ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 اسفند 1389     |     کد : 16099

مخالفان قذافي دولت موقت تشكيل دادند

شوراي امنيت تصويب كرد قذافي به اتهام ارتكاب جنايت عليه بشريت محاكمه شود .

شوراي امنيت تصويب كرد قذافي به اتهام ارتكاب جنايت عليه بشريت محاكمه شود .
مخالفان قذافي دولت موقت تشكيل دادند .
شوراي امنيت عصر شنبه پس از ساعت‌ها مذاكره با تصويب قطعنامه‌اي دارايي‌هاي سرهنگ معمر قذافي، 5 نفر از فرزندان او و 17تن از نزديكانش را مسدود كرد. اعضاي اين شورا همچنين ساعت‌ها بر سر نحوه برخورد با سركوب خشونت‌بار معترضان در ليبي بحث كردند. در نهايت هر 15 عضو شوراي امنيت بر سر محاكمه قذافي در دادگاه بين‌المللي جزايي به اتهام ارتكاب جنايت عليه بشريت، به توافق رسيدند. علاوه بر اين، قطعنامه شماره 1970 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ليبي را تحريم تسليحاتي كرده است. در اين قطعنامه همچنين از ليبي خواسته شده تا اجازه ورود كمك‌هاي بشردوستانه به اين كشور داده شود. بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد روز جمعه از شوراي امنيت خواسته بود به سرعت و به طور قاطع در برابر سركوب مخالفان و نقض جدي حقوق بشر در ليبي واكنش نشان دهد. او هشدار داد: در چنين شرايطي از دست رفتن زمان به معناي از دست رفتن جان مردم است.
وي شمار قربانيان درگيري هاي ليبي را بيش از يكهزار نفر بيان كرد اما ناظران از مرگ حدود 3 هزار نفر سخن مي گويند.

ابراهيم دباشي، معاون هيات نمايندگي ليبي در سازمان ملل كه به مخالفان پيوسته است، پس از صدور قطعنامه 1970 شوراي امنيت گفت: تحريم‌هاي اعمال شده عليه سرهنگ قذافي به مردم كشورش روحيه خواهد داد. از سوي ديگر آسوشيتدپرس اعلام كرد، باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا نيز گفته است كه قذافي بايد هم‌اكنون برود. اين اظهارات اوباما روز شنبه در گفت‌وگوي تلفني با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان مطرح شد. همچنين به نوشته روزنامه اينديپندنت، توني بلر، نخست‌وزير اسبق انگليس و نماينده ويژه كميته چهارجانبه صلح خاورميانه كه در روزهاي اخير به دليل پيشنهاد همكاري و دوستي به معمر قذافي در 7 سال پيش بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است، طي دو تماس تلفني از رهبر ليبي خواست كشتن معترضان ضددولتي را متوقف كند.

تشكيل دولت موقت از سوي مخالفان

در يك تحول ديگر مصطفي عبدالجليل، وزير سابق دادگستري ليبي از تشكيل دولت موقت از سوي مخالفان در شهر بنغازي واقع در 1000 كيلومتري شرق طرابلس خبر داد. وي اظهار كرد: من رياست اين دولت را در شهر بنغازي به دست گرفته ام. عبدالجليل تاكيد كرد: توجه به حوادثي كه در ليبي صورت مي‌گيرد، بسيار ضروري است. وزير سابق دادگستري ليبي همچنين عنوان كرد: شرايط كنوني براي تسويه حساب‌هاي گذشته مناسب نيست. ما آمادگي بخشيدن قبيله معمر قذافي رهبر ليبي را داريم. وي افزود: قذافي به تنهايي مسووليت جنايت‌هاي به وقوع پيوسته در ليبي را به عهده دارد. عبدالجليل پيشتر استعفاي خود را در پي اعمال خشونت عليه تظاهركنندگان در ليبي ارائه داده بود. عبدالجليل با تاكيد بر حفظ لزوم وحدت اراضي ليبي عنوان داشت كه اين كشور كشوري آزاد است. در همين راستا، سفراي مستعفي ليبي در سازمان ملل متحد و آمريكا از اين طرح حمايت كرده‌اند.

اوضاع متشنج ليبي

در حالي كه قطعنامه‌هاي بين‌المللي عليه قذافي و رژيمش صادر مي‌شود، اوضاع نابساماني بر اين كشور حكمفرماست و هر روز بر تعداد كشته‌شدگان افزوده مي‌شود. به گزارش الجزيره، يك شاهد عيني اعلام كرد:‌ مزدوران معمر قذافي از آتشبار سنگين عليه مردم در ميدان الشهدا در الزاويه استفاده كرده و به طور بي‌هدف به ساكنان اين شهر تيراندازي كردند.

وي گفت: در اين حملات 50 غير نظامي در شهر الـزاويه واقع در 50 كيلومتري غرب طرابلس كشته و 50 نفــر ديگر زخمي و 30 نفر دستگير و به مكان نامشخصي برده شدند.

در تيراندازي طرفداران قذافي به غيرنظاميان در دو شهر ساحلي مصراته و صرمان نيز ده‌ها نفر زخمي شدند. منابع آگاه نيز عصر روز شنبه به شبكه العالم گفتند كه انقلابيون ليبي، شهر الخمس در 70 كيلومتري شرق طرابلس را به طور كامل به تصرف در آوردند. در همين حال، در شهر زواره واقع در 120 كيلومتري غرب طرابلس، اوضاع همچنان پرتنش است و نيروهاي طرفدار قذافي كنترل اين شهر را در دست دارند.

در حالي كه پيش از اين منابع خبري از سقوط طــرابلس به دست مخالفان و محاصره كاخ قذافي از سوي آنان خبر داده بود ، آخرين گزارش ها حكايت از كنترل دوباره اين شهر از سوي نيرو هاي وفادار به رهبر ليبي دارد، اگر چه درگيري ها در پايتخت همچنان ادامه دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 9 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode