ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 تير 1395     |     کد : 104978

ساحل نیس خونین شد

با کشته شدن 84 نفر در تازه‌ترین حادثه تروریستی فرانسه...

با کشته شدن 84 نفر در تازه‌ترین حادثه تروریستی فرانسه
ساحل نیس خونین شد
فرانسوی‌ها هنوز خاطره کشتار چند ماه پیش تروریست‌ها در پاریس با 127 کشته را فراموش نکرده بودند که پنجشنبه‌شب و همزمان با برگزاری جشن ملی این کشور در شهر ساحلی نیس شاهد کشتار فجیع دیگری نیز بودند. تاکنون 84 نفر کشته و بیش از 130 نفر زخمی شدند که حال 18 نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. هفت کودک در بین کشته‌شدگان وجود دارد.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، در خلال مراسمی که پنجشنبه شب در این شهر در حال برگزاری بود، یک دستگاه کامیون با سرعت به سمت جمعیت هجوم آورد. بنا بر اعلام پلیس، لحظاتی پس از اقدام راننده کامیون، بین وی و نیروهای امنیتی درگیری مسلحانه روی داده که در نهایت به کشته شدن مهاجم انجامید. پلیس از مردم نیس خواسته تا از خانه بیرون نروند. در این میان، دولت فرانسه گروگانگیری در نیس را تکذیب کرد و گفت حمله فقط از سوی یک نفر یعنی راننده کامیون که یک شهروند تونسی-فرانسوی بوده انجام شده است و انگیزه مهاجم هنوز مشخص نیست.

دادستانی فرانسه نیز اعلام کرده راننده کامیون در مسیری به طول 2 کیلومتر با حرکاتی زیگزاگی مردم را زیرگرفته و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. پلیس فرانسه اعلام کرده داخل کامیون مقادیری اسلحه و مهمات از جمله چند نارنجک دستی وجود داشت که نشان می‌دهد عامل حمله قصد داشته علاوه بر زیر گرفتن مردم به سوی آنها تیراندازی کند. البته شهردار نیس گفته که مهاجم قبل از زیرگرفتن مردم، به آنها شلیک هم کرده است. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرده به علت تعداد بالای زخمی‌ها، بیمارستان صحرایی در محل حادثه برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان برپا شده است.

در این میان هویت عامل این حمله محمد لاهوییج بهلول 31 ساله و پدر 3 کودک عنوان شده است. به گفته منابع نزدیک به پرونده، راننده کامیون در پاسگاه پلیس پرونده قضایی داشته و از طرف سرویس‌های اطلاعاتی هم مورد تعقیب بوده است.

در میان کشته شدگان افرادی با ملیت فرانسوی، آمریکایی، فلسطینی، بریتانیایی، تونسی و الجزایری شناسایی شده‌اند. رئیس‌جمهور حالت فوق‌العاده در کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18 هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخوانده است.

در همین حال، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه پس از شرکت در نشست شورای دفاعی تشکیل شده در کاخ الیزه سه روز عزای‌عمومی اعلام کرد.

براساس گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی شهر نیس را برعهده گرفته و با بیان اینکه حوادث پنجشنبه‌شب 11 سپتامبر فرانسه بوده،گفت: این انتقام از این کشور در قبال آن چیزی است که این کشور در حق سوریه انجام داده است.

روایت شاهدان؛ خیابان‌های نیس به مثابه میدان نبرد

روایت شاهدان و افرادی که در زمان این حادثه در محل حضور داشته‌اند، عمق این جنایت را بیشتر نشان می‌دهد. دامین آلموند، خبرنگار یکی از رسانه‌های شهر نیس که در صحنه جنایت حضور داشت، در صفحه شخصی خود نوشت: آتش‌بازی جشن ملی به پایان رسیده بود که ناگهان صدای جیغ و فریاد زیادی از طرف مردم شنیده شد. وی افزود: در کمتر از چند ثانیه، یک کامیون سفید رنگ شروع به حرکت به سمت مردم کرد. تنها صحنه‌ای که از مقابل چشمان ما عبور می‌کرد، جنازه افرادی بود که به هوا می‌رفت و روی زمین می‌افتاد. آلموند به همراه چند نفر دیگر در رستورانی نزدیک محل حادثه پناه می‌گیرد.

خودش می‌گوید پس از پایان جنایت به خیابان‌ها بازگشت و آنچه که مشاهده کرد خون، جنازه و تکه‌های بدن مردم بود.

در ویدئویی که یکی دیگر از شاهدان منتشر کرد، عروسکی در کنار جنازه یک کودک افتاده بود. این شهروند در شرح دیده‌هایش به خبرگزاری فرانسه گفت: «خیابان‌ها مثل میدان جنگ شده بود و هنگام راه رفتن ‌باید از روی جنازه‌ها عبور می‌کردیم. صحنه دردناک‌تر زمانی بود که بازماندگان کشته‌های حادثه تا چند ساعت دستان سرد عزیزان خود را گرفته بودند و هیچ کس نمی‌توانست آنها را آرام کند.

بی‌بی‌سی در گزارشی از صحنه حمله به نقل از یک شاهد گزارش داد: دور تا دور، جسد کشته‌شدگان و بدن زخمی‌ها روی زمین است و هوا بوی خون می‌دهد.

واکنش‌های جهانی

این حادثه با واکنش‌ها و محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد. در اولین واکنش‌ها، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نشست شورای دفاعی با حضور وزیر دفاع و کشور و دیگر وزیران مهم دولت برگزار کرد. وی برای ابراز همدردی با مردم، به شهر نیس سفر کرد. اولاند همچنین خاطرنشان کرد: فرانسه شدیدا ضربه خورده است. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با چنین حملاتی انجام دهیم. وی افزود: کل فرانسه اکنون با تهدید تروریسم روبه‌رو است. در این میان، اعضای حزب راست‌های افراطی فرانسه، ضمن محکوم کردن این حمله، از دولت به علت سستی و تعلل انتقاد کردند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز ضمن اعلام همبستگی با فرانسه این حادثه تروریستی را محکوم کرد. سازمان ملل نیز کشتار مردم نیس فرانسه را بزدلانه توصیف کرد و آن را محکوم کرد. سخنگوی خانم ترزا می‌ نخست‌وزیر جدید انگلیس هم بااعلام این‌که از حملات تروریستی در نیس فرانسه شوکه شده است آمادگی کشورش برای کمک به فرانسه را اعلام کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم این کشور با قربانیان حمله شب گذشته ودر جریان عید ملی فرانسه ابراز همدردی کردند. ولادیمیر پوتین هم به حمله تروریستی در شهر نیس اشاره کرد و گفت: این حملات وحشیانه و مغایر با ارزش‌های انسانی است. پوتین خاطر نشان کرد: تنها راه مبارزه کارآمد با پدیده شریرانه و رو به گسترش تروریسم در جهان، پایان دادن به معیارهای دوگانه و برخورد قاطع علیه تروریست‌ها است. لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین نیز، با خانواده‌های قربانیان این حمله از جمله با دولت و ملت فرانسه ابراز همدردی کرد. از سوی دیگر به‌دنبال این حادثه، آلمان و ایتالیا تدابیر امنیتی در مناطق مرزی خود را افزایش داده‌اند.


نوشته شده در   شنبه 26 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode