ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 تير 1395     |     کد : 105105

شکایت از خلف وعده

ایران در کمیسیون مشترک برجام در وین از عهدشکنی آمریکا انتقاد کرد

ایران در کمیسیون مشترک برجام در وین از عهدشکنی آمریکا انتقاد کرد
شکایت از خلف وعده
معاون وزیر خارجه ایران پس از چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت موضوع اصلی این نشست بحث تحریم‌ها و اشکالاتی بود که در اجرای رفع تحریم‌ها وجود دارد.

به گزارش تسنیم، سیدعباس عراقچی گفت: جلسه حدود سه ساعت یا کمی بیشتر طول کشید. موضوع اصلی بحث تحریم‌ها و مواردی بود که کار پیشرفت نداشته است و بیشتر وقت جلسه در این خصوص بود.

وی در ادامه افزود: طرف‌های ما در آمریکا و اروپا توضیحات مفصلی را درباره اقداماتی که کرده‌اند یا تلاش‌هایی که می‌کنند تا رفع تحریم‌ها اثرات خود را نشان دهد، ارائه کردند. قرار شد تا زمان برگزاری کمیسیون بعدی، یک سری جلسات کارشناسی در خصوص مشکلاتی که در زمینه رفع تحریم‌ها وجود دارد، از جمله بحث مسائل بانکی، انتقال و تبدیل پول و تحریم‌های دیگر، برگزار شوند. عراقچی پیش از سفرش به وین نیز تاکید کرده بود که در این نشست، کمیسیون با مرور ابعاد فنی و تحریمی درصدد رفع موانع برای اجرایی شدن برجام است.

گفت‌وگو درباره ذخیره مازاد اورانیوم

همچنین ولادیمیر ورونکوف، نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، پیش از نشست چهارم گفته بود بحث و گفت‌وگو درباره ذخیره مازاد اورانیوم غنی شده و تبعیت از محدوده مشخص شده ذخیره آب سنگین از دیگر محورهای بحث در نشست چهارم کمیسیون مشترک است.

ادامه کارشکنی‌های آمریکا

چهارمین نشست مشترک کمیسیون برجام با حضور نمایندگان ایرانی و کشورهای 1+5 در حالی برگزار شد که با وجود تصریح غربی‌ها به تعهد و پایبندی ایران به تعهداتش اما همچنان در برخی موارد کارشکنی‌هایی از سوی برخی از غربی‌ها و در راس آنها آمریکا برای طفره رفتن از انجام وعده‌هایشان دیده می‌شود. از ابتدای اجرایی شدن برجام تاکنون آمریکایی‌ها موضوع توانمندی‌های موشکی ایران را ـ که اساسا ارتباطی به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان ندارد ـ بهانه‌ای برای تشدید تبلیغات ضدایرانی خود قرار دادند و در این مسیر برخی کشورهای غربی و دبیرکل سازمان ملل متحد را با خود همراه کردند و چندی پیش مجلس نمایندگان آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی را در مورد ایران تصویب کردند. به تصریح کارشناسان، چنین رفتاری همچنان گمانه‌ها را درباره بدعهدی آمریکا تشدید خواهد کرد.

بررسی گزارش بان‌کی مون

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن بیان این‌که تشکیل این کمیسیون مشترک به روال عادی، هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد و مباحث مطرح شده در این جلسات حقوقی است تصریح کرد: مواردی از جمله گزارش بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز باید در این جلسات کمیسیون مشترک بررسی شود.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش، یکی به نعل و یکی به میخ زده است و ایران را غیرمنصفانه متهم کرده که روح برجام را اجرا نکرده است در صورتی که روح برجام هیج محدودیتی برای تقویت سلاح‌های متعارف برای ایران ایجاد نمی‌کند.

بهشتی‌پور با تاکید بر این که تقویت جنبه‌های دفاعی و نظامی ایران تنها برای بازدارندگی است ابراز کرد: در منطقه‌ای آشوب‌زده به سر می‌بریم و غربی‌ها هم تاکنون سلاح‌های زیادی به عربستان، کویت و قطر فروختند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هم مجهز به کلاهک هسته‌ای است و در کنار این همه تهدید ایجاد شده، ایران باید توان دفاعی متعارف خود را گسترش بدهد. از سوی دیگر تقویت جنبه‌های دفاعی از سوی ایران به معنای گرایش به تولید سلاح‌های هسته‌ای نیست، چون براساس فتوای مقام معظم رهبری، تولید سلاح هسته‌ای حرام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در عین حال اضافه کرد: گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد البته منعکس‌کننده اعتراضات ایران درباره ایجاد مشکلات ایالات متحده آمریکا برای غیرآمریکایی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند و رای دادگاه آمریکا درباره تحریم بانکی و مصادره دو میلیارد دلار از اموال کشورمان نیز هست.

فتاح غلامی

سیاسی


نوشته شده در   چهارشنبه 30 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode