ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 شهريور 1387     |     کد : 1149

تاسیس كتابخانه مركزی (ملی ) تبریز

پس از راه اندازی كتابخانه دولتی تربیت در سال 1300 هجری شمسی به همت محمد علی تربیت...

پس از راه اندازی كتابخانه دولتی تربیت در سال 1300 هجری شمسی به همت محمد علی تربیت ، در سال 1333 آقای علی دهقان مدیر كل فرهنگ وقت استان، پیشنهاد داد تا كتابخانه بزرگ و مناسبی با مساعدت مردم تاسیس شود. به همین منظور در جلسه ای در تاریخ 25/6/1333 با حضور تعدادی از افراد بصیر و خیر و علاقمندان به علم و دانش نظیر حاج محمد و حاج حسین نخجوانی، علی شربت زاده، حاج میرزا جعفر سلطان القرایی، حاج معصوم شیخ الاسلامی، علی نقی مولوی، عبدالعلی كارنگ و ... ضمن بیان ضرورت مسئله و اهمیت موضوع، نطفه ایجاد كتابخانه ملی تبریز را در این جلسه منعقد كرد.

آقای علی دهقان به همین منظور یك هزار و یكصد متر مربع زمین در مجاورت ارك تبریز، تقاطع خیابان امام و طالقانی فعلی، در اختیار هیئت موسس كتابخانه ملی قرار داد تا كار طراحی و ساخت این كتابخانه آغاز شود. بنابر این بلافاصله پس از این جلسه و جمع آوری كمك های مردمی وافراد خیر، كار ساخت و تاسیس كتابخانه ملی با نقشه ای مطابق با استانداردهای لازم آغاز شد و به سرعت پیش رفت و در سال 1335 به پایان رسید. در تیر ماه سال 1335 هجری – شمسی ساختمان كتابخانه با یك باب تالار مطالعه به طول 5/20 و عرض 10 متر و مخزن كتاب در سه طبقه و سالن كوچك و مخصوص كودكان و همچنین تالار دیگری برای سخنرانی ها و اجتماعات فرهنگی با هزاران جلد كتاب خریداری شده و اهدایی مردم برای استفاده مراجعین، مورد بهره برداری قرار گرفت و با اسقبال وصف نشدنی آحاد مردم كتابخوان مواجه شد.

آنچه در تاسیس كتابخانه ملی تبریز حائز اهمیت است اعانات بیدریغ مردمی بویژه خیرین فرهنگ دوست این شهر و تكمیل كل ساختمان بدون كمترین هزینه های دولتی بوده است. به همین منظور كتابخانه فوق به كتابخانه ملی تبریز موسوم شد.

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 11 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode