ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 11 مرداد 1403
پنجشنبه 11 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 دي 1389     |     کد : 14047

سلمان فارسي؛ ديپلمات اسلامي پيامبر (ص)

حضرت رسول (ص) براي پبشبرد اهداف اسلامي، مأموريت ديپلماسي اسلامي و ارتباط با اديان مختلف را بر عهده سلمان فارسي گذاشت.

 حضرت رسول (ص) براي پبشبرد اهداف اسلامي، مأموريت ديپلماسي اسلامي و ارتباط با اديان مختلف را بر عهده سلمان فارسي گذاشت.

حجت‌الاسلام تقي دشتي، عضو پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: سلمان فارسي حلقه اتصال تمدن حقيقت‌جوي ايران با تمدن حقيقت ناب اسلامي است. به عبارتي، سلمان فارسي نمادي است از يك فرهنگ الهي‌گرا و يكتاپرستي ايران كه پس از جست‌وجوي بسيار به منبع شناخت الوهيت دست مي‌يابد. او حقيقتاً خود را در معرض منبع و منشأ‌ نور قرار مي‌دهد و بنا به فرموده حضرت رسول (ص) در شمار اهل‌بيت قرار مي‌گيرد.
وي افزود: حضرت سلمان سنبل گرايش به اهل‌بيت (ع) و صاحبان اصلي معرفت و قدرت الهي است؛ سلمان فارسي مانند اكثر ايرانيان از اهل بيت(ع) فاصله نگرفته‌اند و دائما گوش به فرمان مولايش حضرت علي (ع) داشت اين يكي از نكات بارز رفتاري حضرت سلمان است.
وي ادامه داد: قرابت و نزديكي سلمان فارسي به اهل‌بيت (ع) جالب توجه است. به عنوان مثال، اگر حضرت زهرا (س) كاري با خليفه و يا بيرون از خانه داشت؛ با حضرت سلمان در ميان مي‌گذاشت و او را محرم اسرار تلقي مي‌كرد.

* امام باقر (ع) از «سلمان فارسي» با عنوان «سلمان محمدي» ياد مي‌كرد

دشتي افزود: فردي خدمت امام محمد باقر (ع) رسيد و پرسيد كه چرا از سلمان فارسي تا اين حد با احترام ياد مي‌كنيد؟ حضرت در پاسخ فرمود: نگوييد سلمان فارسي بلكه بگوييد سلمان محمدي! دليل بسيار نام بردن از حضرت سلمان محمدي، سه خصلت ويژه حضرت سلمان است: نخست؛ خواسته مولايش اميرمومنان را به خواسته خود همواره مقدم مي‌داشت. دوم؛ اينكه به فقرا احترام مي‌گذاشت و سوم؛ دوستدار علم علما بود.
وي ادامه داد: امام صادق (ع) در رواياتي فرمودند: رسول خدا (ص) و علي (ع) به اسراري آگاه بودند و از آنجايي كه ديگران قدرت تحمل شنيدنش را نداشتند؛ به سلمان گفتند و او را مخزن‌الاسرار مي‌دانستند.
دشتي گفت: امام سجاد (ع) مي‌فرمايد: اگر ابوذر آنچه را كه از علم و معرفت در سينه سلمان انباشته بود، مي‌دانست، او را مي‌كشت و اين حديث نشان‌دهنده اوج مقام عرفاني حضرت سلمان بود.
وي در مورد نقش حضرت سلمان در تمدن اسلامي تصريح كرد: حضرت سلمان براي پبشبرد اهداف اسلامي با اديان مختلف و به دستور حضرت رسول (ص) ارتباط داشت و به اصطلاح مأمور ديپلماسي اسلامي بود. دومين مطلب اينكه حضرت سلمان با طرح و ايده جنگ خندق، اسلام را از يك شكست حتمي رهايي داد كه خدمت بزرگي براي پايداري اسلام بود.

* 4 هزار ايراني به واسطه دعوت سلمان فارسي مسلمان شدند

عضو پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: نكته جالب اين است كه حضرت سلمان در جنگ قادسيه كه براي دعوت ايرانيان به اسلام صورت گرفت، قبل از جنگ ايرانيان را به اسلام دعوت كرده كه با اين دعوت، حدود 4هزار نفر از سپاهيان ايران به سپاه مسلمانان در مدائن پيوستند. پس از اين نقش بود كه عمارت مدائن به حضرت سلمان واگذار شد.
وي ادامه داد: نكته مهم‌تر اينكه حضرت سلمان نقشي كه در معرفي اسلام ناب داشتند را تبليغ كردند. او هميشه ولايت حضرت علي را مورد تاكيد قرار مي‌داد و مطابق برخي نظرها، سلمان بنيانگذار تشيع در ايران است.
عضو هيئت علمي دانشگاه اديان در مورد ولايت‌پذيري سلمان فارسي گفت: بر اساس روايات امام صادق (ع) سلمان خواسته مولايش اميرالمؤمنين (ع) را همواره بر خواسته خويش هميشه مقدم مي‌داشت. همچنين سلمان در دوران قصب خلافت همواره همراه حضرت علي (ع) بودند و از معدود ياران دوران غربت امامت محسوب مي‌شد. جالب اينكه تعدادي ديگر مانند زبير نيز همراه حضرت علي (ع) بودند كه بعدها رو در روي حضرت قرار گرفتند اما سلمان تا آخرين لحظه عمر به ولايت وفادار ماند، براي اينكه حضرت علي را شناخته بودند و بصيرت شناخت حق را نيز داشت. بنابراين هرگز دست از حمايت حضرت علي (ع) بر نداشت. 


نوشته شده در   پنجشنبه 23 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode