ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 مرداد 1395     |     کد : 105745

تهران - مسکو در مسیر همکاری‌های راهبردی

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشستی در باکو بر عزم خود برای گسترش و تعمیق همه‌جانبه به سوی روابط راهبردی تهران - مسکو تاکید کردند.


 
روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشستی در باکو بر عزم خود برای گسترش و تعمیق همه‌جانبه به سوی روابط راهبردی تهران - مسکو تاکید کردند.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این دیدار با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مسیر همکاری‌های راهبردی گام برمی‌دارند، تأکید کرد: تهران از گسترش و تعمیق روابط با مسکو استقبال می‌کند.

رییس‌ جمهور اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته روند روابط دو کشور رو به جلو و توسعه‌ای بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در تجارت دوجانبه باید به سمت کاهش تعرفه ها و تجارت آزاد حرکت نماییم، گفت: این مسیر باید در تجارت با اوراسیا ادامه یابد.

روحانی ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های روسی در کنار سایر شرکت‌های بین‌المللی در حوزه انرژی با ایران؛ به مذاکرات هسته‌ای اشاره و اظهار کرد: نقش روسیه در موفقیت این مذاکرات و اجرای دقیق و کامل تعهدات طرفین در برجام سازنده و مثبت بوده است.

جلوگیری از تغییر نام گروه‌های تروریستی

رییس‌ جمهوری در ادامه به موضوعات منطقه ای و از جمله سوریه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه گروه‌های تروریستی نباید اجازه یابند تا با تغییر نام به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهند، گفت: همکاری و همفکری خوبی بین ایران و روسیه در این زمینه وجود دارد که باید این مسیر را تا هدف نهایی و برقراری صلح و ثبات کامل در سوریه و منطقه ادامه دهیم.

رییس‌ جمهوری روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها بین دو کشور بویژه در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، صنعتی و حمل و نقل ، گفت: جهش در روابط دو کشور طی ماه‌های گذشته حاصل جدیت مقامات ایرانی بوده و در حوزه اقتصادی ، منجر به امضاء اسناد مهمی در زمینه روابط تجاری شده است. ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری جلسه کمیسیون همکاری‌های مشترک بین دو کشور تشکیل و همکاری‌ها در زمینه فنی و علمی گسترش یابد. رییس‌ جمهوری روسیه با اعلام حمایت از حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در اورآسیا برای تجارت آزاد، اظهار کرد: امیدواریم این مذاکرات تا پایان سال جاری انجام شود.

در این جلسه طرفین بر ضرورت همکاری ها در زمینه انرژی هسته‌ای، اجرای کامل و دقیق برجام و همچنین حفظ ماهیت تروریستی گروهک جبهه النصره تأکید کردند.

مذاکره؛ راه‌حل تمام مشکلات منطقه

رئیس‌جمهور همچنین دیروز طی سخنانی در نشست سه‌جانبه سران ایران، آذربایجان و روسیه، این نشست را فرصتی برای پیشبرد منافع مشترک دانست و تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا همه اختلافات و درگیری‌ها در این منطقه از طریق مذاکره و گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و تمام ظرفیت و توان خود را معطوف مقابله و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی کنیم.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی افزود: از آنجا که براساس اصول و موازین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه از اولویت برخوردار است، جمهوری اسلامی ایران از هر نوع ایده و ابتکاری برای افزایش تعامل و همکاری با همسایگان استقبال می‌کند.

روحانی، برگزاری این اجلاس را ایده و ابتکاری مثبت و ارزشمند دانست و تصریح کرد: بی‌شک برگزاری چنین نشستی در شرایط کنونی منطقه و جهان، با اتکا به روابط حسنه سه کشور و اراده موجود برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط، از اهمیتی مضاعف برخوردار است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: از آنجا که این سه کشور همسایه به دلایل مختلف بویژه موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، با طیف گسترده‌ای از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و برخی تهدیدهای مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری، زیست‌محیطی و... مواجه هستند، تعامل و همکاری مشترک آنها بیش از گذشته ضرورت دارد. رئیس‌جمهور گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم که در شرایط امروز جهان، یک کشور به تنهایی قادر به مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها نبوده و دستیابی به سطح قابل قبولی از صلح، رفاه و توسعه برای مردم هر کشور، نیازمند تعامل و همکاری با سایر کشورها بویژه کشورهای همجوار و همسایه است.

یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک

رئیس‌جمهور افزود: سیاست خارجی ایران در قبال سایر کشورها و به طریق اولی کشورهای همسایه، مبتنی بر همکاری، هم افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه سیاست برد ـ برد است.

روحانی تاکید کرد: در همین چارچوب، مشارکت با کشورهای منطقه و استفاده از مکانیزم گفت‌وگوهای چندجانبه را بسیار مفید، ضروری و کارگشا می‌دانیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از سوی دیگر، تروریسم و افراط گرایی، دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای در امور کشورهای منطقه، استفاده سیاسی و ابزاری از عنصر تحریم اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاسی، مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی، مواد مخدر، جدایی طلبی، جرایم سازمان یافته، جرایم سایبری و...، تهدیدها و چالش‌های مشترکی اند که مواجهه و مقابله جدی و کارآمد با آنها، نیازمند همکاری و تعامل هر چه بیشتر این سه کشور است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: تحولات سال‌های اخیر در جهان و منطقه شاهدی بر این ادعاست که با همکاری، تعامل و درک متقابل می‌توان بر بسیاری از این چالش‌ها فائق آمد و از بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه، استفاده بهینه و حداکثری کرد.

روحانی افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، تعامل سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در یک فرمت سه جانبه نه تنها می‌تواند به توسعه، تقویت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه موجود بین سه کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کمک کند بلکه می‌تواند با ایجاد هم افزایی و همگرایی، فرصت‌های جدیدی را در مقابله با چالش‌های موجود در منطقه فراهم کند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: بدیهی است چنین ترتیباتی، علیه هیچ کشور یا طرف ثالثی نبوده و صرفاً چارچوبی برای گفت‌وگوهای معطوف به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای سه کشور است.

اجرای طرح های گسترده منطقه‌ای

رئیس‌جمهور روسیه هم دیروز پیش از آغاز مذاکرات با رئیس‌جمهور کشورمان در باکو گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان با استفاده از توانمندی‌های خود می‌توانند طرح‌های مختلف دوجانبه، سه‌جانبه و منطقه‌ای را اجرا کنند.

آغاز فصل نوین در همکاری مشترک تهران، مسکو، باکو

نشست روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که دیروز در باکو برگزار شد فصل نوینی است در همکاری های مشترک این سه کشور.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، تکمیل «هاب ترانزیتی ایران» و تبدیل کشورمان به مرکز گذر کریدورهای حمل ونقل منطقه ای و به تبع آن کانون تحولات اقتصادی منطقه، از جمله موضوعاتی است که در دستور کار این نشست سه‌جانبه قرار داشت. این کریدور 7200 کیلومتری غرب خزر یا شمال- جنوب، از یکسو ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و از راه گنجه به بنادر گرجستان و سپس کشورهای شرق اروپا و از سوی دیگر هند وکشورهای خلیج فارس را از مسیر بندرعباس و ایران به جمهوری آذربایجان و از آنجا به روسیه و شرق و شمال اروپا پیوند می دهد.


نوشته شده در   سه شنبه 19 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode