ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 مرداد 1395     |     کد : 105584

آماده گفت‌و‌گوی حقوق بشری با اروپا هستیم

رئیس قوه قضاییه گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا را امکان‌پذیر دانست و گفت: شرط برگزاری این گفت‌وگوها این است که نباید تنها آنها سوال کنند و ما جوابگو باشیم، بلکه ما در این زمینه مدعی هستیم و آنها هم باید درباره رفتارشان و مساله اسلام‌هراسی در اروپا و اقداماتشان علیه مسلمانان مانند کشف حجاب اجباری، پاسخگو باشند.


 
رئیس قوه قضاییه گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا را امکان‌پذیر دانست و گفت: شرط برگزاری این گفت‌وگوها این است که نباید تنها آنها سوال کنند و ما جوابگو باشیم، بلکه ما در این زمینه مدعی هستیم و آنها هم باید درباره رفتارشان و مساله اسلام‌هراسی در اروپا و اقداماتشان علیه مسلمانان مانند کشف حجاب اجباری، پاسخگو باشند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در مراسم اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی که با حضور مسئولان عالی دستگاه قضا در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد به ستاد حقوق بشر، شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه پیشنهاد کرد که باب گفت‌وگوی دوطرفه با اروپایی‌ها را باز کنند. وی افزود: البته باید آمریکا را کنار گذاشت، چراکه آنها همان‌طور که در مساله برجام ثابت کردند، اهل خدعه و نیرنگ هستند.آملی‌لاریجانی با بیان این‌که ما به راه، مبانی و روش خود در مساله حقوق‌بشر اعتقاد داریم، اظهار کرد: اگر اروپایی‌ها بپذیرند به صورت مضامین طرفینی با هم گفت‌وگو کنیم، مساله حقوق بشر نقطه قوت جمهوری اسلامی است.

آملی‌لاریجانی با نقد اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: از این‌که در این اعلامیه به کرامت انسان اشاره شده است، استقبال می‌کنیم، ولی سوال اساسی ما این است که این کرامت انسانی چیست؟

رئیس قوه قضاییه افزود: سوال ما درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر این است که اساسا این حقوق از کجا آمده و برای چه کسی است؟ و سوال بعدی و مهم‌تر این‌که چرا براساس این اعلامیه، نگاه خود را به دنیا تحمیل می‌کنند؟

وی ادامه داد: آیا این دموکراتیک است که بخواهیم به اجبار، حقوقی که خود تعیین کرده‌ایم، به دیگران تحمیل کنیم و مثلا در جمهوری اسلامی که بالای 98 درصد به آن رای داده‌اند با نفی قصاص، دیات و حدود می‌خواهید اختیار مردم را از دست آنها بگیرید.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی چالش سوم اعلامیه حقوق بشر را در رفتار عملی آن خواند و خاطرنشان کرد: ما در عمل شاهد دوگانگی رفتار و استفاده ابزاری از حقوق بشر هستیم، مثلا در بحرین شیخ عیسی قاسم را به جرم خواستن کمترین حق که حق رای دادن است، سلب تابعیت می‌کنند، اما آمریکا و دبیرکل سازمان ملل درباره کودک‌کشی سعودی‌ها در یمن کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کنند.

کل اروپا نتوانست چندصد هزار مهاجر را قبول کند

رئیس قوه قضاییه در ادامه نقد اعلامیه جهانی حقوق بشر در صحنه عمل گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از 30 سال چند میلیون مهاجر عراقی و افغان را با وجود تحریم‌های اقتصادی پذیرفت و حتی رهبر معظم انقلاب با نگاه انسانی فرمودند که فرزندان آنها در مدارس ما تحصیل کنند، اما کل اروپا با آن همه ثروت نتوانست چندصد هزار آواره را بپذیرد و اگر هم پذیرفت، می‌خواهد آنها را برگرداند و با بدرفتاری با آنها برخورد کرده است. آملی‌لاریجانی اظهار کرد: این آوارگان محصول رفتار و کمک اروپایی‌ها به گروهک‌های تروریستی هستند و امروز داعش با اسلحه و کمک شما می‌جنگد و این مسائل نشان می‌دهد حقوق بشری که شما مدعی آن هستید، دیگر رنگ باخته و ابزاری برای رفتار دوگانه شما شده است.

وی خطاب به مسئولان کشورهای اسلامی گفت: کشورهای اسلامی باید در مساله حقوق بشر به خودشان بیایند و راه مستقل خود را پیگیری کنند، چراکه حقوق بشر باید منبعث از ارزش‌های اسلامی باشد و کرامت انسانی تصویر روشنی از معنویت داشته باشد.

ایران دارای بنیه قوی حقوق‌بشری

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: مواضع حقوق بشر اسلامی بر اهمیت مردم‌سالاری و تنوع فرهنگی تاکید می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته هر موضوعی که در بحث حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، بی‌جواب نمانده است و با همکاری همه سازمان‌ها بویژه وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات به مسائل مطرح شده پاسخ دادیم که اکنون به شکل اسناد رسمی در سازمان ملل موجود است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل این‌که از بدو تاسیس مورد تهاجم قرار گرفت، یک بنیه قوی حقوق بشری پیدا کرد که در بین کشورهای منطقه کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر است.

وی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به حقوق بشر اسلامی خاطرنشان کرد: بر همین اساس یک منشور حقوق بشر در ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مبتنی بر چارچو‌ب‌های اسلامی تدوین شد.

لاریجانی با بیان این‌که جای بحث‌های نظری در حقوق بشر خالی است، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند همان‌طور که غربی‌ها براساس تفکر خود دنیا را نگاه می‌کنند، ما نیز باید براساس اسلام و چارچوب‌های اسلامی به حقوق بشر توجه داشته باشیم. وی افزود: این مساله باب جدیدی است که باید روی آن کار کنیم و رفتارهای کشورهای خارجی و اسلامی را براساس اسلام ارزیابی کنیم.

برندگان جایزه حقوق بشر

کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی در سال 1395 با بررسی 15 نامزد از کشور‌های مختلف، با اجماع تصمیم گرفت سومین جایزه حقوق بشر اسلامی را به صورت مشترک به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و آرزو مرالی اعطا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ عیسی قاسم، رئیس مجلس علمای شیعه بحرین به دلیل نقش موثر در دفاع از حقوق مسلمانان به صورت مسالمت‌آمیز و تلاش برای پیشبرد اصول مردم‌سالاری دینی و آرزو مرالی، دبیرکل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به دلیل نقش موثر در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام‌هراسی، برنده این جایزه شدند.


نوشته شده در   پنجشنبه 14 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode