ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395     |     کد : 102615

پرهیز از دعوای سیاسی، تمرکز بر اقتصادمقاومتی

فقط سه هفته تا تشکیل مجلس دهم مانده است و با تکمیل ترکیب بهارستان پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات و روشن شدن آرایش سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در مجلس...

اولویت‌های مجلس دهم در گفت‌وگوی جام‌جم با منتخبان مردم
پرهیز از دعوای سیاسی، تمرکز بر اقتصادمقاومتی

فقط سه هفته تا تشکیل مجلس دهم مانده است و با تکمیل ترکیب بهارستان پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات و روشن شدن آرایش سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در مجلس، این سوال پیش ‌روی تحلیلگران قرار گرفته است که آیا اولویت کاری مجلس آینده با توجه به شعارهای انتخاباتی نامزدهای پیروز، تحت‌تاثیر آرایش سیاسی مجلس قرار خواهد گرفت یا این‌که با پایان رقابت‌ها، اولویت‌های مجلس با توجه به نیازهای روز کشور تعیین خواهد شد.

از آنجا که اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و حتی بسیاری از مستقل‌های راه‌یافته به مجلس دهم، در ایام تبلیغات انتخاباتی، بر رفع مشکلات معیشتی مردم و بازگشت رونق به اقتصاد کشورمان تاکید داشتند، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که عزم گروه‌های سیاسی موجود در مجلس بر موضوعات اقتصادی جزم است، اما این گمانه نیز وجود دارد که چنین هدف مشترکی، محلی برای نزاع‌های بیشتر سیاسی شده و با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، اولویت‌های اقتصادی تحت‌الشعاع گرایش‌های سیاسی منتخبان مردم در خانه ملت قرار گیرد. با این همه برخی منتخبان مجلس دهم در گفت‌وگو با جام‌جم بر ضرورت اقدام و عمل خانه ملت در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.

توجه به اولویت‌های فرهنگی

علیرضا محجوب، منتخب مردم تهران در مجلس دهم که از فهرست امید به مجلس راه یافته، درخصوص تاثیرگذاری آرایش سیاسی جدید مجلس بر اولویت‌های کاری خانه ملت عقیده دارد که چون نمایندگان جدید ‌با انتظارات جدیدی که به مردم وعده داده‌اند به بهارستان می‌آیند، قطعا نظرات جناحی وسیاسی آنان می‌تواند تاثیرگذار باشد. وی به جام‌جم گفت: برداشت‌ها این است که هرچند اولویت اقتصادی برای مجلس دهم بسیار مهم است، اما نمی‌تواند تمام موضوع باشد و موضوعات دیگری همچون مسائل فرهنگی نیز در اولویت اساسی مجلس است.

اصل بر نگاه سیاسی نیست

حسین نیازآذری، منتخب مردم بابل هم ضمن تاکید بر ضرورت احترام به تمامی گرایش‌های سیاسی متعادل کشور که باعث نشاط و شادابی در انتخابات شده‌اند، اعتقاد دارد که چون فصل انتخابات تمام شده، تمامی نمایندگان در مجلس دهم موظف هستند، برای کشور و در جهت منافع ملی وسیاست‌های رهبری واقتصاد مقاومتی که پیوست آن الزام و عمل است، تلاش کنند. وی تاکید کرد: هر چند گرایش‌های سیاسی در مجلس وجود دارد، اما همه باید بسیج شده و برای رشد و شکوفایی کشور، معیشت مردم و توسعه همه‌جانبه، برای خدمت به کشور و شکوفایی اقتصاد، عزمی جزم داشته باشند. وی افزود: بحث‌های سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و نگاه سیاسی نباید اصل خدمت به مردم را نادیده بگیرد. بر این اساس، منافع ملی با نگاه‌های سیاسی باید تجمیع شود و در قالب مبارزه با گرانی، ایجاد اشتغال و حل تورم از ظرفیت‌ها بهره گرفته شود.

هشدار نسبت به درگیری سیاسی

رمضانعلی سبحانی‌فر، دیگر منتخب مجلس دهم از حوزه سبزوار هم ضمن بیان این‌که آرایش سیاسی جناح‌های مختلف می‌تواند روی اولویت‌های مجلس آینده تاثیر گذار باشد، تاکید کرد که خواسته مردم نباید با انشقاق و درگیری‌های سیاسی نادیده گرفته شود. وی با اشاره به این‌که مردم خواهان وحدت بیشتر جناح‌های سیاسی و حاکم شدن عقلانیت بر مجلس هستند گفت: اولویت اصلی مردم، بخش اقتصاد را شامل می‌شود و اقتصاد مقاومتی و اشتغال با پیروزی یک طیف و همگرایی با دیگر طیف‌ها می‌تواند شکوفا شود، چون دعواهای سیاسی نباید دغدغه نمایندگان آینده کشور باشد.

توجه به سیاست‌های کلی نظام

محمد دهقان، منتخب مردم چناران و طرقبه هم با بیان این‌که اولویت‌های کشور توسط مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام تبیین شده است، تاکید کرد: دولت و همه سیاستمدارانی که بر اوضاع کشور اشراف دارند از این ابلاغیه مطلع هستند و می‌دانند که اقتصاد مقاومتی از جمله این سیاست‌های کلی است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: اولویت اول کشور حل معضل اشتغال، مشکلات اقتصادی و توجه به تولید است، از این رو تمامی دوستان با سلایق مختلف، چنین اولویتی را اصلی‌ترین هدف خود می‌دانند، اما نه به این معنا که به سایر تنگناها توجه نشود. این نماینده اصولگرا خاطرنشان کرد: البته نباید از یاد ببریم که مجلس محل تضارب آراست و اختلاف سلیقه هم می‌تواند وجود داشته باشد، ولی اولین مساله حل مشکلات معیشتی مردم است.

پرهیز از شعارگرایی

مسعود پزشکیان منتخب مردم از حوزه تبریز از فهرست اصلاح‌طلبان نیز با بیان این‌که مجلس آینده باید برنامه راهبردی برای چهار سال آینده خود داشته باشد تا بتواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی وکشاورزی را حل و فصل کند، یادآور شد که با شعار دادن، داد و بیداد و اعتراض، مشکل مملکت حل نمی‌شود. وی افزود: تا الان دعوا در مجلس بر سر قدرت بوده و در مورد این‌که کدام مشکل مردم باید حل شود، چیزی دیده نشده واین‌که آیا گرایش سیاسی می‌تواند روی اولویت‌های مجلس تاثیر بگذارد را بعدا باید دید!

پیامد منفی بی‌توجهی به اقتصاد

سید امیر قاضی‌زاده‌هاشمی، منتخب اصولگرای مردم مشهد نیز مجلس را نمادی از افکار عمومی کل کشور دانست و تاکید کرد: اولویت اصلی مردم، حل مشکلات اقتصادی است و اگرمجلس بخواهد این در خواست را نادیده بگیرد، خودش را نابود کرده است. وی افزود: لاجرم مجلس آینده باید 70 یا 80 درصد بحث‌های جدی خود را به مباحث رشد اقتصادی اختصاص دهد. قاضی‌زاده با بیان این‌که اقتصاد مبحثی است که همه تفکرات سیاسی را شامل می‌شود، یادآور شد: جناح‌های سیاسی هم وقتی می‌خواهند کشتی سیاسی گرفته و زیر یک خم یگدیگر را بگیرند، این اقدام را با طرح مسائل اقتصادی انجام می‌دهند و اگر بخواهند طرف مقابل را هو کنند یا برتری خود را به نمایش بگذارند، بحث اقتصاد است که حرف اول را می‌زند.

فاطمه امیری

سیاسی


نوشته شده در   چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode