ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 خرداد 1395     |     کد : 103773

استقلال اقتصادی در پرتو انقلابی‌گری

کارشناسان در گفت‌و‌گو با جام‌جم راه‌‌های تحقق فرامین رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی را بررسی کردند....

کارشناسان در گفت‌و‌گو با جام‌جم راه‌‌های تحقق فرامین رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی را بررسی کردند
استقلال اقتصادی در پرتو انقلابی‌گری
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و همین‌طور در دیدار نمایندگان مجلس دهم، ضمن برشمردن شاخص‌های انقلابی بودن، تاکید کردند که این شاخص‌ها در تمامی حوزه‌های کاری کشور از جمله اقتصاد، باید مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

به طور خلاصه، می‌توان فرامین اقتصادی رهبر معظم انقلاب را در دو دیدار اخیر این‌گونه فصل‌بندی کرد:

1. حفاظت از استقلال اقتصادی کشور؛

2. هوشیاری نسبت به برنامه آمریکا برای بلعیدن اقتصاد ایران به‌وسیله هاضمه اقتصاد جهانی با توافق هسته‌ای؛

3. تاکید بر نقش اقتصاد مقاومتی در تحقق استقلال اقتصادی؛

4. حمایت از اقدامات صورت‌گرفته توسط دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی؛

5. تاکید بر تعریف همه تصمیم‌های بزرگ اقتصادی کشور از جمله قراردادهای خارجی در چارچوب اقتصاد مقاومتی؛

6. تذکر نسبت به تفکراتی که رونق اقتصادی کشور را منوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌داند؛

7. تاکید بر این که مهم‌تر از سرمایه‌گذاری خارجی، فعال کردن ظرفیت‌های درونی و داخلی است؛

8. اهمیت بالای اقتصاد مقاومتی ایران برای دشمنان کشورمان به طوری که آنان روی این موضوع شرط‌بندی کرده‌اند؛

9. هشدار مجدد نسبت به الگوبرداری از نسخه‌های توسعه غربی؛

10. بازخوانی تذکرات پنج شش سال اخیر ایشان نسبت به برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد کشور؛

11. بازخوانی برخی ناشیگری‌ها در داخل نسبت به تحریم‌های اقتصادی که سبب تشویق دشمن هم شد؛

12. اولویت‌بندی مسائل اقتصادی کشور به مبارزه با رکود، تقویت تولید داخل، افزایش اشتغال، به راه انداختن واحدهای نیمه‌تمام و مقابله جدی با قاچاق؛

13. تاکید بر این که هر اقدام اقتصادی دولت باید حتما در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد؛ یعنی نه تنها با اقتصاد مقاومتی ضدیت نداشته باشد بلکه حتی خنثی هم نباشد.

با توجه به دستور صریح رهبر معظم انقلاب که دقیقا مسیر حرکت دولت و مجلس و سایر ارکان نظام در سال جاری را در عرصه اقتصادی مشخص کردند، انتظار می‌رود که مسئولان با عزمی انقلابی و تجدیدنظر در رویکرد سال‌های قبل، وارد میدان اجرای اقتصاد مقاومتی شوند.

انقلاب در تولید ملی

دکتر ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی توصیه کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را از دریچه انقلابی‌گری مشاهده کنیم، باید گفت که استقلال اقتصادی و توجه به تولید داخل را باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

وی افزود: در همه اقتصادها از جمله لیبرال، مستقل و اسلامی توجه به تولید ملی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و اگر از نظر اقتصادی، کشوری قدرتمند نباشد قطعاً نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای اظهار نظر کند.

شاه‌ویسی ادامه داد: اقتصادهایی مانند ژاپن، چین و کره جنوبی به دلیل قدرت زیادی که در عرصه اقتصاد دارند همواره در مباحث سیاسی موفق بوده‌اند و توانسته‌اند حرف خود را به کرسی بنشانند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کشوری که فقط بخش مصرف را در برنامه داشته باشد به دلیل وابستگی زیاد نابود خواهد شد و نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و به صورت مداوم مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی گفت: انقلابی عمل کردن در اقتصاد به این معنا نیست که همه چیز را پاک کنیم و دوباره بسازیم بلکه استفاده از فضا و ظرفیت موجود داخل است.

شاه‌ویسی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران همواره در سال‌های مختلف مورد تهدید قرار گرفته است، اما اگر استقلال سیاسی و اقتصادی در این زمینه وجود نداشت، نمی‌توانستیم اکنون حتی نان بخوریم و برای همین موضوع تصمیم می‌گرفتند. اکنون ایران از قدرت اقتصادی مستقلی برخوردار است و توانسته در برابر تحریم‌ها مقاومت کند، اما این بنیه باید تقویت شود.

اقتصاد مقاومتی و عمل انقلابی

همچنین دکتر حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکنون چند بار روی این موضوع تاکید کرده‌اند که بازوی اجرای اقتصادمقاومتی، مردم هستند و از آنجا که مردم همیشه نشان دادند انقلابی عمل کردن به معنای بهترین عمل است، باید در کارها دخیل شوند. برای این‌که مردم بتوانند در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند، دولت باید برای ورود و مشارکت آنها برنامه‌ریزی کند.

عبدالملکی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بر این پیش‌فرض بنا می‌شود که دشمنی دشمنان ما بویژه دشمنان غربی دائماً ادامه پیدا می‌کند و هرگز تمام نخواهد شد. در چنین شرایطی اقتصادمقاومتی به ما می‌گوید باید از منابع داخلی حداکثر استفاده را بکنیم تا به پیشرفت برسیم. به‌این معنا که برای اتمام یک طرح اگر روحیه جهادی به همراه مدیریت قوی وجود نداشته باشد، نمی‌توان شاهد رشد و شکوفایی در این زمینه بود.

به مدیریت جهادی نیاز داریم

در این باره، هادی قوامی نماینده مجلس دهم به جام‌جم گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی فقط وظیفه یک دستگاه از جمله دولت، قوه قضاییه یا مجلس نیست و همه ارکان نظام باید قیام کنند تا اقتصاد ما مقاومتی و تولیدی شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که دولت وابسته به مردم می‌شود، نه این‌که مردم وابسته به دولت باشند.

وی افزود: در این صورت اقتصاد، دیگر توزیعی نخواهد بود که مانند هر ساله از محل درآمد نفت واردات انجام داده وآن را در بودجه مصرف کنیم.

قوامی ادامه داد: برای این مساله نیازمند مدیریت جهادی هستیم تا اقتصاد کشور را سروسامان دهیم. به این معنی که برای این کار باید عزم و مدیریت جهادی در بین مدیران وجود داشته باشد و کار شبانه‌روزی انجام شود. البته کار شایسته و مفید نیاز است، نه کار بدون برنامه‌ریزی و غیرکارشناسانه و بی‌هدف. در نتیجه باید اراده خلل‌ناپذیری برای اجرای اقتصاد مقاومتی به‌وجود بیاید. همان روحیه‌ای که جهاد سازندگی در زمان جنگ تحمیلی داشت.

وی ادامه داد: دولت ابتدا باید درهای واردات را ببندد و به تولیدکنندگان علامت بدهد که شما می‌توانید تولید رقابت‌پذیر داشته باشید. در این صورت تولیدکنندگان به تولید باکیفیت تشویق می‌شوند. اما لازمه اصلی آن تولید مبتنی بر دانش و علم است. تولید غیراصولی و غیرعلمی، بازار مصرفی زیادی نخواهد داشت.

روحیه جهادی و انقلابی

در همین حال یحیی آل‌اسحاق، کارشناس اقتصادی به جام‌جم گفت: یکی از ملزومات دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و مقاوم، روحیه جهادی و انقلابی است. این روحیه در دوران جنگ تحمیلی در سربازان برای دفاع از وطن مشاهده می‌شد. حال همین روحیه باید در اقتصاد حاکم شود و افراد دلسوز با توجه به اقتضائات کشور، قوانین را اجرا کنند. برای تحقق این جریان باید روی این موضوع به صورت برجسته کار شود. این در حالی است که مقام اجرایی در این حوزه باید معنویات را نیز در نظر داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر کسی می‌گوید اقتصاد فقط مسائل مالی است، اشتباه است. اقتصاد با معنویات ارتباط مستقیم دارد.

آل‌اسحاق گفت: بهره‌وری پایین و استفاده حداقلی از منابع باعث می‌شود، رشد اقتصادی پایدار با چالش روبه‌رو شود، اما بهره‌وری آنقدر موضوع با اهمیتی است که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی روی آن تاکید فراوان داشتند. بهره‌وری بالای 2درصد، رشد اقتصادی را تضمین می‌کند.

اقتصاد نیاز به تکانه اساسی دارد

دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی گفت: برای نیل به اقتصاد مقاومتی، کارایی و بهره‌وری دستگاه‌های دولتی و همچنین کارکنان زیر مجموعه آن باید افزایش یابد.

وی افزود: حقوق‌های نجومی که اکنون صحبت آن می‌شود، نشان از زندگی اشرافی‌گری است و به دور از روحیه انقلابی و اقتصاد اسلامی تلقی می‌شود. عبدی تصریح کرد: برای این‌که روحیه انقلابی را در بخش‌های مختلف اقتصاد شاهد باشیم نیاز به یک تکانه اساسی در این زمینه داریم و باید به سمتی برویم که هرسال نسبت به سال قبل بهره‌وری را افزایش و اشتغال ایجاد کنیم.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد


نوشته شده در   پنجشنبه 20 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode