ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1395     |     کد : 102802

حج تمتع، بلاتکلیف

تمتع 95 منتفی شد؛ احتمال دارد منتفی شود یا این‌که سعودی‌ها هنوز پاسخ شفافی در این‌خصوص به مقامات ایرانی نداده‌اند، دیروز با انتشار این خبرهای ضد و نقیض درباره تمتع 95 بار دیگر به ابهام‌های این مساله دامن زده شد، اما رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این خصوص واکنش نشان داد و گفت: هنوز عربستان سعودی پاسخی نداده و ما همچنان نسبت به اقامه حج تمتع 95 ّمصّر هستیم و اعتقاد داریم حج به عنوان واجب شرعی و حق مسلم زائران ایرانی است.


تناقض‌گویی‌های مسئولان درباره حج ادامه دارد
حج تمتع، بلاتکلیف
 
تمتع 95 منتفی شد؛ احتمال دارد منتفی شود یا این‌که سعودی‌ها هنوز پاسخ شفافی در این‌خصوص به مقامات ایرانی نداده‌اند، دیروز با انتشار این خبرهای ضد و نقیض درباره تمتع 95 بار دیگر به ابهام‌های این مساله دامن زده شد، اما رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این خصوص واکنش نشان داد و گفت: هنوز عربستان سعودی پاسخی نداده و ما همچنان نسبت به اقامه حج تمتع 95 ّمصّر هستیم و اعتقاد داریم حج به عنوان واجب شرعی و حق مسلم زائران ایرانی است.

به گزارش جام‌جم، بازار روایت‌های مختلف درباره سرنوشت تمتع و عمره داغ است و به نظر می‌رسد برخی مسئولان با اطلاع‌رسانی نامناسب در این حوزه به انتشار روایت‌های مختلف دامن می‌زنند، زیرا بسیاری از زائران برای مشخص شدن تکلیف‌شان لحظه‌شماری می‌کنند. ماجرا از این قرار است که با توجه به ثبت‌نام‌هایی که در سال‌های گذشته برای راهی کردن زائران به خانه‌خدا صورت گرفته، افراد زیادی در لیست انتظار قرار گرفته‌اند، برای نمونه تا حدود 20 سال آینده برای حج تمتع و حدود 16 سال برای سفر عمره زائر در لیست انتظار قرار دارد؛ یعنی حدود یک میلیون و 500 هزار نفر برای تمتع و هشت میلیون نفر نیز برای عمره به همین خاطر مسئولان باید در اطلاع‌رسانی به این افراد تمام جوانب را در نظر بگیرند.

در انتظار پاسخ

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دیروز درباره سرنوشت تمتع 95 بیان کرد هنوز عربستان سعودی پاسخی در این‌باره به ما نداده، اما ما همچنان نسبت به اقامه حج تمتع 95 مصر هستیم و اعتقاد داریم حج به عنوان واجب شرعی و حق مسلم زائران ایرانی است.

وی ادامه داد: بنابر همین ارتباط در نشست قبلی با مسئولان سعودی چهار شرط مهم یعنی بهره‌مندی از ارزش‌های داخلی، خدمات کنسولی، چگونگی صدور روادید و راهکار‌های امنیت زائران را ارائه کردیم که برای دو مورد آخر هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که وارد محدوده قرمز زمانی شده‌ایم، گفت: ادامه رفتارهای سعودی‌ها نشان می‌دهد آنان اراده‌ای برای اقامه این حق شرعی زائران ایرانی ندارند. لذا ما اعتقاد داریم هیچ کشوری نمی‌تواند تبعیضی برای ورود زائران به خانه خدا قائل شود.

اوحدی به حضور روز گذشته‌اش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس اشاره و بیان کرد: در این نشست، پرسش و پاسخ‌هایی درباره حج انجام گرفت و ما اظهار کردیم که سازمان حج و زیارت و بعثه همچنان پیگیر حج زائران هستند.

اخبار متفاوت

این درحالی است که اظهارنظر و روایت‌ها درباره جلسه‌ای که دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجه مجلس برگزار شد، متفاوت است؛ برای نمونه محمدحسن آصفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از اشخاصی بود که دیروز خبرگزاری‌های ایسنا و فارس اخبار متفاوتی را از او روایت کردند.آن‌طور که فارس گزارش داد آصفری گفته بود حج تمتع برای زائران ایرانی در سال 95 منتفی شد، چون عربستان اقدامات مناسب برای صدور ویزای ایرانیان انجام نداده است.

به گزارش فارس، آصفری به جلسه‌ای که دیروز با برخی مسئولان سازمان حج و زیارت داشته اشاره کرد و یاد آور شد: در این جلسه مطرح شد که تأکید جمهوری اسلامی ایران بر اعزام زوار به حج است، اما عربستان سعودی متأسفانه شروطی را در این زمینه گذاشته که نشان از این دارد که علاقه‌مند به اعزام زوار از ایران به عربستان نیست، زیرا شروطی که عربستان برای صدور ویزا مطرح کرده موانعی را برای هواپیماهای ما ایجاد کرده است. آصفری خاطرنشان کرد: شروط غیرمعقولی که عربستان مطرح کرده، هیچ کدام عاقلانه نیست و این رفتارهای عربستان سعودی نشان از این دارد که علاقه‌مند به اعزام زوار به مکه مکرمه برای حج تمتع نیستند، زیرا اگر می‌خواست در این رابطه اقدامی کند، باید تاکنون حداقل اجازه صدور ویزا برای کارمندان و کارشناسانی را که قرار است آنجا قرارداد هتل بسته یا مکان‌یابی کرده یا برای تأمین خوراک و دنبال کردن موارد مختلف همچنین اعزام برای جانمایی و مرکز درمانی و از این دست موارد اقداماتی انجام دهند، صادر کرده باشد، اما متأسفانه هیچ‌گونه پیش‌مقدماتی در این زمینه نداشته است.

به گفته او، تأکید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این جلسه به سازمان حج و زیارت این بود که پرونده منا به طور جدی دنبال شود و عربستان ملزم به پرداخت غرامت به کشته‌شدگان واقعه منا و سقوط جرثقیل در مکه باشد.

احتمال لغو حج تمتع

این درحالی است که خبرگزاری ایسنا نیز از قول محمدحسن آصفری از احتمال لغو حج تمتع سخن به میان آورده و گفته در جلسه دیروز کمیسیون که با حضور مسئولان سازمان حج و زیارت برگزار شد. این بحث مطرح شد که آیا برای حج تمتع امسال اقدام می‌شود یا خیر. گزارش‌های ارائه شده بحث اصلی تامین امنیت حاجیان بوده و عربستان تضمین لازم را در این رابطه ارائه نکرده است. وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در صورت اعلام آمادگی عربستان برای پذیرفتن شرایط، حاجی اعزام کنند، اما بعید است که عربستان چنین آمادگی را داشته باشد، بنابراین احتمال لغو حج تمتع امسال وجود دارد.

آصفری در عین حال تاکید کرد: هنوز تا هفتم شعبان فرصت باقی است و تا آن زمان نمی‌توان در مورد لغو قطعی حج تمتع در سال 95 اظهار نظر کرد.

با توجه به شرایط پیش آمده و تعداد قابل توجه زائرانی که در انتظار روشن شدن تکلیفشان هستند، باید از مسئولان خواست با جدیت و شفافیت بیشتری در این حوزه اظهارنظر کنند.

مهدی آیینی

جامعه


نوشته شده در   دوشنبه 20 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode