ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 اسفند 1389     |     کد : 16024

گزارش متفاوت آژانس

نماينده كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارزيابي خود از گزارش جديد آژانس درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: ويژگي گزارش جديد مديركل آژانس اين است كه در آن براي اولين بار درخواست‌هاي آژانس و درخواست‌هاي شوراي امنيت از يكديگر تفكيك شده‌اند.

نماينده كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارزيابي خود از گزارش جديد آژانس درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: ويژگي گزارش جديد مديركل آژانس اين است كه در آن براي اولين بار درخواست‌هاي آژانس و درخواست‌هاي شوراي امنيت از يكديگر تفكيك شده‌اند.

علي‌اصغر سلطانيه، پس از انتشار گزارش فصلي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران در گفت‌وگو با فارس افزود: آژانس در آخرين گزارش خود براي بيست و ششمين بار، عدم انحراف فعاليت هسته‌اي كشورمان به اهداف ممنوعه را تاييد كرد كه اين خود سند ديگري بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان توسط آژانس محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: تفكيك درخواست‌هاي شوراي امنيت از خواسته‌هاي آژانس، اولين گام در جهت اصلاح نحوه گزارش‌دهي محسوب مي‌شود كه البته براساس خواسته كشورهاي عدم تعهد از مديركل محقق شده است.

نماينده كشورمان در آژانس گفت: در بخش اول گزارش يوكيا آمانو به وضوح مشخص شده است كه ايران به تمامي تعهدات خود، مطابق ان‌.پي.‌تي متعهد بوده و كاملا مشهود است كه نظارت كامل آژانس بر همه فعاليت‌ها بخصوص غني‌سازي نطنز در جريان است و لذا فعاليت‌ها بدون وقفه و زير نظارت آژانس ادامه دارد.وي خاطرنشان كرد: در اين گزارش، شفاف‌تر از هميشه تاكيد شده كه هيچ‌گونه فعاليت بازفرآوري در ايران وجود ندارد و لذا اظهارات قبلي ايران كاملا تاييد شده است.

بخش مورد اشاره سلطانيه كه در آن بر نبود فعاليت بازفرآوري در ايران تاكيد شده، بند 25 گزارش جديد آمانو را تشكيل مي‌دهد. در اين بند با اشاره به نظارت‌هاي صورت گرفته از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمده است: آژانس مي‌تواند در تاسيسات TRR و MIX و ساير تاسيساتي كه آژانس به آنها دسترسي دارد، تاييد كند كه هيچ‌گونه فعاليت مرتبط با باز‌فرآوري وجود ندارد.

همچنين براساس اين گزارش، ايران در حال حاضر 3606 كيلوگرم اورانيوم غني شده با غلظت 5/3 درصد و 6/43 كيلوگرم اورانيوم غني شده با غلظت حدود 20 درصد توليد كرده است.

گزارش‌دهي دوپهلو همچنان ادامه دارد

البته تمام بخش‌هاي گزارش جديد آمانو به‌اندازه اين بخش‌ها مثبت نيست و مديركل آژانس در بعضي از بخش‌ها همچون گذشته به صورت دوپهلو صحبت كرده و ايران را به نداشتن همكاري كافي با آژانس متهم كرده است.

در اين بخش‌ها كه ظاهرا همان بخش‌هايي است كه علي‌اصغر سلطانيه از آنها به عنوان بخش دوم گزارش و درخواست‌هاي مربوط به شوراي امنيت ياد كرده است، با ناديده انگاشته شدن همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس، ابهاماتي در مورد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان مطرح شده است.

توضيح سلطانيه درخصوص خروج سوخت از قلب نيروگاه بوشهر

سلطانيه همچنين در مورد بخشي از گزارش جديد آژانس كه از تصميم ايران براي خارج كردن مجتمع‌هاي سوخت از قلب راكتور نيروگاه اتمي بوشهر خبر مي‌دهد، توضيح داد.

در بند 42 از گزارش آمانو آمده است: در 23 فوريه 2011 (4اسفند)، ايران به آژانس اطلاع داد كه بايد مجتمع‌هاي سوخت را از قلب رآكتور خارج كند و آژانس و ايران درباره ضرورت تدابير پادماني توافق كرده‌اند.نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين زمينه به ايسنا گفت: براساس درخواست روسيه كه مسوول تكميل نيروگاه اتمي بوشهر است، سوخت داخل قلب رآكتور براي انجام برخي آزمايش‌ها و اقدامات فني براي مدتي از قلب خارج مي‌شود.وي با بيان اين‌كه پس از انجام آزمايش‌ها، سوخت مجددا در قلب رآكتور قرار مي‌گيرد، گفت: اين درخواست روسيه مورد موافقت ايران قرار گرفته است و با توجه به نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در روند راه‌اندازي و بهره‌برداري نيروگاه بوشهر، اين موضوع از سوي ايران به آژانس نيز اطلاع داده شده است و آژانس بر اين روند نظارت كامل دارد.سلطانيه تاكيد كرد: مسووليت كامل تكميل نيروگاه اتمي بوشهر با ايمني بالا، با روسيه است و ايران همواره ايمني نيروگاه را با بالاترين استانداردهاي جهاني در اولويت و مورد تاكيد قرار داده است.


نوشته شده در   يکشنبه 8 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode