب‌كش مي كنيم. ته قابلمه ي برنج، كمي روغن مي‌ريزيم و ته ديگ (مثل نان يا سيب زميني) مي‌گذاريم. سپس مقداري از برنج را ريخته و روي آن كمي زعفران مي‌دهيم و كمي از عدس، كوفته ريزه، كشمش و زيره مي‌ريزيم. همين كار را تكرار مي‌كنيم تا همه ي مواد داخل قابلمه ريخته شوند. سپس برنج را دم مي‌كنيم. بعد از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقيقه عدس پلو آماده است. روي آن روغن داغ مي‌دهيم و در ظرف مي‌كشيم.

نكات :
- براي اين‌كه برنج خوب به عمل آيد، موقع خيساندن، به آن نمك فراوان بزنيد. ولي موقع پخت آب برنج را خالي كرده و يكي دوبار با آب سرد بشوييد تا نمك اضافه آن شسته شود، ولي نبايد كاملا بدون نمك شود(كمي خوش نمك باشد.) البته اين كار براي برنج آب‌كش شده است نه برنج كته و پلوپزي.

- استفاده از زيره باعث مي‌شود بوي ضخم گوشت گرفته شود و كوفته‌ ريزه خوش‌مزه شود.

- نكته مهم در آشپزي براي بهتر شدن غذا، دقت،حوصله و مهم‌تر از آن استفاده از مواد اوليه خوب است. در مورد استفاده از زعفران، خسيس نباشيد و هيچ‌وقت رنگ خوراكي را جاي‌گزين آن نكنيد. اول به اين علت كه زعفران خاصيت شادي‌بخش دارد و بسيار مفيد است و حتما در غذاهايتان از آن استفاده كنيد. علاوه بر آن رنگ خوراكي، عطر و بو و حتي رنگ زعفران را ندارد و باعث خراب شدن غذا مي‌شود.

- براي ته‌ديگ، مي توانيد كمي روغن ته قابلمه ريخته و روي آن كمي كنجد بريزيد و نان لواش را روي آن بگذاريد. ته‌ديگ به صورت نان كنجدي درست مي شود كه بسيار خوش‌مزه است. 


نوشته شده در   سه شنبه 9 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode